Menu

Potęga rytuałów w smaku naszych potraw

Czynności jedzenia i picia oraz związane z nimi okoliczności są nośnikami  znaczeń - ważnymi regulatorami w kulturach na całym świecie. Owite są rytuałami, które mają potężny wpływ na nasze życie. Profesor Kathleen Vohs z University of Minnesota przekonuje również w najnowszym numerze Science o tym, że pod wpływem odprawianych przed jedzeniem rytualnych czynności, staje się ono dla nas smaczniejsze.

Zapewne każdy z nas może przywołać w pamięci chwile, które szczególnie celebrujemy, którym poświęcamy nasz czas. Czynności, które wykonujemy, przybierają pewną odświętną formę. Kawa pita w rodzinnej porcelanie, ulubiona herbata starannie parzona w pochmurny dzień,  piękny obrus na niedzielnym stole, oddzielana galaretka od biszkopta w delicjach czy pogodne „na zdrowie”,  wypowiadane wraz  gestem wznoszenia toastu.  Według profesor Vohs, to właśnie rytuały odprawiane przed spożywaniem posiłku poprawiają percepcję smaku oraz sprawiają, że czerpiemy z jedzenia większą przyjemność.

Zespół naukowców z uniwersytetu w Minesocie wykonał cztery eksperymenty, w których badał odczucia smakowe takich produktów jak: czekolada, lemoniada czy marchew. W jednym z eksperymentów poproszono respondentów o zjedzenie tabliczki czekolady. W pierwszej z dwóch utworzonych grup zastosowana została instrukcja, według której osoby badane miały bez rozpakowywania czekolady przełamać ją na pół, rozpakować jedynie połowę tabliczki i ją zjeść, po czym rozpakować i zjeść pozostałą jej część. W tym czasie grupa druga, miała się relaksować i w dowolny sposób zjeść rozdane tabliczki czekolady. Wyniki, które przyniósł eksperyment, jasno wskazywały na fakt, że grupa pierwsza, która została poddana rytuałowi jedzenia czekolady, oceniała jej smak wyżej oraz była skłonna zapłacić za nią więcej.

W kolejnym eksperymencie  zbadano, czy aby rytuał podniósł smak produktu, wymagane jest odprawianie go własnoręcznie, czy wystarczy jedynie w nim uczestniczyć. Tym razem uczestnicy przyglądali się temu, jak lemoniada przyrządzana była przez kogoś innego. Wyniki badania ujawniły, że każdy powinien stać się szamanem własnych rytuałów. W celu polepszenia smaku produktu rytuały muszą być wykonywane przez samego konsumenta.

We wnioskach z powyższego badania możemy przeczytać, że „rytuały zdają się poprawiać doświadczenia konsumpcji, ponieważ prowadzą one do większego zaangażowania i zainteresowania”. Według autorów, wyniki przeprowadzonych eksperymentów mają daleko idące konsekwencje dla dietetyków oraz osób z nadwagą. Dane z przedstawionych badań naukowcy pragną przenieść i wykorzystać przy kolejnych eksperymentach, w których planują przebadać pacjentów operacyjnych. Naukowcy zamierzają poprosić ich o wykonywanie czynności rytualnych przed czekającą ich operacją oraz zmierzyć wpływ wykonanych czynności na ból operacyjny i tempo dochodzenia do zdrowia.

Więcej: Kathleen D. Vohs, Yajin Wang, Francesca Gino, Michael I. Norton. Rituals Enhance Consumption, Psychological Science July 17, 2013

Marta Obojska
Autor: Marta ObojskaStrona www: http://lookingforsun.wordpress.com/
Psycholog społeczny, absolwentka Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej w Warszawie. W jej kręgu zainteresowań znajdują się m.in. psychologia rozwoju człowieka oraz psychologia reklamy. Swój wolny czas najchętniej poświęca żegludze z przyjaciółmi, pieszym wędrówkom oraz uczestnictwie w różnych projektach muzycznych. Pasjonuje się fotografią krajobrazu.

Komentarze  

Natalia
# Natalia 2013-08-23 20:52
Faktycznie, najbardziej smakuje mi to, co sama przygotuję ;). Artykuł świetnie uświadamia to, nad czym zwykle na codzień się nie zastanawiamy. Ach ta galaretka delicji jedzona przed biszkoptem!!
Odpowiedz

Dodaj komentarz


Kod antyspamowy
Odśwież

Tagi


Powered by Easytagcloud v2.1

Newsletter

Bądź na bieżąco!

Znajdź nas na Facebooku