Kobiety też lubią nauki ścisłe
- Szczegóły
- Utworzono: 04 marca 2011
- Agnieszka Potrzuska
Dziewczęta są bardziej zainteresowane uczeniem się w zakresie nauk ścisłych, jeśli tematy przedstawione są w bardziej przyjazny dla nich sposób. Jest to jedno z odkryć Dr Sylvie Kerger (University of Luxembourg), które zostało opublikowane w Journal of Educational Psychology.
Spadek zainteresowania naukami ścisłymi i tendencja zniżkowa w ilości studentów wybierających takie kierunki jak np. statystyka, fizyka czy informatyka są niebezpieczne dla dobrostanu państwa. Niebezpieczne, gdyż te dyscypliny mają swój silny wkład w dobrostan i krajowy wzrost gospodarczy.
Niestety, dziewczęta wykazują mniejsze zainteresowanie takimi dyscyplinami, choć radzą sobie z nimi równie dobrze, jak chłopcy.
Badanie dr Sylvie Kerger starało się znaleźć odpowiedź na pytanie, czy prezentowanie tematyki w sposób bardziej dotyczący dziewcząt sprawi, że zachęci to je do uczenia się takich właśnie przedmiotów. W badaniu wzięło udział 134 chłopców i 160 dziewcząt (lat 14), którzy wypełniali kwestionariusze odnoszące się do ich zainteresowań w 80 tematach. Przed rozpoczęciem wypełniania usłyszeli instrukcję, w której mieli wyobrażać sobie, że w kolejnym roku odwiedzą nową szkołę, w której mają wybrać swoje przedmioty. Każdy przedmiot zawierał różne tematy. Uczestnicy mieli określić, jak bardzo byli nimi zainteresowani. Przykładowo, żeby zmierzyć zainteresowanie fizyką pytano o funkcjonowanie lasera. Użyto kobiecego kontekstu, który umiejscawiał tematykę lasera w chirurgii kosmetycznej. W porównaniu kontekst męski odnosił się do sposobu odczytywania przez laser płyty CD. Badani oceniali swoje zainteresowanie w skali 1-5 i nie byli świadomi, które pytanie odnosi się do jakiej dyscypliny.
Wyniki wskazują, że dziewczęta znacznie bardziej zainteresowane są informatyką, statystyką i fizyką, jeśli pojęcia prezentowane są w bardziej przyjazny dla nich sposób. Niestety, taki sposób przedstawienia prowadzi jednocześnie do znaczącego spadku w zainteresowaniu tematyką przez chłopców. Dr Kerger uważa, że dziewczęta są bardziej zainteresowane społecznym kontekstem i odniesieniem do rzeczywistości, np. wycinanie lasów, podczas gdy chłopcy są bardziej przyciągani przez tematy związane z mechaniką i technologią.
Jednym z rozwiązań problemu mogłoby być ustalenie zajęć specyficznych dla rodzaju uczestników. Jednakże to mogłoby nie sprawdzić się w przypadku każdego ucznia. Można np. wyobrazić sobie dziewczynę, która nie ma zainteresowań związanych z rodzajem żeńskich i chłopca, który interesuje się bardziej kobiecą tematyką niż tą, która postrzegana jest jako bardziej męska. Rozwiązaniem zatem byłoby nie podzielenie uczniów w klasy ze względu na rodzaj, ale wzięcie pod uwagę indywidualnych różnic pomiędzy osobami. Nauczyciele lub/i szkoły mogłyby oferować różne moduły związane z tymi samymi pojęciami, ale prezentowanymi w różnych kontekstach. Każdy student mógłby wtedy wybrać moduł odpowiedni dla siebie poprzez wybór tematów, które wydają mu się najbardziej interesujące.