Podróżuj - zwiększysz swoją kreatywność
- Szczegóły
- Utworzono: 24 kwietnia 2015
- Marta Obojska
Nowe znajomości, rodzące się przyjaźnie, ciekawe historie, doświadczenia – to tylko kilka z tych rzeczy, które możemy uzyskać dzięki wyjazdom za granicę. Życie w innym kraju może przynieść również mniej zauważalne korzyści… Niektórzy naukowcy twierdzą, że może rozwinąć kreatywność!
Pisarze oraz filozofowie na długo po swoich międzynarodowych podróżach odczuwali ich dobroczynne wpływy. Ernest Hemingway na przykład czerpał wiele inspiracji z podróży do Hiszpanii i Francji. Mark Twain, który opłynął wybrzeża Morza Śródziemnego w 1869 roku, napisał, że podróż okazuje się „krytyczna w kwestii uprzedzeń, nietolerancji i zaściankowości”.
W ostatnich latach psychologowie i neurolodzy postanowili bliżej przyjrzeć temu, jak spędzanie czasu za granicą może mieć potencjalny wpływ na zmiany psychiczne. Generalnie kreatywność powiązana jest z neuroplastycznością mózgu, z tym, jak jest on połączony. Ścieżki nerwowe pozostają pod wpływem środowiska oraz nawyków, są wrażliwe na zmiany. Nowe dźwięki, zapachy, języki, smaki, wrażenia oraz doznania wzrokowe stymulują różne synapsy w mózgu i mogą mieć potencjał ożywiania umysłu.
Profesor Adam Galinsky z Columbia Business School, autor licznych badań dotyczących związku pomiędzy kreatywnością oraz podróżami zagranicznymi, jest zdania, że „zagraniczne doświadczenia zwiększają zarówno elastyczność poznawczą, głębię oraz połączenia myśli – zdolność do tworzenia głębokich połączeń pomiędzy odmiennymi formami”. Elastyczność poznawcza jest zdolnością umysłu do przeskakiwania pomiędzy różnymi pomysłami, jest to kluczowy element kreatywności. Glinsky jest przekonany, że taka umiejętność nie jest tylko kwestią przebywania za granicą. „Kluczowym, krytycznym procesem jest zaangażowanie międzykulturowe, zanurzenie i adaptacja. Ktoś, kto żyje za granicą i nie angażuje się w lokalną kulturę, prawdopodobnie uzyska mniej kreatywnego wzmocnienia niż ktoś, kto podróżuje za granicę i naprawdę angażuje się w lokalne środowisko”. Innymi słowy, „wyjazd do Cancun na tydzień na majówkę prawdopodobnie nie uczyni Cię bardziej kreatywnym, ale pojechanie do Cancun i życie z lokalnymi rybakami już może”.
W badaniu opublikowanym na łamach Academy of Management Journal, Galinsky wraz ze współpracownikami badali doświadczenia dyrektorów kreatywnych 270 światowej klasy domów mody. Przeczesując kolekcje mody z ostatnich 11 lat, naukowcy szukali powiązań pomiędzy doświadczeniami dyrektorów pracujących za granicą oraz „kreatywnymi inspiracjami” domów mody lub stopniem „w którym końcowe, wprowadzone produkty lub usługi były innowatorskie oraz użyteczne z punktu widzenia odbiorców zewnętrznych”. Poziom kreatywności danego produktu był oceniany przez dziennikarzy oraz niezależnych kupców.
Badacze wyjaśnili w przeprowadzonym badaniu, jak trzy różne wymiary zagranicznych doświadczeń: szerokość (ilość krajów), głębokość (czas spędzony za granicą) oraz dystans (kulturowy), mogą stać się krytycznym katalizatorem kreatywności i innowacji.
Naukowcy znaleźli wyraźną korelację pomiędzy czasem spędzonym za granicą a twórczością. Marki, których dyrektorzy kreatywni żyli i pracowali w innych krajach, produkowały z większą konsekwencją kreatywne kolekcje. „Doświadczenia zdobyte za granicą okazały się kluczowe przy tworzeniu nowatorskich rozwiązań”, podkreślił profesor William Maddux.
Naukowcy odkryli również, że w im większej ilości krajów żyli badani dyrektorzy, tym bardziej kreatywne były ich kolekcje, jednakże tylko do pewnego momentu. „U tych osób, które przeprowadzały się zbyt często, kreatywność spadała”, zauważa profesor Frédéric C. Godart. Ci, którzy żyli i pracowali w ponad trzech krajach, nadal wykazywali podwyższony poziom kreatywności w porównaniu do tych, którzy w ogóle nie pracowali za granicą, ale byli mniej kreatywni niż ich koledzy, którzy pracowali w mniejszej ilości krajów obcych.
Autorzy badania postawili hipotezę, że badani, którzy żyli w zbyt wielu krajach, nie byli w stanie prawidłowo zanurzyć się kulturowo. Znaczenie miał również dystans kulturowy, to, jak dana kultura odmienna była od ich własnej. Galinsky i jego koledzy odkryli, że mieszkanie w kraju bardziej odległym kulturowo często wiąże się z mniejszą kreatywnością niż życie w kulturze zbliżonej do naszej. Powodem tego, jak wnioskują badacze, jest większy poziom strachu, który może negatywnie wpłynąć na pełne zanurzenie się w kulturze. Bez niego zaś, jak wyjaśniają autorzy, może nie dojść do zmian poznawczych związanych z życiem w innym kraju.
Podróżowanie może mieć również inne korzyści dla mózgu. Mary Helen Immordino-Yang, profesor nadzwyczajny edukacji i psychologii na University of Southern California, twierdzi, że międzykulturowe doświadczenia mają potencjał wzmacniania poczucia własnej wartości. „To, co pokazuje wiele badań psychologicznych, to umiejętność współpracy z ludźmi z różnych środowisk oraz zdolność do wyjścia poza swoją własną społeczną strefę komfortu, co pomaga w budowaniu silnego, akulturyzowanego poczucia siebie. „Nasza zdolność do rozróżnienia własnych przekonań i wartości jest związana z bogactwem kulturowych doświadczeń, które mieliśmy”, mówi profesor.
Doświadczenia międzykulturowe mają potencjał, by wyciągnąć z ludzi ich kulturowe bańki, w ten sposób można zwiększyć ich poczucie związania z ludźmi z innych środowisk. „Odkryliśmy, że jeżeli ludzie mieli doświadczenia podróży do innych krajów, wzrastało ich generalne zaufanie lub też generalna wiara w ludzkość”, mówi Galinsky. „Gdy angażujemy się w inne kultury, zaczynamy mieć doświadczenia z różnymi ludźmi oraz odkrywamy, że większość z nich traktuje cię w podobny sposób. Budzi to poczucie zaufania”.
Właśnie zaufanie może odgrywać ważną rolę w zwiększaniu funkcji twórczych. W badaniu z 2012 roku badacze odkryli, że ludzie, którzy wierzą, że grupy rasowe posiadają stałe podłoże, wykazywali znacznie gorsze wyniki w testach kreatywności niż ci, którzy widzieli podziały kulturowe i rasowe jako arbitralne i plastyczne. „To kategoryczne nastawienie wywołuje zamknięcie umysłu, wykracza poza dziedzinę społeczną i utrudnia kreatywność”. Innymi słowy, ci, którzy szufladkują ludzi, mają problem z myśleniem nieszablonowym.
Professor Andrew Shipilov, współautor badania, podsumowuje krótko: „Kreatywność jest siłą napędową wzrostu dla firm oraz ludzi w XXI wieku. Profesjonalne zagraniczne zlecenia są najpewniejszym sposobem, by stać się kreatywnym, co rozumie świat mody. Firmy z innych branż również powinny docenić zagraniczne doświadczenia swoich managerów i wspierać ich poprzez tworzenie globalnych programów rozwoju talentów”.
Oczywiście, choć podróż do obcego kraju to łatwy sposób, aby opuścić „strefę komfortu społecznego”, zaangażowanie kulturalne związane ze zmianą funkcji poznawczych nie musi mieścić się za granicą. Jeśli bilet lotniczy nie jest opcją, możesz spróbować pojechanie metrem do dzielnicy miasta, której nie znasz. Badania sugerują, że czasem wszystko, czego potrzebujesz do twórczego pobudzenia, to świeża scena kulturalna.
Więcej:
- „Fashion with a Foreign Flair: Professional Experiences Abroad Facilitate the Creative Innovations of Organizations" Godart Frederic, Maddux William, Shipilov Andrew, Galinsky Adam D.
- http://amj.aom.org/content/58/1/195.abstract
- http://www.theatlantic.com/health/archive/2015/03/for-a-more-creative-brain-travel/388135/