Uwaga na uwagę (nasze okno na świat)
- Szczegóły
- Utworzono: 22 kwietnia 2007
- Marek Warecki, Wojciech Warecki
Nadawanie znaczenia: media zawsze największą uwagę kierowały na wydarzenie sensacyjne, a zwykle na zło, ponieważ dobro jest normą, a zło to odstępstwo od normy i dlatego posiadając większą wartość informacyjną, bardziej przyciąga uwagę – i lepiej się sprzedaje.
Mass media muszą koniecznie mieć sensację, a jeśli jej nie mają to i same ją kreują.
Jak to zwykle bywa w opisie motywów dziennikarze przypisują większą rolę cechom charakteru bohaterów wydarzeń, a nie sytuacji.
Przewidywanie konsekwencji jest o tyle bezpieczne, że o wyrażonych sądach i opiniach wszyscy i tak za dzień czy dwa zapomną. Gdyby znalazł się jednak ktoś na tyle złośliwy, by zadać sobie trud i porównać przewidywania dziennikarzy z tym, co się faktycznie (potem) wydarzyło, to jesteśmy pewni, że z wieloma „medialnymi proroctwami” pogodynki wygrałyby bez żadnego trudu (ponoć 60% zgodności prognoz z przewidywaniami).
Jaki morał?
Ludyczność ponad wszystko. Informacja musi być interesująca i zabawna. Żyjemy w cywilizacji, w której wszystko musi być zabawne: dziennik telewizyjny, szkolenie, wykład, komentatorzy, a nawet małżeństwo. Jeśli nie jest nie skupia naszej uwagi – ginie w starciu z konkurencją.
Czy to czyni nas lepszymi, rozwija nas? Raczej nie. Pozwala zabić nudę.
Traktujmy z uwagą naszą uwagę, bo to ona, a nie mass media, jest naszym oknem na świat i nie jest bez znaczenia, co przez nie widzimy.
{rdaddphp file=moje_php/autorzy/wwarecki.html}
- «« poprz.
- nast.