Nie palę w poniedziałek
- Szczegóły
- Utworzono: 13 stycznia 2014
- Katarzyna Maruszewska
Nowy rok bardzo często skłania nas do podsumowań i rozliczeń. Niezależnie od oceny ubiegłych miesięcy, jesteśmy gotowi na wprowadzenie zmian w nasze życie. Większość z nas wprowadza projekt metamorfoza pod szyldem „postanowienie noworoczne”. Wszystko byłoby wspaniałe, gdyby nasze postanowienie udało się zrealizować. Niestety, często wygasa ono z początkiem stycznia. Pytanie, jak to zrobić, aby dotrwać w swoim postanowieniu przez cały rok?
Przykładem pustej deklaracji może być rzucenie palenia, które jest najczęściej łamanym postanowieniem na całym świecie. Spontaniczna, nieprzemyślana decyzja, która wypowiadana jest raz w roku, nie przybliża do realizacji celu. Badacze z Uniwersytetu z San Diego uznają, że dobrym predykatorem zmiany jest jego częstotliwość. Wyobraźmy sobie, że nasze postanowienie ma siedmiodniowy termin ważności, tzn. jest odnawiane co tydzień, a nie co dwanaście długich miesięcy. W procesie wprowadzania zmian warto zadbać o to, aby nasz cel był krótkoterminowy, łatwiej wtedy dostrzeżemy efekty.
Co mogłoby być pierwszym krokiem, który przybliży do rzucenia palenia? Na pewno wzmożone zainteresowanie tematyką zerwania z nałogiem, np. wyszukiwanie określonych informacji w wyszukiwarce internetowej. Okazuje się, że ludzie najchętniej szukają treści związanych z walką z nałogiem w poniedziałek. Na podstawie analizy Google zapytań o rzucenie palenia było o 25% więcej w poniedziałek niż w innym dniu tygodnia. Najniższe zainteresowanie zerwania z nałogiem było oczywiście w piątek.
Wyniki badań mogą zrewolucjonizować działania organizacji działających na rzecz zdrowia. Poniedziałek to dzień, kiedy ludzie są bardziej otwarci na otrzymywanie informacji o zdrowiu i bardziej skłonni do działań w tym obszarze.
Myślę, że warto zadbać o to, aby nasze coroczne postanowienia nie były tylko chwilową mrzonką, które kończą się, gdy zaczyna się nowy rok. A może tak umacniać się swoim postanowieniu co poniedziałek?