Menu

Aktualności

Barack Obama czy Barry Dunham? Uprzedzenia rasowe w przeddzień wyborów prezydenta USA

Kandydat na prezydenta Stanów Zjednoczonych – Barack Obama od dłuższego czasu jest obiektem zainteresowania nie tylko ze względu na swój program polityczny i emocjonującą kampanię wyborczą. Zarówno specjaliści od wizerunku, komentatorzy polityczni, jak i wyborcy zastanawiają się, czy na ostateczny wynik pojedynku prezydenckiego nie będzie miał wpływ kolor skóry kandydata – najchętniej przytaczając tzw. efekt Bradleya czyli niechęć do publicznego przyznawania się wyborców do rasizmu i popieranie (niekiedy wbrew własnym intencjom a mając na uwadze „poprawność polityczną”) w sondażach kandydata o odmiennym niż własny (zazwyczaj chodzi o porównanie na kontinuum biały – czarny) kolorze skóry i zafałszowywanie ich wyników.

Naukowcy z UW badają przyczyny i następstwa wypadków drogowych

Poznanie mechanizmów odpowiedzialnych za spowodowanie wypadku drogowego oraz za wystąpienie problemów emocjonalnych u ofiar wypadku ma na celu projekt badawczy, który realizuje od stycznia tego roku Interdyscyplinarne Centrum Genetyki Zachowania Uniwersytetu Warszawskiego. Projekt „Przyczyny i następstwa wypadków drogowych” finansowany jest przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego oraz Mechanizm Finansowy, utworzony przez Islandię, Liechtenstein i Norwegię.

Altruizm jest atrakcyjny

Altruizm lub bezinteresowność wobec mogą zwiększać atrakcyjność seksualną partnera - informuje pismo "British Journal of Psychology".

Brytyjscy naukowcy z University of Nottingham przeprowadzili trzy doświadczenia, które objęły łącznie ponad 1.000 osób. Pytano ich o szereg cech, jakich poszukują u potencjalnego partnera. Pojawiły się wśród nich również zachowania altruistyczne, takie jak regularne oddawanie krwi czy ochotnicze pomaganie w lokalnym szpitalu.

Dzięki psychologii politycy mogą lepiej kłamać

Ignorancja i lenistwo wyborców, oraz znajomość psychologii pozwala politykom tak naginać prawdę, by zyskać i utrzymać poparcie - informuje "New Scientist".

Eksperci o psychologii kryzysu finansowego

Polski system finansowy jest odporny na światowy kryzys, a gwarancje dla depozytów wystarczające. Potrzebna jest jednak właściwa polityka rządu i banków, zwłaszcza informacyjna - twierdzą psychologowie biznesu, z którymi rozmawiała Polska Agencja Prasowa.

Polacy mają skłonność do negatywnego postrzegania własnego narodu

Dzięki grupie czujemy się lepsi i silniejsi. Grupa jest częścią naszej tożsamości, z której mogą wynikać stereotypy i uprzedzenia narodowościowe - chcemy, aby nasz naród wypadał lepiej niż inne, żeby jego wizerunek był pozytywny, zatem inne narody muszą wydawać się gorszymi. Badania pokazują jednak, że Polacy mają skłonność do negatywnego postrzegania własnego narodu.

Jak kupujemy? Najnowsze doniesienia z zakresu psychologii marketingu i reklamy.

Zbliżają się Święta... Dla większości z nas ten slogan brzmi jak głupi żart, ale specjaliści z dziedzin marketingu i reklamy już od dawna opracowują strategie związane z pozyskiwaniem rzeszy klientów z okazji corocznych zakupów pod choinkę. Wieści z najnowszych badań z zakresu zachowań konsumenckich obrazują, czym kierują się ludzie dokonujący wyboru w trybie natychmiastowym, a czym, gdy mają przed sobą bardziej odległą perspektywę. Jakiego wyboru dokonają, jeśli już teraz pomyślą o prezentach gwiazdkowych albo o wakacjach w nadchodzącym roku, a jakiego, gdy będą kupować wszystko na przysłowiową „ostatnią minutę”?

Komu ufamy, a kogo boimy się?

Co sprawia, że ludzka twarz jest odczytywana jako godna zaufania lub przerażająca? Nad odpowiedzią na to pytanie zastanawiali się psychologowie z Uniwersytetu Princeton. Opracowując specjalny program generujący obrazy twarzy brali pod uwagę szereg konsekwencji, jakie z wyglądu twarzy wynikają dla różnych osób. Wyniki uzyskane przez badaczy z Princeton dają się odnieść do tak ważnych obszarów ludzkiego życia jak polityka. W dobie ekspansywnego marketingu politycznego, psychologia „pierwszego wrażenia” bywa bowiem kluczowa w typowaniu zwycięzców i przegranych.

Częste pokazywanie przemocy zniekształca obraz świata

Częste pokazywanie w mediach przemocy i patologii powoduje u odbiorców zniekształcanie obrazu świata jako miejsca pełnego agresji i konfliktowego - uważa psycholog prof. Bogdan Wojciszke ze Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej. Prof. Wojciszke odniósł się w ten sposób do dużego zainteresowania mediów sprawą 45-letniego mężczyzny, któremu zarzucono, że przez wiele lat więził i gwałcił własną córkę, obecnie 21-letnią.

Na początku jest przemoc emocjonalna?

Przemoc między uczniami, na różnym etapie edukacji to temat – rzeka, szczególnie w dobie bardzo niepokojących doniesień o coraz młodszych ofiarach śmiertelnych. Dlatego problem ten interesuje również psychologów społecznych.

Tagi


Powered by Easytagcloud v2.1

Newsletter

Bądź na bieżąco!

Znajdź nas na Facebooku