Cel! Pal!
- Szczegóły
- Utworzono: 21 marca 2011
- Katarzyna Maruszewska
Według ostatnich badań (publikacja w Journal of Applied Psychology) studenci, którzy ukończyli intensywne ćwiczenia w wyznaczaniu swoich celów i sposobach ich realizacji – osiągają znaczny wzrost wyników w nauce.
Wyniki sugerują, że, poza brakiem konkretnych wykształconych umiejętności, studentom brakuje też wiary we własne siły. Może to owocować nikłym poczuciem nadziei w dorosłym życiu.
Problemy z umiejętnością wyznaczania sobie celów nie dotyczą tylko studentów. Według badań przeprowadzonych przez Institute Gallupa, tylko 42 % uczniów w wieku od 10 do 18 lat twierdzi, że w sposób aktywny buduje swoje cele, podejmując działania w kierunku ich realizacji. 35 % jest przekonanych, że poradzi sobie z przeszkodami utrudniającymi realizację ich własnych celów.
Badania Gallupa to pierwsze tak szeroko zakrojone badania dotyczące wyznaczania celów przez młodych ludzi. Niski poziom wyników na studiach może świadczyć o niewykształconych umiejętnościach już w adolescencji (okres dorastania przypadający między 11-12 a 17-21 rokiem życia).
Stosowane metody nauczania w szkołach na całym świecie koncentrują się bardziej na podnoszeniu poziomu wyników testów niż na realnym wzroście kompetencji uczniów.
Przykładem zmiany sposobu myślenia może być szkoła Junior High (w East Texas), w której wprowadzono specjalny program dla uczniów. Program dotyczył umiejętnego wyznaczania celów i sposobów ich urzeczywistniania.
Uczniowie w tej szkole posługiwali się własnymi wynikami testu, aby zidentyfikować swój osobisty cel, który miał przyczynić się do wzrostu wyników.
Aby pomóc uczniom w ustalaniu celów, posługiwano się metodą "Smart" (cel powinien być: konkretny, realny, ambitny, mierzalny, terminowy).
Po zidentyfikowaniu celu uczniowie zapisywali konkretne działania, które miały przybliżać ich do realizacji. Metoda drobnych kroków okazała się bardzo skuteczna, dając wymierne rezultaty.
Warto podkreślić, że program nie dotyczył tylko umiejętności związanych z wyznaczaniem celów - miał też za zadanie wzmacniać zasoby uczniów i budować motywację wewnętrzną. Wzmacnianie uczniów i koncentracja na zasobach może mieć znaczenie w sytuacji napotkanych przeszkód i sposobach ich przezwyciężania.
Innym przykładem może być program pilotażowy (Fairfax County Public Schools w stanie Wirginia) dotyczący wyznaczanie celów.
Program został tak dobrze przyjęty, że administratorzy planu zdecydowali się go udostępnić we wszystkich 196 szkołach w stanie.
Miejmy nadzieję, że taki rodzaj programu doczeka się debiutu w naszym kraju.