Siła i słabe punkty młodych konsumentów
- Szczegóły
- Utworzono: 19 stycznia 2007
- Redakcja
Sugestia czy manipulacja
Według Gąsiorowskiej, dzieci lubią reklamy, ponieważ są śmieszne.
„Często jest to rodzaj poczucia humoru niedostępny dla dorosłych, a więc dla nich niezrozumiały. Reklama skierowana do dzieci często skonstruowana jest jak bajka. Wykorzystuje się tu ostre, kontrastowe kolory, animacje i szybko zmieniające się obrazy, które dorosłych męczą i zniechęcają„ – mówi psycholog, zwracając uwagę na fakt, że rodzic ma w przypadku takiej reklamy ograniczoną kontrolę nad tym, co dociera do dziecka, a często jest takiej kontroli pozbawiony.
Doktor stwierdza, że młodzież w wieku szkolnym w mniejszym stopniu interesuje się reklamami niż dzieci. Podkreśla, że w tym przypadku przekaz musi być skonstruowany podobnie, jak reklama kierowana do dorosłych.
„Producenci odwołują się do emocji i do odrębności grupy. Wykorzystują podstawowe dążenia młodych ludzi - do idealnej miłości, atrakcyjnego wyglądu, posiadania rzeczy cenionej przez rówieśników i idącej za tym akceptacji grupy, do beztroskiej zabawy, której elementem jest młodzieńczy bunt przeciw ustalonym wartościom. Młodzieżą manipuluje się poprzez skojarzenia. Jeżeli nastolatka myje zęby szczoteczką X i w następnej scenie całuje się z atrakcyjnym chłopakiem, dziewczęta mogą liczyć, że im przytrafi się to samo” – tłumaczy Gąsiorowska.
Psycholog zauważa, że nadawca przekazu reklamowego jest zwykle kreowany jako osoba wysoce wiarygodna. „Ma mieć wiedzę i doświadczenie. Musi być fizycznie atrakcyjny, budzić pozytywne odczucia i wywoływać potrzebę identyfikacji widza z nadawcą przekazu” - tłumaczy.
Gąsiorowska analizuje podstawowe techniki marketingowe stosowane w komunikacji z młodymi widzami.
„Często nadawcą przekazu jest rówieśnik, co buduje u widza poczucie bezpieczeństwa. Inną techniką jest pokazywanie osób podziwianych, znanych ze świata sportu, muzyki lub filmu” – mówi doktor. Jej zdaniem, w reklamach młodzieżowych często wykorzystywany jest autorytet pseudoorganizacji, „instytutów” tworzonych na potrzeby marketingu.
Autorzy reklam liczą na niewiedzę odbiorców nie tylko w tym zakresie. Aby osiągnąć zamierzony cel, wymieniają nazwy tajemniczych substancji („aktywne systemy”) i powołują się na pozytywne opinie bliżej nieokreślonego ogółu.
Wśród istotnych elementów reklamy skierowanej do młodych konsumentów psycholog wymienia muzykę. „Eksperci wiedzą, że dzieci wolą łatwe do zapamiętania melodyjne piosenki, a młodzież preferuje modne przeboje i obrazy w konwencji teledysków” - wyjaśnia.
Komentarze