Menu

Kto odpowiada za wypadki młodych kierowców?

Jeśli ma Ci się przytrafić wypadek na drodze, statystycznie będzie to w pierwszych 12 miesiącach od otrzymania prawa jazdy*. Mimo tego, aż 84 proc. młodych kierowców bardzo dobrze ocenia swoje umiejętności za kółkiem*. Równocześnie są bardzo źle oceniani przez innych użytkowników dróg. Czy da się coś z tym zrobić?

Statystyki Komendy Głównej Policji wydają się nie pozostawiać wątpliwości:

  • Młodzi kierowcy –  mający od 18 do 24 lat, którzy niedawno zrobili prawko, spowodowali w 2015 roku aż 20,4 proc. wszystkich wypadków powstałych z winy kierujących*.
  • Kierowcy poniżej 25. roku życia trzykrotnie częściej powodują wypadki niż użytkownicy dróg mający więcej niż 25 lat*.

Czyli za wszystko winić można niedoświadczenie i brawurę? Bliższe przyjrzenie się problemowi uświadamia nam, że przyczyna nie jest jednoznaczna, zaś rozwiązanie – nie takie oczywiste.

Dla młodych kierowców nie ma usprawiedliwienia?

– W pierwszych miesiącach po zdaniu egzaminu na prawo jazdy młodzi kierowcy poruszają się po drogach ze wzmożoną ostrożnością, a łamanie przez nich przepisów wynika raczej z braku doświadczenia i nie jest celowe. Problemy pojawiają się w momencie, w którym zaczynają nabierać pewności siebie. Wtedy zaczyna się najbardziej niebezpieczny okres w ich karierze za kółkiem – mówi Anna Gancarz-Luboń z Goodyeara, odpowiedzialna za kampanię Be Good – Nic więc dziwnego, że rodzice młodych kierowców mają obawy, gdy ich dziecko zaczyna samodzielnie prowadzić samochód – dodaje.

Potwierdzają to badania przeprowadzone przez firmę Goodyear**, według których aż 72 proc. rodziców popiera montaż tak zwanych czarnych skrzynek w samochodach użytkowanych przez ich dzieci. Co czwarty rodzic nie czuje się bezpiecznie, gdy jego dziecko siada za kierownicą. Tymczasem okazuje się, że pierwsze nawyki dotyczące jazdy samochodem wynosimy właśnie z domu. Czym skorupka za młodu…

Rodzic na wzór

Badania australijskiej organizacji Transport Accident Commission*** dowodzą, że wpływ na zachowanie młodych kierowców mają przede wszystkim rodzice – ich styl jazdy jest bowiem wzorem dla dzieci już od najmłodszych lat. Pierwsze „lekcje nauki jazdy” odbywają się na długo przed oficjalnym kursem przygotowującym do egzaminu.

W Polsce potwierdzają to wyniki ankiety**** przeprowadzonej wśród śląskich licealistów. Dowiodły one, że rodzice są w dziedzinie bezpieczeństwa ruchu drogowego autorytetem. To oni modelują zachowania swoich dzieci – aż 91 proc. zapytanych licealistów uważa, że ich rodzice są dobrymi kierowcami (dane śląskiej policji).

Czy młodzi chcą być bezpieczni?

Badania przeprowadzone przez śląską policję pokazały również, że młodzi ludzie chcą przestrzegać przepisów, ale równocześnie mają wysoką skłonność do podejmowania ryzyka:

  • Ponad 40 proc. respondentów uważa, że dzięki ryzykownym zachowaniom można się wiele nauczyć.
  • 35 proc. młodych ludzi jest zdania, że największym problemem na drodze są kierowcy jeżdżący zbyt wolno.

Czy da się coś z tym zrobić?

Kampania Be Good łączy pokolenia kierowców

Tylko tłumaczenie zagrożeń i promowanie bezpiecznych praktyk może zmienić sytuację na polskich drogach. To podstawa na drodze do wspólnego bezpieczeństwa.

– Bezpieczeństwo drogowe to bardzo trudny temat. Ważny dla doświadczonych kierowców, najczęściej nudny dla młodych ludzi. Doświadczeni kierowcy również popełniają błędy – a co więcej – uważają się za mądrzejszych, stąd więcej wymagają i częściej oczekują bezwzględnego posłuchu. Uważamy, że nie tędy droga. Straszenie i zakazywanie nigdy nie przyniesie pożądanego efektu – mówi Paweł Jezierski z firmy Goodyear. – Dlatego w kampanii Be Good wszystkich kierowców traktujemy jednakowo, dzielimy się naszą wiedzą i zachęcamy innych do dzielenia się swoimi dylematami, przemyśleniami i drivehackami – dodaje.

Kampania społeczna Be Good to ciekawa forma edukowania młodych kierowców, udzielania im praktycznych porad tak, aby bezpiecznie dla siebie i innych korzystali z dróg. To akcja, w której skupiamy się na często pomijanych czynnikach bezpiecznej jazdy, takich jak zaufanie i pozytywne relacje pomiędzy rodzicami a dziećmi.

W kampanii łączymy młodych kierowców i ich doświadczonych rodziców - w tym duchu powstał nasz film: Jedziesz młody!

Wspierajmy i podpowiadajmy (bez zrzędzenia!)

W publikacjach pod szyldem Be Good:

  • Rozmawiamy z przedstawicielami kilku pokoleń o tym, jak zmienia się bezpieczeństwo na polskich drogach.
  • Docieramy do wielu badań, specjalistów i trenerów bezpiecznej jazdy.
  • Nie pouczamy, nie karcimy, nie straszymy.
  • Wspieramy i udzielamy konstruktywnych porad.
  • Zachęcamy do dzielenia się swoimi #drivehacks.

Dajmy młodym się wykazać. W końcu młody nie musi znaczyć nieodpowiedzialny.

W kampanię Be Good Goodyeara zaangażowali się influencerzy, media i instytucje związane z bezpieczeństwem drogowym. #BeGood

* Statystyki Komendy Głównej Policji

** Badanie przeprowadzone przez firmę Goodyear w grudniu 2014 r. 

*** Badania przeprowadzone na potrzeby kampanii „Young drivers” w 2014 r.

**** Badanie ankietowe młodych kierowców przeprowadzone przez śląską policję w maju 2014 r.

Goodyear jest jednym z największych producentów opon na świecie. Firma zatrudnia 66 000 osób i wytwarza swoje wyroby w 49 zakładach w 22 krajach na świecie. Posiada dwa Centra Innowacji w Akron, w stanie Ohio i Colmar-Berg, w Luksemburgu, które dostarczają najnowocześniejszych rozwiązań w zakresie produktów i usług, będących wyznacznikiem standardów 

i technologii w przemyśle. Więcej informacji na temat Goodyear i produktów firmy znajduje się na stronie www.goodyear.com/corporate. W Polsce firma oferuje opony takich marek, jak: Goodyear, Dunlop, Fulda, Sava i Dębica. Jest także głównym akcjonariuszem Firmy Oponiarskiej Dębica S.A., która jest największym tego typu zakładem w Europie, zatrudniającym prawie 3 tys. osób.

 

Więcej informacji udzielają:

Paweł Jezierski

Menedżer ds. komunikacji

Goodyear Dunlop Tires Polska Sp. z o.o.

tel.: (22) 571 5840, kom. 693 962 056

e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie obsługi JavaScript.

 

Rafał Olak

Biuro Prasowe Goodyear

Alert Media Communications

tel.: (22) 546 11 00, kom. 517 477 257

e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie obsługi JavaScript.

Dodaj komentarz


Kod antyspamowy
Odśwież

Tagi


Powered by Easytagcloud v2.1

Newsletter

Bądź na bieżąco!

Znajdź nas na Facebooku