Menu

Dysonans poznawczy u osób dokonujących zwolnień

ImagePrzeglądając codzienne wiadomości ekonomiczne nietrudno natknąć się na informacje o planowanych zwolnieniach w dużych polskich przedsiębiorstwach. Komentarze do takich działań najczęściej koncentrują się na konieczności dokonania cięć kosztów, na potrzebie usprawnienia organizacji, czyli aspektach organizacyjno-ekonomicznych. Rzadziej pojawiają się wypowiedzi o skutkach planowanych zwolnień, jakie odczują pracownicy - o bezrobociu, o braku środków utrzymania. A już zupełnym ewenementem jest zauważenie negatywnych skutków psychologicznych, jakie pojawią się u osób biorących udział w procesie derekrutacji. Chlubnym wyjątkiem jest tu wypowiedź prezesa Plivy Kraków z 2002 roku: Zwolnienia w każdej firmie i w każdym momencie są sprawą trudną (...) tam, gdzie twarda ekonomia dotyka pojedynczej osoby, problem nabiera innego – ludzkiego wymiaru.

Jest jednak jeszcze jeden aspekt procedur zwolnień, bardzo często pomijany i niezauważany. Da się go zawrzeć w następujących pytaniach: Jakie negatywne skutki psychologiczne niesie derekrutacja dla osób, które zwolnień dokonują? Czy menedżerowie potrafią sobie z takimi trudnymi sytuacjami poradzić? Czy posiadają odpowiednie umiejętności i wiedzę? Czy sami są świadomi, jakim procesom w sferze psychiki podlegają?

W przeprowadzanych rozmowach wielu menedżerów przyznaje, że dokonanie zwolnienia jest zadaniem niełatwym i dostrzega związane z tym negatywne skutki psychologiczne (Marks, DeMeuse, 2003). W jednym z badań aż 45% pytanych menedżerów podało proces derekrutacji jako powód odczuwanych wkrótce potem dolegliwości psychosomatycznych. Jednak chyba niewielu menedżerów zdaje sobie sprawę z tego, iż emocje, jakie pojawiają się w momencie informowania o zwolnieniu, mogą zwiększyć ryzyko powstania u nich zawału w ciągu tygodnia następującego po tym zdarzeniu aż dwukrotnie (Jackson, 2005).

Jedną z przyczyn powstawania tak silnych negatywnych emocji, związanych z procesem derekrutacji, można wskazać pojawiający się u osoby dokonującej zwolnienia dysonans poznawczy. Definiowany jest on jako rozbieżność pomiędzy przekonaniami, postawami i zachowaniem, która tworzy motywacyjny stan dysonansu, skłaniający do zmiany jednego lub większej liczby elementów pozostających w sprzeczności (Zimbardo, 1999). Jest to stan konfliktu, który pojawia się po podjęciu decyzji, po realizacji działania lub po otrzymaniu informacji niezgodnych z wcześniej wyznawanymi przekonaniami, uczuciami, wartościami. Skłania on do działań racjonalizujących to, co niespójne, a przez to sprawia, iż podejmowane są one jako wynikające z osobistych przekonań i postaw. Dodatkowo aktywnie i dość wybiórczo poszukuje się informacji potwierdzających daną postawę, i pozostaje w kontakcie z osobami o takich samych odczuciach i zachowaniach. Jednostka nie tylko stara się przekonać samą siebie, ale staje się także skutecznym agitatorem, który jest w stanie przekonać innych (Zimbardo, 1999). A dzieje się tak, ponieważ przekonywanie innych to równocześnie silny czynnik utwierdzający we własnych racjach (Hamer, 2005).

Dodaj komentarz


Kod antyspamowy
Odśwież

Tagi


Powered by Easytagcloud v2.1

Newsletter

Bądź na bieżąco!

Znajdź nas na Facebooku