Menu

Praca od podstaw Jarosława Kulbata

4 mity na temat agresji w miejscu pracy

dr Jarosław Kulbat

Przygotowywałem ostatnio warsztat poświęcony psychologicznej genezie mobbingu. Trafiłem wtedy na ciekawy tekst poświęcony agresji w miejscu pracy, którego głównymi tezami chciałbym się podzielić. Autorzy tekstu, Julian Barling, Kathryne Dupr´e i Kevin Kelloway (2009), dokonali przeglądu wyników badań dotyczących agresji w miejscu pracy, porządkując swoje rozważania w interesujący sposób.

Co Cię stresuje w pracy?

dr Jarosław Kulbat

Kto ma tak naprawdę stresującą pracę? Strażacy? Żołnierze? Górnicy? W potocznym rozumieniu jedynie przedstawiciele niektórych zawodów mogą mówić o tym, że mają stresującą pracę. W praktyce doświadczać stresu w pracy może każdy człowiek niezależnie od miejsca, w którym pracuje, czy zadań, które wykonuje.

Dobre rady (nie) zawsze w cenie

dr Jarosław Kulbat

W pracy (i w życiu) dość często można natknąć się na kogoś, kto wie lepiej, jak zrobić to, co właśnie robimy. Czasem ci lepiej poinformowani albo bardziej doświadczeni nie są w stanie oprzeć się pokusie, żeby nam nie zacząć doradzać.

Kiedy lepsze jest wrogiem dobrego: 5 sposobów na pokonanie perfekcjonizmu

dr Jarosław Kulbat

Perfekcjonizm to tendencja do wyboru i stosowania wysokich standardów oceny wyników działań oraz samych działań podejmowanych przez samego siebie oraz innych ludzi (Hamacheck, 1978).

Przerwij pracę i rób, co chcesz, a odzyskasz motywację do pracy

dr Jarosław Kulbat

Jeśli doświadczasz w pracy stresu, możesz spodziewać się jego negatywnych następstw. Stres w miejscu pracy może prowadzić do pogorszenia funkcjonowania psychologicznego w odniesieniu do motywacji, funkcjonowania poznawczego czy doświadczanych nieprzyjemnych emocji, w dłuższej perspektywie mogą pojawić się objawy wypalenia zawodowego czy obniżenia poczucia dobrostanu.

Szukajcie a znajdziecie... spełnienie w pracy

dr Jarosław Kulbat

Praca zawodowa może być dla człowieka źródłem satysfakcji i spełnienia. Może, ale nie musi. Wyniki badań sondażowych zrealizowanych na początku 2013 roku przez CBOS pokazują, że trzy czwarte pracujących Polaków jest ze swojej pracy (zdecydowanie lub raczej) zadowolonych.

Kiedy zdolny leń przegrywa?

dr Jarosław Kulbat

Odnoszeniu zawodowych sukcesów przez wielu z nas towarzyszą rozterki i chwile zwątpienia. Na przykład wtedy, gdy porównujemy swoje osiągnięcia z sukcesami innych ludzi, zwłaszcza tych, których uważamy za bardziej utalentowanych czy pracowitych od nas.

Jak rozpoznasz aroganta?

dr Jarosław Kulbat

Gdy w połowie lat siedemdziesiątych Steve Jobs zaczął pracować dla Atari, nie zdobył przychylności większości współpracowników. Walter Isaacson w autoryzowanej biografii Jobsa przywołuje słowa bezpośredniego zwierzchnika Jobsa z tego okresu, inżyniera Dona Langa, w których ten skarży się, że z Jobsem nie da się pracować.

Wstęp do angażowania niezaangażowanych

dr Jarosław Kulbat

Zaangażowanie pracownika wpływa na wszystkie aspekty jego psychologicznego funkcjonowania w organizacji – poznawcze, emocjonalne i behawioralne. Zaangażowany pracownik jest skoncentrowany na pracy, poświęca jej należytą uwagę i angażuje zasoby poznawcze niezbędne do wykonania powierzonych mu zadań.

Planuj, że robisz coś sam, to zrobisz to lepiej

dr Jarosław Kulbat

Bez wysiłku można zdobywać jedynie szczyty głupoty. Żeby osiągnąć to, co jest osiągania warte, trzeba włożyć czasem sporo wysiłku. Na szczęście w naszych dążeniach do celu nie zawsze jesteśmy osamotnieni.

Efekt Mateusza - a biednemu i tak (zawsze) wiatr w oczy

dr Jarosław Kulbat

Dla wielu ludzi synonimem szczęścia jest dostatek, który kojarzymy z dostępem do zasobów koniecznych do zaspokojenia naszych kluczowych potrzeb. Gdy myślimy o zasobach, niezależnie od tego, czy cieszymy się dostatkiem, czy martwimy ich niedoborem, to myślimy o pieniądzach.

Wywieranie wpływu na innych: znaczenie okazywania i doświadczania emocji

dr Jarosław Kulbat

Społeczne następstwa doświadczania emocji przez pracowników widać wyraźnie w różnych aspektach funkcjonowania organizacji. Okazywane w pracy emocje nieustannie kształtują zachowania, sposób myślenia albo emocje współpracowników czy klientów.

Planowanie planowania: pomyśl o tym, co może pójść nie tak

dr Jarosław Kulbat

Dlaczego remont łazienki kosztował dużo więcej, niż planowałem? Dlaczego nie jestem nawet w połowie artykułu, który miałeś przesłać do redaktora w poprzednim tygodniu? Dlaczego wielkie inwestycje zazwyczaj kosztują znacznie więcej i trwają zdecydowanie dłużej, niż zakładano na początku ich realizacji? Nierealistyczny optymizm w planowaniu działań może przybierać rozmaite formy i miewa różne przyczyny.

W czym jesteś lepszy niż naprawdę jesteś?

dr Jarosław Kulbat

W naszej kulturze większość ludzi przez większość czasu myśli o sobie raczej dobrze. W konsekwencji, choć większość ludzi w odniesieniu do większości swoich cech jest przeciętna, to zadziwiająco niewielu ludzi zdaje sobie z tego faktu sprawę.

Tagi


Powered by Easytagcloud v2.1

Newsletter

Bądź na bieżąco!

Znajdź nas na Facebooku