Komunikacja w terapii
- Szczegóły
- Utworzono: 16 czerwca 2011
- Katarzyna Maruszewska
Umiejętność właściwego komunikowania jest dosyć dobrze poznana, ale samo jej zastosowanie w sytuacji pomagania nie jest już tak oczywiste. Książka H. Knapp w bardzo jasny sposób wprowadza czytelników w wieloznaczny świat komunikacyjnych zawiłości. Jej zrozumienie nie wymaga od czytelnika posiadania wcześniej wiedzy ani doświadczenia. Książką skupia się na procesie komunikacji zachodzącym między klientem a terapeutą.
Opisując proces komunikacji terapeutycznej, autorka traktuje tę komunikację jako niezbędny element budowania relacji, który wpływa na rezultat wspólnej pracy terapeutycznej.
H. Knapp uważa, że zadaniem osób zajmujących się pomaganiem jest poprzez komunikację wzmacnianie swoich klientów - podkreślanie ich niezależność i ich zdolności do samostanowienia.
„Klient powinien być postrzegany jako ekspert w kwestiach dotyczących jego własnego życia, a terapia jako proces współpracy uwzględniający jego niepowtarzalne potrzeby i uwarunkowania. Aby to osiągnąć, należy zachęcać klienta do otwartego mówienia o trudnościach, wskazywać sposoby służące identyfikacji funkcjonalnych i dysfunkcjonalnych aspektów jego zachowania oraz pomagać mu w podejmowaniu decyzji, dotyczących tego, nad jakimi aspektami swojego problemu jest gotowy pracować.”
Książkę H. Knapp należy traktować jako zbiór najważniejszych zasad i umiejętności terapeutycznych, użytecznych w sytuacji pomagania. W książce znajdują się liczne przykłady rozmów terapeutycznych oraz ćwiczenia doskonalące konkretne umiejętności. Na końcu znajdują się załączniki zawierające zapisy sesji terapeutycznych, które mają na celu utrwalenie zdobytych wiadomości.
Książka stanowi doskonałe kompendium wiedzy dla psychologów, psychoterapeutów oraz osób, które bezpośrednio zajmują się pomaganiem i wspieraniem innych ludzi. W szczególności jest polecana osobom, które dopiero rozpoczynają swoją drogę w obszarze pomocy.
Herschel Knapp - Komunikacja w terapii.