Menu

Sukces a kryzys

Polskie badania nad poczuciem sukcesu donoszą, że nawet w dobie kryzysu możemy, wybierając odpowiednią działalność zawodową, czuć się spełnionym i usatysfakcjonowanym.

W 21 wieku ważny jest sukces, który nie tylko przynosi korzyści finansowe oraz pozwala ludziom przesuwać się na drabinie społecznej, ale również stymuluje przedsiębiorczość. Sukces sprawia, że trudności na naszej drodze nie są spostrzegane jako coś, czego nie da się obejść, wzbudza radość, satysfakcję, zwiększa poziom samoakceptacji i wpływa ogólnie pozytywnie na zdrowie psychiczne. Autorzy wielowymiarowego modelu sukcesu twierdzą, że ludziom sukcesu udaje się utrzymać harmonię we wszystkich aspektach - w pracy, w życiu prywatnym i rodzinnym. Są to takie osoby, które spełniają się prawie we wszystkich dziedzinach swojego życia.

W przypadku przedsiębiorców można mówić o pięciu wymiarach sukcesu. Pierwszym z nich jest sukces firmy rozumiany w kategoriach rozwoju - generowania zysków, zwiększania ilości pracowników, wprowadzania innowacji. Kolejnym wymiarem jest sukces społeczny, czyli tworzenie nowych miejsc pracy, odpowiedzialność za pracowników. Trzeci wymiar jest związany z relacjami w pracy - jej klimatem, pozytywnymi relacjami z klientami, zadowoleniem pracowników oraz ich lojalnością wobec pracodawcy. Równie ważnym aspektem jest sukces finansowy, a ostatnim - indywidualne poczucie spełnienia, w ramach którego możemy wyróżnić takie elementy jak balans pomiędzy pracą a życiem prywatnym, czas na swoją własną aktywność czy rozwój. Tak rozumiany sukces może odnosić się zarówno do właścicieli firm prywatnych jak i dyrektorów firm państwowych, ale również do pracowników, którzy sukces własnej firmy spostrzegają jako również swoje własne indywidualne osiągnięcie.

Mimo że na poczucie sukcesu składa się parę czynników, nietrudno zauważyć, że jeden z nich jest nierozwiązalnie związany z sytuacją ekonomiczną na rynku. Pomimo wielu zapewnień ze strony premiera Tuska, widmo kryzysu wciąż jest nad nami. Wiele się o nim mówi w mediach i - nie ukrywajmy - słowo „kryzys” wzbudza duży lęk społeczny, chociaż z psychologicznego punktu widzenia ważne jest, w jakich kategoriach jest on spostrzegany. Zmiana statusu finansowego, który może być efektem spowolnienia na rynku, może wiązać się z obniżonym poczuciem własnego sukcesu.

Polska badaczka Mariola Paruzel-Czachura postanowiła sprawdzić, czy istnieją różnice pomiędzy pracodawcami oraz pracownikami firm prywatnych i państwowych w ramach odczuwanego poczucia sukcesu, oceniania sukcesu swojej firmy, spostrzegania wpływu kryzysu na zmianę sytuacji w pracy oraz jego relacji z poczuciem sukcesu oraz subiektywnej oceny własnych zarobków w porównaniu do średniej krajowej. W badaniu wzięło udział 341 osób - pracodawców oraz pracowników firm prywatnych oraz państwowych.

Wyniki badań sugerują, że nie tylko istnieją różnice pomiędzy pracownikami firm państwowych, jak i prywatnych, ale również w ramach tych drugich zauważa się różnice w poziomie spostrzegania sukcesu pomiędzy pracodawcami a pracownikami. Tych pierwszych można scharakteryzować jako posiadających większe poczucie sukcesu finansowego – zarówno firmy, jak i swojego własnego. Pracodawcy również wyżej oceniali dynamizm, rozwój swojej firmy, co może być tłumaczone tym, że prowadzenie własnej działalności nie tylko może przynosić sukces finansowy, ale również psychologiczne zyski, jak na przykład rozwój osobisty.

Pracownicy firm prywatnych oraz państwowych charakteryzowali się niższym poczuciem finansowego sukcesu oraz poczuciem rozwoju firmy. Bycie zatrudnionym u kogoś może wiązać się z ograniczonymi możliwościami awansu, brakiem możliwości podejmowania niezależnych decyzji, niskimi zarobkami, które uniemożliwiają rozwój w życiu prywatnym. Zauważono również, że niedogodności te w bardziej znacznym stopniu dotyczą pracowników firm państwowych.

Okazało się również, że osoby, które oceniają siebie jako ludzi sukcesu, nie zauważają zmiany swojej sytuacji w pracy w odniesieniu do kryzysu ekonomicznego. Generalny wniosek z badań jest taki, że dla zdrowia psychicznego najlepiej jest prowadzić swój własny biznes, który mimo że nie zawsze musi prowadzić do wzbogacenia się, wiąże się jednak z poczuciem sukcesu, czyli poczuciem spełnienia w każdej dziedzinie życia. Człowiek sukcesu się zatem kryzysu nie boi!

Badania ukazały się w Polish Psychological Bulletin

Katarzyna Sanna
Autor: Katarzyna SannaStrona www: http://www.pracowniawsparcia.pl/
W 2012 roku otrzymała stopień magistra psychologii na Uniwersytecie Adama Mickiewicza w Poznaniu. Jej zainteresowania naukowe związane są z psychologią poznawczą, psychologią społeczną, psychologią pozytywną seksuologią oraz psychologia zdrowia. Obecnie realizuje badania naukowe związane z psychoonkologią w ramach studiów doktoranckich. Pracę naukową łączy z prowadzeniem własnego gabinetu.

Dodaj komentarz


Kod antyspamowy
Odśwież

Tagi


Powered by Easytagcloud v2.1

Newsletter

Bądź na bieżąco!

Znajdź nas na Facebooku