Nie liczę na liczby
- Szczegóły
- Utworzono: 13 czerwca 2011
- Katarzyna Maruszewska
Kto pamięta własne obawy związane z wykonywaniem zadań z matematyki?
Już same skojarzenia dostarczają wielu negatywnych emocji. Czy same liczby wywołują ten lęk? To raczej mało prawdopodobne. Badania dowodzą, że obawy przed matematyką nie są wywołane przez liczby i wzory, lecz przez pierwsze szkolne doświadczenia, które, niestety, najczęściej nie są zbyt pozytywne.
W jednym z eksperymentów studenci z High Anxiety poproszeni zostali o wypełnienie testu z matematyki; wśród wielu z nich wywoływało to reakcję stresową. Neurolog, Judy Willis, stwierdziła, że uczniowie reagowali na matematykę jak na zagrażającą informację, na skutek tej informacji zwiększała się aktywność ciała migdałowatego, która powodowała reakcje stresowe.
Studenci angażujący się w wykonywanie zadań i równocześnie przejawiający lęk utrudniali, a nawet uniemożliwiali sobie efektywne funkcjonowanie pamięci roboczej. Warto podkreślić, że pamięć robocza pełni bardzo ważną funkcję - jest odpowiedzialna za procesy uczenia się i rozwiązywania problemów. Osoby zamiast angażować się w rozwiązywanie problemów matematycznych, skupiały się na swoich natrętnych myślach, pozbawiając się tym samym szans na wykorzystanie w pełni własnego potencjału umysłowego.
Efekt lęku został wzmocniony w sytuacjach, kiedy przed egzaminem nauczyciele posługiwali się stereotypowymi stwierdzeniami, podkreślając słabość kobiet w rozwiązywaniu zadań z matematyki. Istotne pogorszenie wyników odnotowano również wtedy, gdy studentów informowano przed egzaminem, że ich wyniki będą ze sobą porównywane (seria eksperymentów przeprowadzona na Mangels Lab Cognitive Neuroscience w Baruch College w City University of New York).
Jennifer A. Mangels, dyrektor laboratorium, stwierdziła, że reakcja stresowa może dotyczyć nawet tych osób, które w przeszłości nie miały problemów z matematyką. Sama sytuacja wykonywania matematycznych zadań jest dla wielu studentów sytuacją niezwykle trudną. Stres przed zadaniami matematycznymi może dotknąć tak naprawdę każdego.
Najnowsze wyniki badaczy z Ontario wykazały, że osoby dorosłe, które przejawiają wysoki lęk związany z czynnościami matematycznymi, mogą mieć kłopoty w zwykłych codziennych obowiązkach wymagających sprawnego liczenia. W tym wypadku liczenie na siebie może nie być wystarczająco pomocne.