Menu

Szał zakupów – strzeż się pięknych rzeczy

Okres świąteczny zbliża się wielkimi krokami, więc konsumenci przestawiają się na tryb zakupów. Nowe badania pokazują, że wyglądający niewinnie zakup luksusowej rzeczy może prowadzić do nieplanowanych i wykańczających nasz budżet kolejnych zbędnych zakupów.

Problem zaczyna się w momencie zakupu nowej rzeczy, szczególnie tej z kategorii produktów tzw. designerskich, luksusowych marek, czyli rzeczy z wyższej półki. Po powrocie do domu produkty upiększone nietuzinkowymi elementami (takimi jak unikalny wzór lub ciekawy układ kolorów) wyróżniają się czy wręcz odstają od innych posiadanych już przez nas rzeczy.

Najbardziej oczywistym rozwiązaniem na to ewidentne estetyczne niedopasowanie jest zwrot zakupionego produktu do sklepu. Nie jest to jednak tak oczywiste, jak mogłoby się wydawać. Badani konsumenci powiedzieli bowiem, że zamiast dokonania zwrotu - woleliby nabyć kolejne, bardziej luksusowe dobra, by otoczyć nimi swoją nową własność i przywrócić w ten sposób zaburzoną estetyczną harmonię. Vanessa Patrick (University of Houston) i Henrik Hagtvedt (Boston College) zwracają uwagę na wiążący się z uzyskanymi wynikami fakt, że w rzeczywistości dodatkowe zakupy mogą stanowić znacznie większy wydatek niż pierwszy, początkowy zakup.

Co kieruje konsumentami? – to pytanie, na które Patrick i Hagtvedt znaleźli odpowiedź w wyniku serii przeprowadzonych eksperymentów i badań obejmujących setki kobiet i mężczyzn. To, czy osoba zwróci swój zakup czy też nie, zależy od emocji.

Kiedy nowy zakup nie pasuje do posiadanych już rzeczy, konsumenci doświadczają żalu i zwracają nowy nabytek do sklepu. Nie jest tak jednak w przypadku produktów designerskich. Przebadani konsumenci stwierdzili, że po takim zakupie odczuwają mniejszy żal, ale i większą frustrację. Prowadzi to do aktywnego poszukiwania przez nich sposobów, dzięki którym mogliby dołączyć nową rzecz do reszty swoich własności. Częstą metodą okazuje się ciąg kolejnych zakupów, które sprawią, że nowa rzecz zacznie pasować do otoczenia. Zjawisko to można by nazwać rozstrzygnięciem estetycznego niedopasowania.

Według Hagtvedt’a kiedy kupujemy coś unikalnego z ekskluzywnymi elementami designerskimi i okazuje się, że produkt ten nie pasuje do pozostałych rzeczy, w których posiadaniu jesteśmy, to pojawia się frustracja. Produkty tego typu mają swoją wewnętrzną wartość, z powodu której raczej zdecydujemy się szukać sposobu na dopasowanie tej rzeczy, często poprzez kolejne komplementarne zakupy, niż wybierzemy powrotną drogę do sklepu, aby oddać nowo zakupiony towar. Zjawisko to ma swoje finansowe implikacje, całkowicie nieprzewidywane przez konsumenta, gdy dokonuje pierwszego zakupu. Jak się okazuje, zdarza się to całkiem często.

Badacze radzą zatem, by pomyśleć dwukrotnie przed zapakowaniem nowej rzeczy do torby.

Po pierwsze - zadaj sobie pytanie, czy uważasz daną rzecz za ładną. Jeśli tak, zapytaj siebie, czy pasuje ona do innych rzeczy, które już posiadasz. Tylko wtedy, kiedy i na to pytanie możesz odpowiedzieć twierdząco, rozważ zakup.

Agnieszka Potrzuska
Autor: Agnieszka Potrzuska
Ukończyłam psychologię o specjalizacji psychologia organizacji i zarządzania na Uniwersytecie Gdańskim. Interesuje mnie przede wszystkim tematyka obejmująca obszary psychologii pracy, zarządzania i ekonomii, jak również zagadnienia bliskie ergonomii. Swoją wiedzę z zakresu zarządzania zasobami ludzkimi pogłębiam na podyplomowych studiach Menedżerów Personalnych na Politechnice Gdańskiej. Poza tym, interesuje mnie praca z grupą i doskonalenie umiejętności interpersonalnych.

Dodaj komentarz


Kod antyspamowy
Odśwież

Tagi


Powered by Easytagcloud v2.1

Newsletter

Bądź na bieżąco!

Znajdź nas na Facebooku