Aktualności
Siostry czynią ludzi szczęśliwymi
- Szczegóły
- Utworzono: 06 kwietnia 2009
- Redakcja
Siostry czynią ludzi szczęśliwymi - orzekli brytyjscy naukowcy. Zauważyli bowiem, że jeśli w rodzinie są córki, to jej członkowie są bardziej otwarci i łatwiej wyrażają emocje.
Ustalenia psychologów z uniwersytetu w Ulsterze opisuje portal internetowy BBC News.
Seniorzy nie chcą rezygnować z marzeń
- Szczegóły
- Utworzono: 28 marca 2009
- Redakcja
Starość to czas, kiedy pojawia się silna potrzeba rozwijania własnych zainteresowań i integracji społecznej - piszą naukowcy ze Stanów Zjednoczonych, którzy prowadzili badania wśród amerykańskich emerytów. Artykuł na ten temat publikują w "Journal of Consumer Research".
Impulsywnych zakupów można łatwo uniknąć
- Szczegóły
- Utworzono: 27 marca 2009
- Redakcja
Wiele osób poprawia sobie nastrój, objadając się niezdrowym jedzeniem w fast foodzie czy kupując niepotrzebne przedmioty. W najnowszym numerze "Journal of Consumer Research" naukowcy doradzają, jak łatwo można uniknąć takich sytuacji.
To co widzisz wpływa na to co słyszysz
- Szczegóły
- Utworzono: 26 marca 2009
- Redakcja
Widok osoby, z którą rozmawiamy ułatwia nam zrozumienie jej wypowiedzi aż sześciokrotnie - zaobserwowali naukowcy z USA. Wyniki badań opublikowano na łamach pisma "PLoS ONE".
Zrozumienie wypowiedzi przyjaciela podczas głośnego przyjęcia jest trudne, dopóki nie zobaczymy jego twarzy. "Nasz mózg wykorzystuje obraz twarzy i ruchy ust naszego rozmówcy, w ten sposób pomaga nam zinterpretować to co słyszymy. Taka pomoc jest szczególnie istotna podczas rozmowy w głośnym miejscu" - tłumaczy doktor Wei Ji Ma z Baylor College of Medicine w Houston, główny autor badań.
Z telewizorem łatwiej się pije
- Szczegóły
- Utworzono: 25 marca 2009
- Redakcja
Oglądanie w telewizji scen przedstawiających picie alkoholu zachęca do nalania sobie czegoś mocniejszego - informuje pismo "Alcohol and Alcoholism".
Zespół naukowców z holenderskiego uniwersytetu Radboud w Nijmegen obserwował zachowanie 80 młodych ludzi (w wieku od 18 do 29 lat) podczas oglądania telewizji. Ochotnicy siedzieli przed telewizorem, mając pod ręką lodówkę z napojami bezalkoholowymi, piwem i winem (wino w małych butelkach).
Nie każda erotyka w reklamach działa na kobiety
- Szczegóły
- Utworzono: 06 marca 2009
- Redakcja
Odwołanie się do erotyki to najlepszy sposób na reklamę produktu. Okazuje się jednak, że erotyka w reklamach inaczej działa na mężczyzn, a inaczej na kobiety. Kobiety potrzebują czegoś więcej - podkreślają naukowcy na łamach "Journal of Consumer Research".
Polish Psychological Bulletin w Internecie
- Szczegóły
- Utworzono: 05 marca 2009
- Redakcja
Jak dowiedziała się nasza Redakcja, „Polish Psychological Bulletin”, idąc w ślad za rozwiązaniami stosowanymi przez wydawców czasopisma „Psychologia Społeczna”, przeszedł na internetowy system edycji tekstów. Nie jest to świeża wiadomość, ale zakładamy, że nie dotarła ona jeszcze do wszystkich naszych Czytelników. Oto informacja od Redaktora Naczelnego prof. Dariusza Dolińskiego oraz Sekretarza Redakcji Michała Grycza:
Złe zachowanie budzi niesmak
- Szczegóły
- Utworzono: 04 marca 2009
- Redakcja
Kiedy mówimy, że czyjeś zachowanie budzi w nas niesmak, stwierdzenie to może być czymś więcej niż tylko metaforą. Fizjologiczna reakcja na niesmaczne potrawy jest podobna do reakcji na złe postępowanie - piszą psycholodzy na łamach "Science".
Zdaniem naukowców z Uniwersytetu w Toronto poczucie moralnego niesmaku, które często wyrażamy skrzywieniem ust, może mieć korzenie ewolucyjne. Badacze zaobserwowali, że podobnie reagujemy na niesmaczne i potencjalnie szkodliwe potrawy.
Oceniając piękno, kobieta korzysta z obu półkul mózgu
- Szczegóły
- Utworzono: 27 lutego 2009
- Redakcja
Podczas oceniania piękna mężczyźni wykorzystują prawą półkulę mózgową, kobiety zaś obie - piszą naukowcy we wtorkowym wydaniu elektronicznym pisma amerykańskiej Akademii Nauk "Proceedings of the National Academy of Sciences".
Według wybitnego XVIII-wiecznego angielskiego filozofa Davida Hume'a "piękno w rzeczach istnieje jedynie w kontemplującym je umyśle".
Neurobiznes – szamaństwo XXI wieku?
- Szczegóły
- Utworzono: 24 lutego 2009
- Jarosław Świątek
Pod koniec ubiegłego roku w Zakładzie Neurofizjologii w Instytucie Nenckiego PAN swoje poniekąd bardzo ciekawe wystąpienie miał dr Tomasz Witkowski. Witkowski zauważa, że w związku z unowocześnieniem metod neuroobrazowania i możliwością przeprowadzania bardzo dokładnych pomiarów (np. spalania glukozy we krwi), ruszyła cała masa badań nad mózgiem. Owocują one co chwilę nowymi odkryciami dotyczącymi ludzkich reakcji i zachowań o podłożu neuronalnym.