A dowodzik jest? - patronat medialny
- Szczegóły
- Utworzono: 07 listopada 2017
- Redakcja
Żyjemy w czasach, w których dostęp do większości informacji stał się powszechny, błyskawiczny oraz banalnie prosty. Ludzie używają wyszukiwarek, aby sprawdzić co im dolega, jeśli czują się nieswojo. Wyszukują informacji na kontrowersyjny temat, kiedy nie są pewni prawidłowej odpowiedzi. Należy jednak pamiętać, że szukanie informacji w niewłaściwych miejscach może zaprowadzić nas w ślepy zaułek, z którego ciężko będzie się wydostać.
Dlatego też Portal Mała Psychologia wraz ze Stowarzyszeniem Rzecznicy Nauki oraz rysowniczką Aleksandrą Herzyk rozpoczął kampanię informacyjną pt.: A dowodzik jest?"
Poprzez kampanię pragniemy zachęcić do weryfikowania informacji poprzez poszukiwanie dowodów naukowych jak również do zwracania uwagi na ich jakość lub brak. Ponadto chcemy propagować umiejętność krytycznego myślenia oraz przybliżać metodologię nauki.
Kluczem do pozyskania wartościowych informacji są badania naukowe, które wykazują zależności lub związki-przyczynowo skutkowe między obiektami oraz zjawiskami. Przekonania, mimo że czasem trafne, nigdy nie będą wiarygodnym i zaufanym źródłem informacji, na którym powinniśmy opierać swoją wiedzę. Jeśli nie opieramy się wyłącznie na własnych przekonaniach, to połowa sukcesu. Załóżmy, że szukamy informacji w Internecie. Czytajmy, interesujmy się, ale bądźmy także czujni i krytyczni! Internet stał się globalnym źródłem informacji, co oznacza, że możemy znaleźć w nim dane na każdy temat, lecz wiele z nich może być zmyślonych i nieprawdziwych. Fora internetowe, na których udzielają się osoby, których tożsamość jest anonimowa, mogą nie być najlepszym źródłem informacji. Podobnie jest ze stronami, które zajmują się wszystkim (od sprzedaży rodzynek do dywagacji nad skutecznością szczepionek). Najbezpieczniejszym sposobem na uniknięcie fałszywych informacji jest korzystanie ze stron, które mają wysoką renomę i są poważnie traktowane przez środowiska naukowe. Ponadto, każdy artykuł popularnonaukowy powinien być napisany na podstawie naukowych źródeł znajdujących się w bibliografii oraz przypisach. Jeśli ich nie ma, to w naszej głowie powinna zapalić się lampka ostrzegawcza!
Automatyczne przetwarzanie informacji może doprowadzić do sytuacji, w której będziemy brali odbierane stwierdzenia za pewnik (nawet wtedy, gdy będą mijały się z prawdą). Jest to ściśle połączone z ślepym podążaniem za autorytetem, co jest wyjątkowo niebezpieczne dla społeczeństwa. Iluż było dyktatorów, którzy głosili hasła bez pokrycia, a ludzie bez wahania skoczyliby za nich w ogień? Pamiętajcie, że jest to tylko wstęp będący kroplą w morzu informacji, które chcemy wam przekazać. Gorąco zachęcamy do dalszego śledzenia projektu oraz zgłębiania informacji na temat krytycznego myślenia i błędów poznawczych.
To krótkie wprowadzenie ma jedynie pokazać, że szukanie dowodów naukowych nie jest zbyt wymagające, a korzyści z nimi związane mogą być naprawdę znaczące. Uchronienie samych siebie przed fałszywymi informacjami, zachęcenie innych osób do krytycznego myślenia oraz popularyzowanie nauki: oto główne czynniki, z powodu których powstała ta kampania.
Patron Kampanii: Psychologia Społeczna
Ambasdorzy kampanii: Mitologia Współczesna, Blog Fakty czy Mity, Piotr Marszałkowski
Strona kampanii: https://www.mala-psychologia.eu/pytaj-o-dowody
Facebook kampanii: https://www.facebook.com/kampaniadowodzikjest/