Menu

Samotny hulaka (Patronat Medialny)

Książka jest analizą świata pop z perspektywy psychologii ewolucyjnej – nauki w Polsce niszowej, choć na Zachodzie znakomicie już ugruntowanej.

Autor stara się odkryć ponadczasowe prawidła rządzące atrakcyjnością rozrywki oraz odpowiedzieć na pytanie, czy rozrywka „dla wszystkich” w ogóle jest możliwa. Zaletą książki jest lekki język oraz troska o przejrzystość i jasność. Wywód ilustrują liczne odwołania do czołowych dzieł dzisiejszej popkultury: kinowych, telewizyjnych, ale także do świata internetu i reklamy oraz do współczesnych „świątyń konsumpcji”  – hipermarketów.

[...] interesująca, [...] brawurowo napisana opowieść o wpływie mediów na kulturę. […] Kozłowski szuka źródeł szerzenia się popkultury w innych niż dotąd eksploatowane obszarach. Odnajduje je w chytrym, acz nie do końca – przynajmniej w swych początkach  – wyrachowanym zwrocie właścicieli wielkich i mniejszych koncernów medialnych i twórców popkultury ku rudymentom ewolucyjnego wyposażenia Homo sapiens.s – emocjom i instynktom. Przede wszystkim prowokuje do dyskusji, zmieniając dotychczasowe tory interpretacji i refleksji.

Dr hab. Dobrosława Wężowicz-Ziółkowska, prof. UŚ

[…] to świetna książka, która powinna stać się obowiązkową lekturą każdego, kto chociaż trochę interesuje się drogami rozwoju współczesnej kultury. Mimo, że mówi o rzeczach poważnych, czyta się ją „lekko, łatwo i przyjemnie”. Znajdujemy w niej nowatorskie spojrzenie na popkulturę z perspektywy psychologii ewolucyjnej oraz teorii umysłu, która [...] wydobywa na jaw jej infantylizujący wpływ. Autor pokazuje nam, jak przekazy pop-kultury, odwołując się do elementarnych procesów myślowych i reakcji charakterystycznych dla dzieci, blokują rozwój intelektualny ludzi i cofają ich w rozwoju jako przedstawicieli gatunku Homo sapiens.

Prof. dr hab. Barbara Szacka, SWPS

Dodaj komentarz


Kod antyspamowy
Odśwież

Tagi


Powered by Easytagcloud v2.1

Newsletter

Bądź na bieżąco!

Znajdź nas na Facebooku