Menu

Siła i słabe punkty młodych konsumentów

Zakazy i sposoby ich omijania

Ze względu na emocjonalną i poznawczą niedojrzałość dzieci wprowadza się regulacje, które ograniczają zakres dopuszczalnych metod oddziaływania. Gąsiorowska przedstawia katalog najczęściej stosowanych zakazów.

„Nie wolno bezpośrednio nawoływać do kupna usług i produktów poprzez sformułowanie musisz to mieć. Nie wolno zachęcać dzieci do wywierania na dorosłych presji ani odwoływać się do uczuć rodzicielskich, stawiając tezę: jeśli mama cię kocha, powinna ci kupić.... Zakazane jest straszenie dzieci i wywoływanie innych negatywnych emocji, na przykład rozczarowań, kiedy okazuje się, że produkt nie posiada cech, które widać w przekazie reklamowym. Z tego powodu produkty nie mogą być animowane” – wymienia badaczka.

Toy Cars

Jak podkreśla Gąsiorowska, kontrola nad reklamą kierowana do dzieci jest ograniczona, mimo dobrych regulacji prawnych.

„Koncerny coraz częściej wykorzystują internet do celów promocyjnych. Na chętnie odwiedzanych przez dzieci stronach zaciera się różnica między reklamą a rozrywką. Popularność zyskują gry, których bohaterami są postacie symbolizujące produkt” – zauważa psycholog.

Jej zdaniem, nawet w telewizji łatwo ominąć obowiązujące reguły. W reklamie nie można na przykład wykorzystywać autorytetu lekarza i nauczyciela. Tymczasem nadawcą przekazu reklamowego często bywa osoba w białym fartuchu, do złudzenia przypominająca lekarzy, których dzieci widzą w przychodni lub kobieta siedząca przed tablicą, otoczona gromadą maluchów.

Dorosłymi też można manipulować

Gąsiorowska zaznacza, że dorośli również ulegają manipulacjom marketingowców. Jej zdaniem, warto znać kilka podstawowych technik, które utrudniają podjęcie racjonalnej decyzji zakupowej.

Reguła wzajemności działa, kiedy czujemy wewnętrzny przymus „odwdzięczenia się” hostessie, która dała nam spróbować jakiś produkt.

Reguła zaangażowania i konsekwencji polega na tym, że konsument wybiera produkty ze sklepowej gazetki i kupuje je pomimo niekorzystnej zmiany cen.

Reguła kontrastu występuje wtedy, kiedy przekreśla się wygórowaną cenę, żeby zwrócić uwagę na „okazyjny” charakter zakupu.

Regułą niedostępności kieruje się sprzedawca, który wmawia nam, że promocja skończy się wkrótce, albo że mamy do czynienia z ostatnią zarezerwowaną sztuką.


Badania dr inż. Agaty Gąsiorowskiej zostały przeprowadzone i zaprezentowane w ramach kampanii „Moje konsumenckie ABC”, prowadzonej przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Źródło: PAP – Nauka w Polsce, Agnieszka Uczyńska

Komentarze  

Iza
# Iza 2009-10-20 09:16
Interesujący i godny polecenia artykuł. Czytałam o młodych konsumentach ostatnio też ciekawy artykuł na wokol-konsumentow.netbird.pl/. ../... i muszę przyznać, że dowiedziałam się przy okazji wielu ciekawych rzeczy, które przyznam mnie zaskoczyły. Może ktoś podrzuci mi jeszcze jakieś informacje.
Odpowiedz

Dodaj komentarz


Kod antyspamowy
Odśwież

Tagi


Powered by Easytagcloud v2.1

Newsletter

Bądź na bieżąco!

Znajdź nas na Facebooku