Aniołki Victoria's Secret zakrzywiają czasoprzestrzeń
- Szczegóły
- Utworzono: 19 czerwca 2013
- Kamila Pasek
Symbole i przekazy o zabarwieniu seksualnym zdominowały reklamę, telewizję i Internet. Dzisiejsza seksualność wyszła daleko poza obszar natury i relacji interpersonalnych. Czy znaki seksualne mają wpływ na nasze zachowanie? Tak, czynią bowiem ludzi bardziej niecierpliwymi, zwłaszcza jeśli chodzi o finanse.
Seksualność i sygnały jej dotyczące przejawiają się w życiu codziennym, interakcjach międzyludzkich, reklamie i w szeroko pojętych środkach masowego przekazu. Chciałoby się powiedzieć, że seks jest niemal wszędzie. Stanowi on nie tylko nieodłączny element ludzkiej egzystencji i natury, ale także jest częścią świata społecznego. Pytanie o wpływ seksualnych symboli na zachowania i decyzje ludzi jest więc zupełnie zasadne. Dotychczasowe badania, wyjaśniały wpływ seksualności w kontekście ogólnie przyjętej teorii motywacji, zgodnie z którą symbole o seksualnym znaczeniu powodują pożądanie i chęć natychmiastowego otrzymania gratyfikacji, nie tylko w sferze seksualnej, ale w każdej innej.
Ciekawym wydaje się być wpływ seksualności na podejmowanie decyzji związanych ze sferą finansową. W jednych z przeprowadzonych badań okazało się, iż mężczyźni, którym prezentowano bodźce nasycone seksualnością, woleli otrzymać mniejszą sumę pieniędzy w trybie natychmiastowym niż większą kwotę po pewnym czasie oczekiwania. Jak zauważają B. Kuy Kim oraz Gal Zauberman, zjawisko to jest związane z subiektywnym postrzeganiem czasu, który za sprawą wpływu seksualności wydłuża się, czym wzmaga niecierpliwość u jednostki.
Wspomniani powyżej naukowcy przeprowadzili pięć eksperymentów, by znaleźć potwierdzenie dla swoich hipotez. Uczestnikami badań byli heteroseksualni mężczyźni. We wszystkich eksperymentach części badanych pokazywano zdjęcia modelek z katalogu Victoria's Secret, z kolei druga część uczestników oglądała zdjęcia skał, drzew lub osób, niewzbudzających seksualnego zainteresowania. Następnie sprawdzano, jak symbolika seksualna wpływa na subiektywne postrzeganie czasu, rosnącą niecierpliwość oraz atrakcyjność odroczenia gratyfikacji lub też atrakcyjność natychmiastowego otrzymania nagrody.
Wyniki badań dostarczyły częściowych dowodów dla wcześniejszych założeń. Mężczyźni, którzy byli nastawieni na działanie seksualnych symboli, spostrzegali czas przyszły w sposób bardziej rozciągły, aniżeli ci z grupy kontrolnej. Efekt ten działa w przypadku subiektywnej oceny czasu, nie dotyczy wszystkich sądów, jakich dokonuje człowiek. Oprócz zmian w percepcji zaobserwowano również wzrost niecierpliwości u mężczyzn przeglądających uprzednio zdjęcia modelek. Ponadto zauważono, że pod wpływem dostępności symboli seksualnych, możliwość odroczenia gratyfikacji w czasie staje się mniej atrakcyjna. Dlatego też mężczyźni, którzy oglądali zdjęcia z katalogu Victoria's Secret, częściej aniżeli mężczyźni z grupy kontrolnej preferowali możliwość otrzymania natychmiastowej nagrody, taka też była dla nich bardziej atrakcyjna.
Przedstawione wyniki badań dostarczają dowodów na to, że symbole seksualne mają znaczący wpływ na wzrost niecierpliwości i spostrzeganie dystansu pomiędzy stanem teraźniejszym a punktem w przyszłości. Znaki seksualne zwiększają niecierpliwość w przypadku zapowiedzi otrzymania nagrody finansowej oraz zmniejszają atrakcyjność dla odroczenia gratyfikacji, która wydaje się być znaczniej odległa, niż w rzeczywistości jest.
Podsumowując, zdaniem amerykańskich badaczy, kiedy mamy do czynienia z seksualnymi symbolami, realna wartość nagrody zawsze przegra z czasem. Istotną rolę odgrywa tu bowiem subiektywne postrzeganie czasowego dystansu przez człowieka. Dystans ten jest modyfikowany na skutek wpływu seksualnej symboliki. Nie dziwi zatem, że każdy szanujący się prezes dba o to, by przed ważnymi negocjacjami jego partnerzy byli powitani kawą podaną przez asystentkę.
Źródło: Kim, Kuy, B., Zauberman, G.(2012). Can Victoria's Secret Change the Future? A Subjective Time Perception Account of Sexual-Cue Effects on Impatience. American Psychological Association, DOI: 10.1037/a0028954