Menu

Na początku jest przemoc emocjonalna?

Przemoc między uczniami, na różnym etapie edukacji to temat – rzeka, szczególnie w dobie bardzo niepokojących doniesień o coraz młodszych ofiarach śmiertelnych. Dlatego problem ten interesuje również psychologów społecznych.

W przeciwieństwie do popularnego podejścia koncentrującego się na szokujących wieściach, w którym mniej uwagi poświęca się wyjaśnianiu pochodzenia agresji, chciałabym przybliżyć konkretne badania koncentrujące się na zjawisku przemocy wśród studentów. Najnowsze badania obejmujące swoim zasięgiem 3 amerykańskie uczelnie wykazały, że również na tym etapie edukacji przemoc (między rówieśnikami i w związkach) wydaje się być nasilającym się zjawiskiem.

agresjaTrudny okres przejścia w dorosłość (przez wielu psychologów rozwojowych uważany za jeden z ważniejszych kryzysów do przezwyciężenia w cyklu życia człowieka), od mieszkania wspólnie z rodzicami do samodzielności, może zwiększać podatność na bycie ofiarą lub używanie przemocy w związkach. Dzieje się tak między innymi dlatego, że zmniejsza się zakres kontroli rodziców, a młodzi ludzie nie mogą liczyć na ich pomoc w tak dużym zakresie, jak do tej pory. Drugim istotnym powodem jest silna potrzeba akceptacji w grupie rówieśniczej.

Wspomniane badanie przeprowadziła Christine M. Forke ze Szpitala Dziecięcego w Filadelfii. Wraz ze swoimi współpracownikami przebadała anonimowo grupę 910 studentów w wieku od 17 do 22 lat (57,1 % z nich stanowiły kobiety). Pytano ich o wiek, płeć, rasę, czas trwania nauki oraz o to, czy doświadczyli przemocy fizycznej, emocjonalnej lub seksualnej w związku.

Oto wyniki, które, uzyskał zespół badawczy:

  • 44,7 % badanych doświadczyło przemocy w związku, przy czym 42,1% deklaruje, że było ofiarą, a 17,1% napastnikiem;
  • więcej osób było ofiarami zanim podjęło naukę w college'u;
  • 53% kobiet i 27,2% mężczyzn zadeklarowało, że byli prześladowani;
  • ponad połowa przypadków wiązała się raczej z agresją ze strony partnera niż rówieśników;
  • przemoc emocjonalna występowała częściej w okresie przed podjęciem studiów, choć w przypadku przemocy seksualnej nie odnotowano takiej zależności;
  • kobiety częściej występowały jako ofiary, a mężczyźni jako sprawcy przemocy.

Autorzy podsumowując badanie zauważają, że wszystkie uwzględnione formy przemocy są obecne w codziennym życiu studentów bez względu na płeć, a prawie połowa z nich doświadczyła przemocy – ponad 1/3 przed podjęciem studiów, a reszta już w trakcie ich trwania.

Przemoc emocjonalna od wielu lat jest społecznie najbardziej rozpowszechnioną formą przemocy. Mimo to nie jest ona objęta żadnym programem zapobiegania, a przecież wielokrotnie kończy się ona poważnymi skutkami i predysponuje ofiary do używania innych form przemocy. Dlatego Forke zwraca uwagę na to, że należy dołożyć starań, by edukować ludzi od najmłodszych lat na temat tego jak tworzyć udane i zdrowe relacje z innymi. Zdaniem badaczki, działania te mogą w istotnym stopniu zmniejszyć częstotliwość występowania przemocy wśród nieletnich, poprzez niwelowanie swoistego początku łańcucha przyczynowo-skutkowego, tj. gotowości do stosowania przemocy emocjonalnej.

Wiele osób słyszało o transmisji pokoleniowej przemocy, ale wydaje się, że temat wymaga ciągłej uwagi i wielu badań – może czas przyjrzeć się temu mechanizmowi na nowo i uzupełnić naszą wiedzę o stosowaniu przemocy nie tylko w rodzinie, ale w różnych związkach, w jakich ludzie mają okazje być przez całe swoje życie. Wydaje się, że jest to ważne zwłaszcza teraz – w czasach rozpadu więzi międzypokoleniowych – gdy tradycyjne rozumienie terminu „rodzina” i „bliscy” nabiera zupełnie innego znaczenia, niż 20 lat temu. Być może wtedy znajdziemy odpowiedzi na pytanie, jak powstaje i jak można zapobiegać łańcuchowi relacji opartych na przemocy.

Źródło : opracowanie własne

Dodaj komentarz


Kod antyspamowy
Odśwież

Tagi


Powered by Easytagcloud v2.1

Newsletter

Bądź na bieżąco!

Znajdź nas na Facebooku