Menu

Cel! Pal!

Według ostatnich badań (publikacja w Journal of Applied Psychology) studenci, którzy ukończyli intensywne ćwiczenia w  wyznaczaniu swoich celów i sposobach ich realizacji – osiągają znaczny  wzrost wyników w nauce.

Wyniki sugerują, że, poza brakiem konkretnych wykształconych umiejętności, studentom brakuje też wiary we własne siły. Może to owocować nikłym poczuciem nadziei w dorosłym życiu.

Problemy z umiejętnością wyznaczania sobie celów nie dotyczą tylko studentów. Według badań przeprowadzonych przez Institute Gallupa, tylko 42 % uczniów w wieku od 10 do 18 lat twierdzi, że w sposób aktywny buduje swoje cele, podejmując działania w kierunku ich realizacji. 35 % jest przekonanych, że poradzi sobie z przeszkodami utrudniającymi realizację ich własnych  celów.

Badania Gallupa to pierwsze tak szeroko zakrojone badania dotyczące wyznaczania celów przez młodych ludzi. Niski poziom wyników na studiach może świadczyć o niewykształconych umiejętnościach  już w  adolescencji (okres dorastania przypadający między 11-12 a 17-21 rokiem życia).

Stosowane metody nauczania w szkołach na całym świecie koncentrują się bardziej  na podnoszeniu poziomu wyników testów niż na realnym wzroście kompetencji uczniów.

Przykładem zmiany sposobu myślenia może być szkoła Junior High (w East Texas), w której wprowadzono specjalny program dla uczniów. Program dotyczył  umiejętnego wyznaczania celów i sposobów ich urzeczywistniania.

Uczniowie w tej szkole posługiwali się własnymi wynikami testu, aby zidentyfikować swój osobisty cel, który miał przyczynić się do wzrostu wyników.

Aby pomóc uczniom w ustalaniu celów, posługiwano się metodą "Smart" (cel powinien być: konkretny, realny, ambitny, mierzalny, terminowy).

Po zidentyfikowaniu celu uczniowie zapisywali konkretne działania, które miały przybliżać ich do realizacji. Metoda drobnych kroków okazała się bardzo skuteczna, dając wymierne rezultaty.

Warto podkreślić, że program nie dotyczył tylko umiejętności związanych z wyznaczaniem celów -  miał też za zadanie wzmacniać zasoby uczniów i budować motywację wewnętrzną. Wzmacnianie uczniów i koncentracja na zasobach może mieć znaczenie  w sytuacji  napotkanych przeszkód i sposobach ich przezwyciężania.

Innym przykładem może być program pilotażowy (Fairfax County Public Schools w stanie Wirginia) dotyczący wyznaczanie celów.

Program został tak dobrze przyjęty, że administratorzy planu zdecydowali się go udostępnić  we wszystkich 196 szkołach w stanie.

Miejmy nadzieję, że taki rodzaj programu doczeka się debiutu w naszym kraju.

Katarzyna Maruszewska
Autor: Katarzyna Maruszewska
Redaktor
Psycholog, trener i psychoterapeuta. Na co dzień zajmuje się indywidualną i grupową pracą terapeutyczną z osobami doświadczającymi kryzysu. Ma doświadczenie w pracy z osobami cierpiącymi na zaburzenia depresyjne, lękowe, a także dotkniętymi przemocą. Prowadzi warsztaty psychoedukacji oraz treningi umiejętności psychologicznych. W wolnych chwilach jeździ na rowerze i podróżuje.

Dodaj komentarz


Kod antyspamowy
Odśwież

Tagi


Powered by Easytagcloud v2.1

Newsletter

Bądź na bieżąco!

Znajdź nas na Facebooku