Ucz się sam
- Szczegóły
- Utworzono: 05 maja 2011
- Katarzyna Maruszewska
„Co dwie głowy, to nie jedna”. To przysłowie nie zawsze się sprawdza. Badania opublikowane w kwietniowym Psychological Science donoszą, że ludzie uczący się w grupie zapamiętują mniej informacji, niż gdyby mieli je zapamiętywać indywidualnie.
Różnice w zapamiętywaniu mogą wydać się zaskakujące. Grupowe zapamiętywanie jest mniej efektywne niż praca indywidualna. Przyczyna może tkwić w tym, że ludzie na skutek przebywania w grupie nie wykorzystują w pełni swojego potencjału pamięciowego.
Z drugiej strony, według badań naukowców pod przewodnictwem S. Rajaram (Stony Brook University w Nowym Jorku) praca grupowa przynosi korzystne rezultaty przy powtarzaniu materiału. Zapamiętane fakty opowiedziane przez innych mogą potwierdzać naszą wiedzę lub nawet ją uzupełniać o dodatkowe informacje.
Do niedawna psychologowie nie zwracali uwagi na aspekt społecznej pamięci. Większość badaczy skupiała się na indywidualnych zdolnościach pamięciowych ludzi, i czynnikach, które determinują lepsze odtwarzanie. Zdaniem S. Rajaram badania dotyczące pamięci grupowej są bardzo użyteczne. Rajaram uważa, że ludzie nieustannie przebywają w skupiskach różnych grup i środowisk, w których często muszą wykazywać się wzmożonym wysiłkiem intelektualnym.
Dlaczego więc lepiej zapamiętujemy ucząc się samodzielnie?
Podczas wspólnego zapamiętywania poszczególni członkowie grupy mogą zmieniać i nadawać nowy kształt informacjom. Grupy często wykazują sztywność myślenia, podczas powtarzania trzymają się jednej wersji wydarzeń. Dodatkowo praca grupowa powoduje często wzajemne zakłócenia, które naruszają indywidualne nawyki uczących się. Osoby, które mają problemy z utrzymaniem uwagi, mogą źle reagować na rozmowy innych i łatwo się dekoncentrować.
Niezależnie od pozytywnych i negatywnych aspektów pracy grupowej warto zapamiętać, że przyswajanie materiału samodzielnie może przynosić nam więcej owocnych rezultatów.