Prasa jako medium edukacyjne. Kulturowe reprezentacje raka piersi w czasopismach kobiecych - recenzja
- Szczegóły
- Utworzono: 29 kwietnia 2014
- Katarzyna Sanna
O chorobie nowotworowej w ostatnich latach bardzo dużo się mówi, o czym świadczyć może ciągle wzrastająca ilość publikacji w prasie oraz na rynku wydawniczym książek. Ich tematyka jest bardzo różnorodna: od informowania, jakie są czynniki ryzyka dla rozwinięcia się raka, poprzez podkreślanie wagi jak najwcześniejszych badań, a na świadectwie tych, którzy przez chorobę przechodzą bądź przechodzili zakończywszy.
W książce Edyty Zierkiewicz pod tytułem: „Prasa jako medium edukacyjne. Kulturowe reprezentacje raka piersi w czasopismach kobiecych” autorka w bardzo dogłębny sposób pokazała mechanizmy kształtowania się nastawienia wobec raka piersi w odniesieniu do publikacji w prasie kobiecej. Zierkiewicz odkrywa przed czytelnikiem, w jaki sposób media konstruują pewne „tematy na topie” i tym samym manipulują naszymi wyobrażeniami o nich. Według autorki, prasa kobieca przyczyniła się do detabuizacji, upublicznienia raka piersi. Kojarzące się z różową wstążką akcje sprawiły, że kobiety, ale też i całe społeczeństwo zwróciły uwagę na ten problem. Z drugiej strony jawne, proedukacyjne cele promowania tematyki związanej z chorobą nowotworową w dyskursie medialnym nie zawsze spełniają założenia całościowej edukacji.
Czytelnik, który sięgnie po tę pozycję, będzie miał możliwość prześledzić to, jak na przestrzeni lat kształtował się dyskurs o chorobie, oraz jakich strategii używa praca kobieca w celu edukacji oraz wpływania na zachowanie swoich czytelników. Autorka w sposób wnikliwy i wszechstronny opisuje kolejne ujęcia prezentowanej w książce problematyki, skupiając się zarówno na zaletach, jak i - co zaskakujące - wadach edukacyjnego potencjału mediów.
Książka napisana z perspektywy pedagogicznej jest z pewnością wartościowym dziełem nie tylko dla miłośników mediów, ale również dla psychologów, pedagogów oraz wszystkich tych, którzy interesują się mediami jako formami konstruowania rzeczywistości społecznej.