Oszustwa i nieuczciwość w organizacjach - recenzja
- Szczegóły
- Utworzono: 04 marca 2014
- Kamila Pasek
Korupcja, rotacja pracowników, kradzieże, niesubordynacja, nadmierne korzystanie ze zwolnień lekarskich, spadek innowacyjności... aż trudno uwierzyć, że u podstaw tych wszystkich zjawisk leży anomia pracownicza. Dariusz Ambroziak oraz Mieszko Maj, psychologowie organizacji, autorzy pozycji „Oszustwa i nieuczciwość w organizacjach. Problem anomii pracowniczej- diagnoza, kontrola i przeciwdziałanie”, wskazują na fakt istnienia anomii, wyjaśniają jej genezę oraz proponują skuteczne narzędzie, przeciwdziałające bezprawiu w organizacji, jakim jest: „Model 3 Sił Anomii Pracowniczej”.
„Czy się stoi, czy się leży, dwa tysiące się należy”
Pomimo że czasy socjalizmu należą już do historii, to zaszczepione w tamtym okresie wzorce zachowań są nadal aktualne i, co gorsza, z łatwością zostają zaadaptowane przez kolejne pokolenia. Przedstawiona monografia porusza problem anomii pracowniczej, zjawiska społecznego polegającego na systematycznym występowaniu nieuczciwych zachowań w grupach pracowniczych. Do tej grupy zachowań zakwalifikować można między innymi: nieprzestrzeganie czasu pracy, nadużywanie zwolnień L4, kradzieże, brak lojalności wobec firmy.
Konsekwencje tych działań uderzają bezpośrednio w organizację i wiążą się z wymiernymi stratami finansowymi, oraz pośrednio w kulturę organizacyjną, zaszczepiając u innych pracowników niepożądane postawy i zachowania wpływające na zanikanie wartości pracy. Dlatego tak ważne jest, aby anomie rozpatrywać z dwóch perspektyw: indywidualnej; dotyczącej pracownika i jego indywidualnych mechanizmów uruchamiających anomię, oraz grupowej; dotyczącej organizacji, a także dominujących w niej wartości i wzorów zachowań.
Jak wskazują autorzy monografii, anomia pracownicza rodzi się zazwyczaj tam, gdzie nie ma odpowiednich norm i wartości społecznych, dlatego też zadaniem organizacji i współczesnego managera staję się nie tylko zarządzanie poprzez cele, ale przede wszystkim zarządzanie poprzez wartości. To właśnie ten styl zarządzania, jak i postawa samego managera, określana mianem etosu osobistego („leading by example”) mogą skutecznie minimalizować skalę niepożądanego zjawiska, jakim jest anomia pracownicza.
Pozycja „Oszustwa i nieuczciwość w organizacjach. Problem anomii pracowniczej – diagnoza, kontrola i przeciwdziałanie” stanowi źródło cennej i kompleksowej wiedzy zarówno dla teoretyków: psychologów pracy, psychologów organizacji, jak i praktyków: managerów, kierowników, dyrektorów. Dzięki zawartym w monografii treściom Czytelnik zapozna się z istotą anomii pracowniczej, osadzi ją w realiach czasowych i kulturowych; bazując na zawartych w książce przykładach, nauczy się także rozpoznawać niepożądane wzorce zachowań u innych; pozna również skuteczne narzędzia przydatne zarówno w procesie diagnostycznym, jak i przeciwdziałającym bezprawiu w organizacjach.
Anomia pracownicza nie zniknie w zupełności z organizacji, dlatego tak ważny wydaje się być trafny proces diagnostyczny oraz działania mające na celu zmniejszenie zakresu tego niepożądanego zjawiska.
Praca jako źródło wartości i satysfakcji to wzorzec, do którego powinniśmy dążyć, dlatego też serdecznie polecam niniejszą pozycję Państwa uwadze.
Komentarze