Aktualności
Dlaczego ludzie wierzą, że życie to gra o sumie zerowej?
- Szczegóły
- Utworzono: 01 grudnia 2007
- Redakcja
W życiu codziennym wiara w grę o sumie zerowej to przekonanie o tym, że czyjś sukces jest możliwy za cenę strat ponoszonych przez innych. Zyski jednej strony są stratami drugiej - mówiła dr Joanna Różycka z Instytutu Psychologii Uniwersytetu Gdańskiego, jedna z uczestniczek konferencji "Przekonania społeczne a jakość życia", która odbyła się w Szkole Wyższej Psychologii Społecznej w Warszawie.
Stereotyp feministki zweryfikowany
- Szczegóły
- Utworzono: 19 października 2007
- Maciej Chabowski
Wbrew popularnym w społeczeństwie poglądom, feminizm i romantyzm u kobiet nie są nie do pogodzenia. W istocie, feminizm może wiązać się z bardziej zadowalającymi związkami heteroseksualnymi. Badania Laurie Rudman i Julie Phelan z amerykańskiego Rutgers University wykazują bowiem, że stereotypy stygmatyzujące feministki są jedynie niepotwierdzonymi i krzywdzącymi tą grupę spekulacjami.
Profesor Czapiński o "Diagnozie Społecznej 2007"
- Szczegóły
- Utworzono: 21 września 2007
- Redakcja
Coraz więcej Polaków jest zadowolonych z sytuacji kraju - wynika z raportu "Diagnoza Społeczna 2007". W ciągu dwóch lat zadowolenie z sytuacji w Polsce wzrosło z 13 do 19 procent. Autor badań profesor Janusz Czapiński powiedział w Programie Pierwszym Polskiego Radia, że wyłania się z nich fałszywy obraz polskiej emigracji zarobkowej.
"Mam tyle lat, na ile wyglądam"
- Szczegóły
- Utworzono: 06 września 2007
- Redakcja
Popularne jest stwierdzenie, że człowiek czuje się dokładnie tak, na ile lat wygląda. Z tego względu zainteresowaniem cieszą się wszelkiego rodzaju poradniki i programy dotyczące poprawy i metamorfozy własnego wizerunku, a szczególnie odmłodzenia czy unowocześnienia wyglądu.
"Przemyślane" decyzje konsumentów
- Szczegóły
- Utworzono: 23 sierpnia 2007
- Maciej Chabowski
Na naszych wycieraczkach, klamkach oraz w skrzynkach na listy regularnie znajdujemy gazetki z ofertami różnych sklepów i hipermarketów. Być może denerwuje nas to, ale prawdopodobnie dużej części z nas zdarza się do nich jednak zajrzeć. Już na pierwszy rzut oka widać, że w każdej z tych gazetek wytłuszcza się te produkty, które są tańsze niż u konkurencji.
Bywa, że różnica 50 groszy w cenie masła wpływa na to, że decydujemy się na dokonanie zakupów w sieci „X”, ale już tydzień później, gdy czytamy w innej gazetce, że mleko w sieci „Y” jest tańsze niż w „X” przejeżdżamy pół miasta (tracąc „oszczędzone” pieniądze na paliwo lub bilet) i zmieniamy sklep, w którym zaopatrujemy się w najpotrzebniejsze produkty. Najzabawniejsze jest to, że gdy obiektywnie porównać koszty zakupów dokonanych w obu sieciach to prawdopodobnie okaże się, że różnią się one nieznacznie. Dlaczego zatem podejmujemy decyzję o zmianie sklepu? Przecież nie czerpiemy z tego realnych korzyści.
Dlaczego reklama proszku do prania wygląda jak...reklama proszku do prania?
- Szczegóły
- Utworzono: 23 sierpnia 2007
- Redakcja
Jednym z elementów decydujących o powodzeniu kampanii promocyjnej jest wywołanie takich skojarzeń, które na długi czas utkwią w pamięci.
Zdaniem praktyków reklamy z Wielkiej Brytanii, klienci dokonując zakupu starają się podejmować racjonalne decyzje przy możliwie krótkotrwałym i nieangażującym wysiłku umysłowym. Umożliwiają to zapamiętane hasła reklamowe i skojarzenia z nimi.
Darmowy System Zarządzania Badaniami
- Szczegóły
- Utworzono: 17 sierpnia 2007
- Redakcja
Dotarła do nas informacja o nowym serwisie, który ułatwi wielu studentom, ale i naukowcom prowadzenie badań w Internecie. Wystartował System Zarządzania Badaniami eBadania.pl! Daje on możliwość przeprowadzenia darmowych, profesjonalnych badań ankietowych.
Reklamowa odporność
- Szczegóły
- Utworzono: 16 sierpnia 2007
- Redakcja
Niechciane, nielubiane a jednak otaczające nas z każdej strony. Reklamy. Towarzyszą nam w formie przekazu wizualnego, dźwiękowego, prasowego i ustnego od ponad 300 lat. Jednym ze sposobów oddziaływania reklam jest ich działanie na nasze emocje i uczucia.
Mechanizmy samokontroli
- Szczegóły
- Utworzono: 16 sierpnia 2007
- Redakcja
Każdy człowiek jest obdarzony pewną umiejętnością, którą polega na przewidywaniu i w konsekwencji ograniczaniu lub nie czynności i zachowań. Umiejętność ta nazywana jest samokontrolą. Również w obszarze uczuć człowiek posiada zdolność pewnego sterowania doświadczaniem lub wyrażaniem danych emocji.
Nie-medialni niepełnosprawni
- Szczegóły
- Utworzono: 16 sierpnia 2007
- Redakcja
Mass media kształtują opinię publiczną, oddziałują na rozwój i postępowanie pojedynczego człowieka oraz całych społeczności. Określane mianem "czwartej władzy" wpływają na obraz rzeczywistości. Z tego właśnie względu od kilku lat prowadzone są badania dotyczące roli mediów w kreowaniu wizerunku osób niepełnosprawnych. Tematem tym zajmuje się zespół naukowców pod kierownictwem dr Izabeli Fornalik z Karkonoskiego Kolegium w Jeleniej Górze.