Zanika kultura picia wina
- Szczegóły
- Utworzono: 11 lipca 2011
- Katarzyna Maruszewska
Wygasa jeden z najbardziej popularnych symboli francuskiej kultury – miłość do wina. Kolejne pokolenia Francuzów rezygnują z konsumpcji wina, co wiąże się głównie z zanikiem symboliki narodowej i mniejszego poczucia Francuzów przynależności do swojego kraju. Wyniki badań w International Journal Entrepreneurship and Small Business prognozują, że przekazywane pokoleniowo francuskie dziedzictwo, jakim jest wino, będzie cieszyło się coraz mniejszą popularnością wśród przyszłych pokoleń.
Spożycie wina we Francji drastycznie spadło; z 7 miliardów spożytych butelek w 1980 roku do około 4 mld w 2008 roku. Najnowsze dane mówią, że obecnie tylko 16,5% rodowitych Francuzów jest regularnymi konsumentami wina.
Badania z ESC Pau centrum badań Toulouse Capitole University sugerują, że Francuzi nie ufają mitom dotyczącym spożywania wina. Nie wierzą, że konsumpcja wina w czasie posiłków może polepszać trawienie. Konsumenci piją wino wyłącznie dla przyjemności, co w rezultacie doprowadza do spadku ogólnej liczby pijących, i wzrostu liczby osób, które piją okazjonalnie.
Poprzednie interdyscyplinarne badania śledziły aspekt konsumpcji wina z punktu widzenia gospodarczego. Naukowcy badali cztery grupy wiekowe - grupę powyżej 65 lat, która przeżyła II wojnę światową; grupę między 40 a 65 rokiem, która przeżyła okres wzrostu i rozwoju; grupę między 30 a 40 rokiem życia, która pochodzi z wyżu demograficznego; grupę poniżej 30 roku życia tzw. Generation X, którą można nazwać pokoleniem internetowym. Szacuje się, że każde następne pokolenie reprezentuje znaczny wzrost postaw wolnościowych. Wszystkie grupy wiekowe łączy wyznawanie takich wartości jak: zabawa i przyjemność. Pokolenia różnią się postawami i przekonaniami dotyczącymi swojego kraju, a także postrzeganiem swojego kulturowego dziedzictwa.
Jeżeli chodzi o spożycie wina, grupa powyżej 65 roku życia jest jego zdecydowanie najczęstszym konsumentem. Dla tej grupy spożycie wina jest istnym rytuałem, silnie zakorzenionym społecznie i kulturowo. Jego konsumpcja odbywa się najczęściej w środowisku rodzinnym. Grupy w średnim wieku spożywają wino bardziej okazjonalnie, najczęściej w gronie przyjaciół. Istotnym czynnikiem częstości spożycia wina przez tę grupę jest jej status społeczny. W grupie poniżej 30 roku spożycie wina jest raczej wyjątkiem niż regułą, wino najczęściej traktowane jest jako jeden z wielu dostępnych alkoholi.
Wyniki wykazują przepaść międzypokoleniową; grupy dzieli nie tylko częstotliwość spożywania, ale, co ważniejsze - powody spożycia. Starsze pokolenie dostrzega symbolikę zakotwiczoną w francuskiej kulturze, historii i religii. Dla młodszych kulturowe punkty odniesienia są mało ważne, bardziej liczy się przyjemność picia. Pokoleniowa analiza określa głębokie zmiany zachodzące w świadomości Francuzów na przestrzeni ostatnich 60 lat. Francja boryka się z podobnymi problemami, jak inne kraje europejskie. Dostrzega się znaczny spadek wartości kultury narodowej na rzecz globalnej konsumpcji.