Aktualności
Trwałość pierwszego wrażenia
- Szczegóły
- Utworzono: 26 stycznia 2011
- Agnieszka Potrzuska
Nowe badanie przeprowadzone przez zespół psychologów z Kanady, Belgii i Stanów Zjednoczonych wykazało, że jest coś więcej w stwierdzeniu, że nigdy nie dostaje się drugiej szansy, by zrobić pierwsze wrażenie. Wyniki sugerują, że nowe doświadczenia, które są sprzeczne z pierwszym wrażeniem, ograniczają się tylko do tego kontekstu, w którym się pojawiły. W rezultacie, nowe doświadczenia wpływają na reakcje ludzi tylko w tym szczególnym kontekście, zaś pierwsze wrażenie stale dominuje w pozostałych.
Uzdrawiająca bezsenność
- Szczegóły
- Utworzono: 24 stycznia 2011
- Katarzyna Maruszewska
W najnowszych badaniach opublikowanych w czasopiśmie ”Biological Psychiatry” naukowcy z Narodowego Instytutu Zdrowia Psychicznego w Tokio badali relację pomiędzy brakiem snu a strachem wywołanym przez zespół stresu pourazowego (PTSD).
Wyniki okazały się zaskakujące - bezsenność okazała się pomocna w zmniejszeniu objawów stresu pourazowego.
Gestykulowanie zmienia nasze myśli
- Szczegóły
- Utworzono: 18 stycznia 2011
- Agnieszka Potrzuska
Czasami jest to wręcz niemożliwe, by okiełznać nasze ręce i obyć się przy mówieniu bez ich pomocy. Nasze gesty zdają się być ważne w tym, jak przebiega nasze myślenie. Dostarczają nam wizualnych podpowiedzi i , co sugeruje nowa teoria, mogą nawet zmieniać nasze myśli.
Wrażliwy "rudzielec"
- Szczegóły
- Utworzono: 09 stycznia 2011
- Katarzyna Maruszewska
Rudowłosi należą do zdecydowanej mniejszości, stanowią tylko 1-2 % całej populacji na świecie. Za rudy kolor odpowiada gen MC1R, kodujący receptor melanokortyny typu 1. U 80% rudowłosych występują mutacje w sekwencji tego genu , które doprowadzają do jego obniżonej aktywności.
Społeczeństwa na całym świecie ulegają stereotypom dotyczącym rudowłosych osób. Nawet media podtrzymują niekiedy taki sposób myślenia. Przykładem może być kontrowersyjna kreskówka „South Park”, w której główni bohaterzy twierdzili, że rudowłosi nie mają duszy. Mitów o rudzielcach jest wiele, naukowcy przestrzegają jednak przed łączeniem ich z występującymi różnicami fizjonomicznymi.
Ufaj swoim przeczuciom… ale tylko czasami
- Szczegóły
- Utworzono: 08 stycznia 2011
- Agnieszka Potrzuska
Kiedy zmuszeni jesteśmy podjąć decyzję, często słuchamy swojej intuicji bez zrozumienia dlaczego. Nasza zdolność do podejmowania decyzji opartych na przeczuciach istotnie się różni. Intuicja może być naszym sojusznikiem, ale może również prowadzić do kosztownych i niebezpiecznych błędów. Nowe badanie opublikowane w Psychological Science wskazuje, że na wiarygodność naszej intuicji wpływa to, co dzieje się fizycznie w naszym ciele.
Prezenty zagrażające naszej tożsamości
- Szczegóły
- Utworzono: 07 stycznia 2011
- Agnieszka Potrzuska
Kiedy staramy się wybrać prezent, chcemy znaleźć coś, co spodoba się osobie, dla której go kupujemy. Kiedy jest on w sprzeczności z naszymi wartościami, odczuwamy dyskomfort i mamy potrzebę wynagrodzenia sobie tej niewygodnej dla nas sytuacji - przekonują nas o tym Morgan K. Ward (Southern Methodist University) oraz Susan M. Broniarczyk (University of Texas). Sposobem na to jest zakup kolejnego produktu, tym razem dla siebie, który wyrazi i potwierdzi naszą własną tożsamość.
YouTube w czasie pracy? – czemu nie!
- Szczegóły
- Utworzono: 30 grudnia 2010
- Bartek Mitka
Na początku chciałbym, aby każdy z czytających ten artykuł zastanowił się przez chwilę, czy w czasie godzin pracy zdarza mu się oglądać filmiki np. z YouTube?
Jeśli tak, to - po pierwsze: jako wzorowy pracownik powinien iść i przyznać się do tego swojemu szefowi, a po drugie… powiedzieć, że będzie robił to dalej. Dlaczego?
Trójka absolwentów z University of Western Ontario (Ruby Nadler, Rahel Rabi, John Paul Minda) twierdzi, że ludzie, którzy w czasie pracy oglądają zabawne filmiki w Internecie, niekoniecznie marnują czas. Przeprowadzone przez nich badania pokazują bowiem, że osoby, które wprawiają się w dobry nastrój, mogą myśleć bardziej twórczo.
Przyjaciel potrzebny od zaraz
- Szczegóły
- Utworzono: 29 grudnia 2010
- Katarzyna Maruszewska
Środowisko szkolne charakteryzuje wielość interakcji społecznych. To czas, kiedy dzieci doznają pierwszych porażek i sukcesów w relacjach z rówieśnikami. Niektóre z nich doświadczają nieustannych niepowodzeń. Nieśmiałość i wycofanie są często głównymi sprawcami trudnej sytuacji dziecka; często takie osoby zostają całkowicie odsunięte od grupy rówieśniczej.
Jak oceniamy osobowość atrakcyjnych fizycznie?
- Szczegóły
- Utworzono: 28 grudnia 2010
- Agnieszka Potrzuska
Efekt aureoli sprawia, że osoby atrakcyjne fizycznie odbierane są jako bardziej inteligentne, przyjacielskie i posiadające większe kompetencje. Co więcej, badanie opublikowane w grudniowej edycji Psychological Science sugeruje, że na ludzi atrakcyjnych fizycznie zwracamy większą uwagę. Prof. Jeremy Biesanz i jego koledzy z zespołu dowiedli, że podczas krótkich spotkań ludzie są w stanie dokładniej rozpoznać cechy osobowości tych, których uznają za fizycznie atrakcyjnych.
Jeszcze przyjemność czy już konieczność?
- Szczegóły
- Utworzono: 22 grudnia 2010
- Katarzyna Maruszewska
Zakupy w Stanach Zjednoczonych stały się krajową rozrywką, która daje pozorną możliwość wyrażania siebie. Dla osób zaangażowanych w kupowanie rosnące koszty żywności, ceny gazu, trudności finansowe leczone są podróżą po sklepowych półkach.
Badania opublikowane w American Journal of Psychiatry alarmują, że dla około 5,8% populacji USA zakupy stały się przymusem. Dyrektor Uniwersytetu Addiction Medicine Clinic mówi, że zakupoholizm nie wyraża się przez brak silnej woli, lecz przez niemożność kontrolowania własnych impulsów i pragnień.