Przez pryzmat psychologii rodzaju
- Szczegóły
- Utworzono: 24 kwietnia 2006
- Bartosz Orlicz
Psychologia i psychiatria, moim zdaniem, powinna być wolna od stereotypów, chociaż sama nam „mówi”, że własnie taka jest. Łącząc w sobie role społeczne, dawną subordynację kobiet w partnerskich związkach czy bardzo długą dominację mężczyzn w życiu społeczno – kulturowym jest i będzie przez długi czas obarczona tymi stereotypami.
Medykalizacja, skupiając się na kobiecych doświadczeniach może błędnie tłumaczyć i diagnozować, a także leczyć.
Sayce (2000, za: Casey i Lang, 2003) twierdzi, że kryteria DSM zawierają w sobie zaburzenia przedmenstruacyjne i zarazem podporządkowują doświadczenia psychicznego cierpienia kobiet w pewne „syndromy”. DSM tym oto sposobem „tworzy o pół miliona więcej patologicznych kobiet za jednym razem” (Sayce, 2000, za: Casey i Lang, 2003). Powinniśmy się tym zainteresować bardziej wnikliwie..
{rdaddphp file=moje_php/autorzy/borlicz.html}
Literatura
- Arcimowicz, K. (2003). Obraz mężczyzny w polskich mediach. Prawda – fałsz – stereotyp. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
- Bennert, K., Galasiński, D. (2000). “Telling our way of life”: Modes of Mediating Social Life in German and Polish Primary-School Textbooks. Social Semiotics, 10, 3. 293-312.
- Birchwood, M., i Jackson, Ch. (2004). Schizofrenia. Modele kliniczne i techniki terapeutyczne. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
- Brannon, L. (2002). Psychologia rodzaju. Kobiety i mężczyźni: podobni czy różni. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
- Casey, B., Long, A. (2003). Meanings of madness: a literature review. Journal of Psychiatric and Mental Health Nursing, 10. 89-99.
- Galasiński, D. (2005). Mężczyźni, piszcie o swojej depresji.
- Grabowska, A. (2001). Neurobiologiczne korelaty różnic psychicznych między płciami, [w:] Kolokwia psychologiczne nr 9: umysł i zachowanie z perspektywy psychologii i innych nauk.(s. 45-76). Warszawa: Instytut Psychologii PAN.
- Szczepaniak, M. (2005). Męskość w opresji? Dylematy męskości w kulturze Zachodu, [w:] E. Durys i E. Ostrowska (red.), Gender: wizerunki kobiet i mężczyzn w kulturze. (s. 25-37). Kraków: RABID.
- Trzebińska, E. (1999). Obecność wymiaru Męskość – Kobiecość w psychoterapii: Jak seksizm ingeruje w proces terapeutyczny?, [w:] Miluska, J., i Boski, P (red.), Męskość – kobiecość w perspektywie indywidualnej i kulturowej. Warszawa: Instytut Psychologii PAN.
- Walker, E.F., Seligman, M.E.P., Rosenhan, D.L. (2003). Psychopatologia. Poznań: Zysk i S-ka.
- Zoccolotti, P., i Pizzamiglio, L. (1988). Wpływ płci i stylu poznawczego na lateralizację percepcji twarzy. Przegląd psychologiczny, 31, 635-655.
- Beck Deppression Inventory.
- «« poprz.
- nast.
Komentarze
Bartek napisał:,,Formo wanie się stereotypów rodzaju od małego dziecka poprzez rozwój młodzieńczy tkwi w kontekście kulturowym''. Stereotypy społeczne opierają się na założeniu, że mężczyźni powinni ograniczać swoje zachowania wyłącznie do postaw określanych jako męskie, podobnie kobiety do postaw uznawane za kobiece, gdyż w takim kontekście widziana jest osobowość.
Nawiązując do stereotypów, gdzie Bartku sadzisz że :,,PMS oddziaływuje raczej swoją etykietą, przez co kobiety wierzą, że go doświadczają.” Nie do końca zgadzam się z tą wypowiedzią, która także została zawarta w artykule. Nasze postrzeganie siebie samych można rozumieć jako złożoną sieć opartą na schemacie, którą stosujemy zawsze wtedy, gdy spotykamy nowa osobę, grupę lub sytuację. Ludzie postrzegają samych siebie i innych wyłącznie w kategoriach męskich i kobiecych, męskości i kobiecości. Uważam, że nie dotyczy to osób, u których postrzeganie nie ogranicza się do schematu rodzaju. Moim zdaniem powinniśmy spróbować pokonać uprzedzenia bazujące na stereotypach, które nie raz kształtują nasz sposób myślenia i zachowania.
Po drugie - dualizm w tym przypadku jest niebezpieczny, zwłaszcza gdy wchodzi w rolę znajomość tak zwanej "trzeciej płci". Psychologia rodzaju, gender - czyli role społeczne kostytuowane przez społeczeństwo, kulturę (sztukę, media, panią sklepową w mięsnym) nakładają się niczym siatka pojęciowa na kategorię płci - implikuje to automatycznie problematycznoś ć w kategoryzacji "męski"/"kobiec y" takich przypadków jak metroseksualiśc i, homoseksualiści , transwestyci, transseksualiśc i czy "trzecia płeć".
Ja o tym już napisałem w moim artykule na tym forum - także polecam artykuły z:
www.gender.uni.wroc.pl/.../
dla większej znajomości tematu.
Pozostaje tutaj zacytowanie pewnej sceny z filmu "Meaning of life" Monty Pythona, gdzie na sali porodowej, w momencie pokazania dziecka (nowo narodzonego) matce, matka pyta się lekarza o to, czy jest dziecko "chłopczykiem" czy "dziewczynką". Lekarz odpowiada: "nie za wcześnie na role społeczne?".
Po przeczytaniu Twojego artykułu, zrozumiałam, że męskość i kobiecość nie koniecznie musi być rozumowana na podstawie różnic biologicznych. Zastanawiające jest to czy nasze zachowania są ,,wrodzone czy nabyte’’. Nie przekonują mnie argumenty, że kultura określa naszą tożsamość, mam zresztą prawo do innego poglądu. Zastanawiające jest jednak to, czy nasze zachowania są strukturą biologiczną –naturalną, czy tym, czego się nauczymy-nabyte .
W naszej kulturze jest pewny schemat, w którym mężczyźni są fizycznie więksi i silniejsi od kobiet. Wiąże się to z różnicą płci, ale także często z rozumowaniem schematycznym. Czy związku z tym stereotypy te są prawdziwe? Innym słowem jak płeć i rodzaj są ze sobą powiązane?
Każdy z nas przychodzi na świat genetycznym bagażem, fizjologią i strukturą ciała na ogół czynniki te pozostają nie zmienne w ciągu całego naszego życia.
Z punktu widzenia biologii posiadanie męskich hormonów i rozwój fizyczny zgodny z typem męskim powoduje, że dana jednostka czuje się osobnikiem płci męskiej.
Jednak zwracając uwagę na fakt istnienia tzw. "trzeciej płci", wynika z tego, że tożsamość rodzajowa jest osobistym, indywidualnym doświadczeniem danego osobnika, niezależnie czy jest to osobnik płci męskiej czy żeńskiej.
en.wikipedia.org/.../...
en.wikipedia.org/.../...
www.garysturt.free-online.co.u k/.../
a oto sam kwestionariusz (jest tez przetlumaczony na polski, wystarczy wpisac jego nazwe do google) www.garysturt.free-online.co.u k/.../