Menu

Trening pamięci (Patronat medialny)

Książka skierowana jest do wszystkich osób, które projektują i prowadzą treningi pamięci lub chciałyby rozpocząć swoją przygodę z tym rodzajem działalności szkoleniowej.

Książka składa się z pięciu rozdziałów. W rozdziale 1. autorzy podejmują próbę sprecyzowania, czym jest trening pamięci. W tym celu krótko charakteryzują naturę i działanie pamięci oraz metody wspomagania pamięci, wskazując na specyfikę treningu pamięci jako jednej z form psychologicznego wspomagania pamięci. Rozdział 2. poświęcony został na omówienie 10 zasad wspomagania pamięci. Zasady te, oparte na rezultatach badań nad funkcjonowaniem pamięci, stanowią podstawę tworzenia technik i ćwiczeń, które wykorzystywane są w trakcie treningu pamięci. W rozdziale 3. prezentują i szczegółowo omawiają etapy procesu projektowania i realizacji treningu pamięci. Praktycznym wskazówkom, dotyczącym przebiegu poszczególnych etapów, towarzyszą przykłady konkretnych rozwiązań, w tym narzędzi, które mogą zostać wykorzystane do ich przeprowadzenia. Rozdział 4, najobszerniejszy, bo stanowiący ponad połowę objętości książki, zawiera katalog technik i ćwiczeń, które można wykorzystać podczas treningu pamięci. Katalog ten ma charakter otwarty, tzn. pomimo swej obszerności stanowi jedynie propozycję takich technik i ćwiczeń, które wykorzystywaliśmy w ramach organizowanych i prowadzonych przez nas treningów pamięci. Na ich przykładzie można tworzyć własne, autorskie techniki i ćwiczenia, pamiętając oczywiście o tym, że ich podstawę stanowić powinny zasady wspomagania pamięci, o których piszemy w rozdziale 2. W rozdziale zamykającym książkę, zaprezentowano pięć przykładów scenariuszy zajęć prowadzonych w ramach treningu pamięci, opracowanych dla różnych grup docelowych. Scenariusze te zostały stworzone zgodnie z zasadami przedstawionymi w rozdziale 3.

Dr hab. Ewa Czerniawska, prof. UW:

Recenzowana praca jest skierowana do osób pragnących wspomagać funkcjonowanie pamięci innych ludzi, z uwzględnieniem różnych grup wiekowych i zawodowych (...). Autorzy dobrze dobrali materiał z bogatej wiedzy psychologicznej na temat procesów pamięci, zestawiając go głównie z uwagi na potrzeby praktyczne. Czytelnik otrzymuje wiedzę o charakterze praktycznym, stosunkowo łatwa do zastosowania. Autorzy z powodzeniem zawarli w krótkim tekście ważne prawidłowości dotyczące realizacji treningu pamięci (...). Bardzo dobrze opisano propozycje ćwiczeń warsztatowych, podając w sposób zorganizowany wszelkie niezbędne informacje, jak: cel, liczebność grupy, przewidywany czas niezbędny dla przeprowadzenia danego ćwiczenia, materiały czy opis przebiegu.

Dr hab. Mariola Łaguna:

Książka „Trening pamięci" stanowi interesującą propozycje usystematyzowania teorii i praktyki treningów pamięci. Autorzy bardzo konsekwentnie zrealizowali pomysł przejścia od ogólnej wiedzy na temat pamięci i jej wspomagania oraz wiedzy na temat projektowania szkoleń do konkretnych wskazówek, w jaki sposób wykorzystać ja w projektowaniu treningów pamięci. Opierają się przy tym nie tylko na literaturze przedmiotu, ale także na własnym bogatym doświadczeniu. (...) Książka ta z pewnością będzie stanowiła bardzo użyteczna pomoc dla osób projektujących i realizujących treningi pamięci, a także dla trenerów prowadzących inne szkolenia adresowane do osób, u których dobra koncentracja uwagi oraz pamięć może decydować o efektywnym radzeniu sobie z zadaniami.


Przemysław Bąbel, Agnieszka Baran - Trening pamięci. Projektowanie, realizacja, techniki i ćwiczenia

Dodaj komentarz


Kod antyspamowy
Odśwież

Tagi


Powered by Easytagcloud v2.1

Newsletter

Bądź na bieżąco!

Znajdź nas na Facebooku