Menu

Siła i słabe punkty młodych konsumentów

Sugestia czy manipulacja

Według Gąsiorowskiej, dzieci lubią reklamy, ponieważ są śmieszne.

„Często jest to rodzaj poczucia humoru niedostępny dla dorosłych, a więc dla nich niezrozumiały. Reklama skierowana do dzieci często skonstruowana jest jak bajka. Wykorzystuje się tu ostre, kontrastowe kolory, animacje i szybko zmieniające się obrazy, które dorosłych męczą i zniechęcają„ – mówi psycholog, zwracając uwagę na fakt, że rodzic ma w przypadku takiej reklamy ograniczoną kontrolę nad tym, co dociera do dziecka, a często jest takiej kontroli pozbawiony.

Doktor stwierdza, że młodzież w wieku szkolnym w mniejszym stopniu interesuje się reklamami niż dzieci. Podkreśla, że w tym przypadku przekaz musi być skonstruowany podobnie, jak reklama kierowana do dorosłych.

Skate

„Producenci odwołują się do emocji i do odrębności grupy. Wykorzystują podstawowe dążenia młodych ludzi - do idealnej miłości, atrakcyjnego wyglądu, posiadania rzeczy cenionej przez rówieśników i idącej za tym akceptacji grupy, do beztroskiej zabawy, której elementem jest młodzieńczy bunt przeciw ustalonym wartościom. Młodzieżą manipuluje się poprzez skojarzenia. Jeżeli nastolatka myje zęby szczoteczką X i w następnej scenie całuje się z atrakcyjnym chłopakiem, dziewczęta mogą liczyć, że im przytrafi się to samo” – tłumaczy Gąsiorowska.

Psycholog zauważa, że nadawca przekazu reklamowego jest zwykle kreowany jako osoba wysoce wiarygodna. „Ma mieć wiedzę i doświadczenie. Musi być fizycznie atrakcyjny, budzić pozytywne odczucia i wywoływać potrzebę identyfikacji widza z nadawcą przekazu” - tłumaczy.

Gąsiorowska analizuje podstawowe techniki marketingowe stosowane w komunikacji z młodymi widzami.

„Często nadawcą przekazu jest rówieśnik, co buduje u widza poczucie bezpieczeństwa. Inną techniką jest pokazywanie osób podziwianych, znanych ze świata sportu, muzyki lub filmu” – mówi doktor. Jej zdaniem, w reklamach młodzieżowych często wykorzystywany jest autorytet pseudoorganizacji, „instytutów” tworzonych na potrzeby marketingu.

Autorzy reklam liczą na niewiedzę odbiorców nie tylko w tym zakresie. Aby osiągnąć zamierzony cel, wymieniają nazwy tajemniczych substancji („aktywne systemy”) i powołują się na pozytywne opinie bliżej nieokreślonego ogółu.

Wśród istotnych elementów reklamy skierowanej do młodych konsumentów psycholog wymienia muzykę. „Eksperci wiedzą, że dzieci wolą łatwe do zapamiętania melodyjne piosenki, a młodzież preferuje modne przeboje i obrazy w konwencji teledysków” - wyjaśnia.

Komentarze  

Iza
# Iza 2009-10-20 09:16
Interesujący i godny polecenia artykuł. Czytałam o młodych konsumentach ostatnio też ciekawy artykuł na wokol-konsumentow.netbird.pl/. ../... i muszę przyznać, że dowiedziałam się przy okazji wielu ciekawych rzeczy, które przyznam mnie zaskoczyły. Może ktoś podrzuci mi jeszcze jakieś informacje.
Odpowiedz

Dodaj komentarz


Kod antyspamowy
Odśwież

Tagi


Powered by Easytagcloud v2.1

Newsletter

Bądź na bieżąco!

Znajdź nas na Facebooku