Reklamy jedzenia w telewizji zwiększają apetyt u dzieci z nadwagą
- Szczegóły
- Utworzono: 22 maja 2007
- Maciej Chabowski
Problem nadwagi od dawna niepokoi naukowców z Europy Zachodniej oraz ze Stanów Zjednoczonych. Od jakiegoś czasu zaczyna się on nasilać także w naszym kraju. W przeprowadzonych niedawno badaniach psychologicznych ustalono, że dzieci z nadwagą ciała zwiększają spożycie jedzenia o ponad 100% po tym, jak obejrzą reklamy produktów żywnościowych w telewizji.
Grupa 60 dzieci o różnej budowie ciała w wieku od 9 do 11 lat wzięła udział w eksperymencie przeprowadzonym przez psychologów z University of Liverpool. Dzieci zostały podzielone na dwie grupy. Pierwszej pokazywano serię reklam telewizyjnych promujących żywność (m.in. produkty typu fast food). Druga grupa oglądała natomiast reklamy zabawek. W obu przypadkach po blokach reklamowych dzieciom prezentowano te same kreskówki. Spożycie jedzenia, które miało miejsce po reklamach żywności było istotnie większe niż w grupie, która oglądała wcześniej reklamy zabawek. Zależność ta obserwowalna była w wszystkich przedziałach wagowych. Dzieci otyłe zwiększały swoją konsumpcję o 134%; dzieci z nadwagą o 101%, a dzieci, których waga mieściła się w granicach normy o 84%.
W czasie prowadzenia eksperymentu stwierdzono także, że waga ciała warunkuje preferencje żywnościowe. Dzieciom udostępniono jedzenie o różnej wartości kalorycznej. Mogły one dowolnie wybierać produkty, które porangowano od wysokokalorycznych słodyczy do niskokalorycznych pikantnych potraw. Grupa dzieci otyłych wybierała na ogół te artykuły spożywcze, które miały wysoką liczbę kalorii (np. czekoladę), zaś dzieci z nadwagą wybierały żelki, które mają znacznie mniejszą ilość kalorii.
Dr Jason Halford, kierownik University's Kissileff Human Ingestive Behaviour Laboratory komentuje to w następujący sposób: "Nasz eksperyment potwierdza, że reklamy jedzenia pojawiające się w telewizji mają olbrzymi wpływ na nawyki dzieci związane z jedzeniem – zwiększają konsumpcję. Szczególnie interesujące w tym badaniu wydaje się to, że ustaliliśmy silny związek między faktyczną wagą ciała a podatnością na przejadanie się pod wpływem reklam telewizyjnych promujących artykuły żywnościowe."
Warto w tym miejscu dodać, że powyższe badania nie pozostały bez echa. W Wielkiej Brytanii aż 14% dzieci ma znaczną nadwagę ciała, a przeciętne dziecko na oglądaniu reklam telewizyjnych spędza około 17 godzin tygodniowo! Dlatego na terenie tego kraju od stycznia 2007 r. obowiązuje zakaz emisji reklam promujących niezdrowe jedzenie (chodzi m.in. o fast foody) w czasie programów telewizyjnych przeznaczonych dla dzieci. Mimo to, dotychczasowe badania pokazały, że spora ilość młodzieży nadal ogląda je w czasie wieczornych programów rodzinnych, których zakaz nie obejmuje.
Jak ujawnia dr Halford, w przyszłości planuje się badania mające stwierdzić czy większe reagowanie na reklamy jedzenia lub większa ilość czasu spędzonego przez dzieci na oglądaniu telewizji może być predyktorem otyłości dziecięcej. Uniwersytecki zespół badawczy zaprezentował powyższe ustalenia w Budapeszcie na kwietniowym European Congress on Obesity.
Źródło: informacje własne