Aktywność fizyczna sprzyja procesowi uczenia się
- Szczegóły
- Utworzono: 11 stycznia 2012
- Katarzyna Maruszewska
Amiki Singh z brukselskiego uniwersytetu w swoim raporcie wykazała pozytywny związek między aktywnością fizyczną a wynikami w nauce. Podsumowanie dotychczasowych badań zostało opublikowane w styczniowym numerze Archives of Pediatrics & Adolescent Medicine.
Autorka uwzględniła czternaście dotychczas przeprowadzonych badań, z czego dwanaście z nich przeprowadzono w Stanach Zjednoczonych, jedno w Kanadzie oraz jedno w Republice Południowej Afryki. Liczba osób poddanych próbie wynosiła od 53 do około 12.000 uczestników, w wieku od 6 do 18 lat.
Wyniki badań dowiodły, że aktywność fizyczna jest pomocna w przyswajaniu nowej wiedzy. Ćwiczenia fizyczna powodują zwiększenie przepływu krwi do mózgu, przez co podwyższa się poziomu noradrenaliny i endorfin. Aktywność fizyczna obniża znacznie poziom stresu, wpływając korzystnie na nastrój. Osoby, które są aktywne fizycznie, mają zdolność stosunkowo szybkiej koncentracji na zadaniach.
Mimo że nadal brakuje rzetelnych i wiarygodnych badań, dotyczących relacji między aktywnością fizyczną a uzyskanymi wynikami w nauce, śmiało można stwierdzić, że fizyczna aktywność jest jednym z wielu czynników korzystnie wpływających na proces uczenia się dzieci i młodzieży.