Od równowagi do uwagi
- Szczegóły
- Utworzono: 06 września 2013
- Milena Drzewiecka
Jeśli robisz zakupy on-line, odchyl się kilka razy na fotelu; jeśli przed Tobą duży wydatek, odwiedź sklep w szpilkach - oto wnioski z badań nad relacjami między fizyczną wrażliwością a podejmowaniem decyzji. Brzmi surrealistycznie, ale to nie opis płótna, ale wyniki pracy opublikowanej w szanowanym piśmie marketingowym.
Opisy takich badań w prasie kolorowej „lądują” zwykle w dziale dotyczącym ciekawostek. Psycholog kliniczny złapie się za głowę, że ktoś w ogóle finansuje tego rodzaju odkrycia, nie-psycholog stwierdzi, że z nauką nie ma to nic wspólnego, a jednak analitycy zachowań konsumenckich potraktują to jako lekcję. Jakkolwiek surrealistycznie ta lekcja by nie wyglądała…
Czyż nie jest to bowiem wizja groteskowa, wskazanie, że wysokie obcasy pomagają w przemyślanych zakupach? Salvador Dali może potraktowałby to nawet jako natchnienie i obok „Miękkich zegarów” namalował jakieś… „Połamane szpilki”. Nie trzeba jednak łamać sobie głowy, by zrozumieć, jaki udział w trafnej decyzji zakupowej ma podejmowanie jej w szpilkach. Głowy „łamali” już sobie badacze z Brigham Young University.
Według Jeffreya Larsona i Darrona Biletera, konsumenci o zwiększonym poczuciu równowagi robią zakupy bardziej uważnie i częściej dokonują trafnych wyborów. Chodzenie na szpilkach, podobnie jak odchylanie się na fotelu do przodu i do tyłu (pomocne przy robieniu zakupów on-line) czy też gra przy użyciu Wii Fit, uczą balansu. Fizyczna równowaga przekłada się więc na decyzyjną uważność. Taka prawidłowość zauważono przynajmniej u badanych, postawionych przed wyborem zakupu telewizora. Okazało się, że osoby fizycznie „zbalansowane” wybierały trafniej niż inne, omijając produkty o skrajnych cenach.
Może trudno w to uwierzyć, mając przed oczyma panie na dziesięciocentymetrowych obcasach. Wiele z nich wygląda tak, jakby miało problem ze złapaniem równowagi… Jednakże chodzenia na szpilkach można się nauczyć. Czy równie łatwo nauczyć się podejmowania zrównoważonych decyzji?
Biorąc pod uwagę wyniki wspomnianego badania, opublikowanego w Journal of Marketing Research, ludzie skłonni do wydawania zbyt dużej ilości pieniędzy, zanim wybiorą się do sklepu, powinni zadbać o ćwiczenie fizycznej równowagi. Jeśli nie przez założenie szpilek (co w przypadku mężczyzn może być … niewygodne), to może przez przejście po oblodzonej powierzchni. Jedno i drugie wprawia w trzymaniu się prosto, co nie oznacza, że tak od razu wychodzi się… na konsumencką prostą.