Toy story - czyli dlaczego chłopcy wolą autka
- Szczegóły
- Utworzono: 31 lipca 2013
- Katarzyna Sanna
Każdy z własnego dzieciństwa pamięta, że - zależnie od płci - bawił się głównie albo samochodzikami, albo lalkami.
Chłopcy zainteresowani są przede wszystkim zabawą klockami lego, ciężarówkami, jazdą na rowerze bądź na deskorolce. Dziewczynki również jeżdżą na rowerze i budują zamki z klocków, ale lubią też bawić się pluszakami bądź lalkami, które nie wzbudzają żadnego zainteresowania wśród chłopaków. Pytanie, które warto tu postawić, jest następujące: czy różnice w zakresie wyboru zabawek pomiędzy chłopcami a dziewczynkami wynikają tylko i wyłącznie z procesów socjalizacji, czy może istnieją inne mechanizmy, które różnicują obie płcie?
Tematem różnic płciowych w zakresie wyboru zabawek zajął się Hassett wraz ze współpracownikami. W swojej książce pt. “Sex differences in rhesus monkey toy preferences parallel those of children” badacze zauważyli, że zarówno przedstawiciele płci męskiej u rezusów, jak i ludzi, w każdym wieku spędzali znacząco więcej czasu, bawiąc się typowo “męskimi zabawkami” aniżeli “damskimi”. Dziewczynki i samiczki spędzały tyle samo czasu, bawiąc się zabawkami obu typów. Zatem jedną z głównych różnic pomiędzy płciami jest to, że płeć męska wykazuje preferencje wobec zabawek, a płeć damska nie! Badacze stwierdzili również, że chłopcy chętnie bawią się zabawkami mechanicznymi, czyli takimi, które maja możliwość poruszania się (autka, ciężarówki, wagoniki), a zabawki statyczne, którymi chętnie bawią się dziewczynki, nie wzbudzały dużego zainteresowania.
Jedna z przyczyn tak odmiennych postaw mogą być różnice w funkcjonowaniu poznawczym pomiędzy płciami, na przykład pamięci wzrokowej związanej z rozpoznawaniem przedmiotów. Dziewczynki wydają się przetwarzać informacje w sposób kompleksowy, chłopcy zaś wybierają i reagują tylko na określone rodzaje bodźców. Na przykład gdy porównywano zakres pamięci wzrokowej u dzieci i dorosłych, dziewczynki I kobiety zapamiętywały dobrze zarówno pokazywane typowo męskie, typowo damskie i neutralne przedmioty. Mężczyźni natomiast wykonali równie dobrze zadanie tylko w odniesieniu do przedmiotów typowo męskich. Ta różnica w poziomie selektywności wobec przetwarzanych bodźców przekłada się na wzbudzanie zainteresowania - zabawki, które się poruszają, przykuwają uwagę chłopców w sposób znacznie większy aniżeli statyczne pluszaki bądź lalki.
Inne wytłumaczenie kryje się w mechanizmach mózgowo-hormonalnych. Dziewczynki cierpiące z powodu wrodzonego przerostu nadnerczy i które w okresie prenatalnym były narażone na oddziaływanie androgenów nadnerczy preferowały męskie zabawki od tych damskich. Być może preferencje do zabawy pewnym typem zabawek kształtują się już w okresie prenatalnym, a obecność męskich hormonów może wpływać na sposoby spostrzegania bodźców.