Piękni, młodzi i bogate
- Szczegóły
- Utworzono: 29 lipca 2014
- Victoria Chyczewska
Czy w ciągu jednej dekady mogą pojawić się widoczne zmiany genderowe i idące za nimi preferencje wyboru partnera? Czy kontekst zmian społeczno- kulturowych w Polsce jest aż tak silny? Wyniki eksperymentu przeprowadzonego w bieżącym roku na Uniwersytecie Gdańskim odpowiadają na powyższe pytania twierdząco.
Dwanaście lat temu dwóch psychologów społecznych - Bogdan Wojciszke i Wiesław Baryła przeanalizowali 719 ogłoszeń matrymonialnych zawartych w tygodniku ogłoszeniowym Anonse. Analizy dotyczyły poznania cech oferowanych i pożądanych przez autorów ogłoszeń i cech jakich oczekiwali od płci przeciwnej. Wyniki uzyskane przez badaczy pokazały, że kobiety częściej poszukują u partnerów zasobów materialnych i wysokiej pozycji społecznej (62.9%) niż urody i młodości (16.4%). Mężczyźni (46.3%) częściej niż kobiety (30.8%) oferują płci przeciwnej zasoby materialne i wysoką pozycję społeczną. Mężczyźni (47.9%) częściej niż kobiety poszukują u płci przeciwnej młodości i urody, zaś kobiety odpowiadając na to zapotrzebowanie, częściej niż mężczyźni oferują te walory (61%).
W maju 2014 roku grupa studentek Instytutu Psychologii Wydziału Nauk Społecznych Uniwersytetu Gdańskiego (K. Andrzejewska, M. Baran, K. Boksz, S. Karwacka) powtórzyła badania wybitnych psychologów. Studentki przeanalizowały 200 ogłoszeń matrymonialnych na portalu trójmiasto.pl oraz przebadały 65 studentów dziennych Instytutu Geografii Uniwersytetu Gdańskiego w celu określenia ich preferencji odnośnie potencjalnego partnera/ki. Uzyskane wyniki wskazują, że zarówno kobiety, jak i mężczyźni oferują inne cechy niż są poszukiwane. Zmienił się obraz stereotypowej kobiety i mężczyzny. Kobiety obecnie częściej oferują zasoby niż urodę, zaś mężczyźni urodę niż zasoby. Ponadto wśród obu płci najczęściej poszukiwanymi cechami u partnera są humor i inteligencja, co wiąże się z postępującymi zmianami społeczno-kulturowymi w Polsce.
Wyniki eksperymentu przeczą teorii ewolucjonistycznej, według której kobiety chcąc pozyskać partnera powinny oferować mężczyznom to, czego oni pożądają (młodość i uroda), zaś mężczyźni powinni oferować cechy pożądane przez kobiety, a więc raczej zasoby materialne, niż młodość i urodę. Wynik ten można uznać za swoisty znak czasu i wpływ zmian genderowych w społeczeństwie. Duży odsetek kobiet zamieszczających ogłoszenia przyznaje się do posiadania dzieci. W dobie rozwodów, kobiety są zmuszone do wychodzenia poza stereotypy i oprócz dbania o ognisko domowe oraz wychowanie dzieci, coraz częściej muszą zadbać również o byt materialny rodziny. W większości rodzin kobieta pracuje, ponosząc na równi z mężczyzną ciężar finansowy utrzymania domu. Ponadto, rzeczywistość pokazuje, że kobiety w Polsce, od wielu lat są lepiej wykształcone od mężczyzn i bardzo aktywne zawodowo. (Bacerzak-Paradowska, 2004; Mandal, 2000; Knothe, 1997). W przypadku mężczyzn, wynik ten może wiązać się z tym, że współczesna kultura uczyniła z młodości i urody wartość o ogromnym znaczeniu (media, reklamy), tak więc mężczyźni oferujący urodę podporządkowują się pewnej nowej normie kulturowej.
Wyniki te mogą być wskazówką dla osób, które poszukują partnera/ki drogą internetową oraz dla trenerów, coachów, szkoleniowców, przy tworzeniu np. programów rozwojowych, kształcenia umiejętności komunikacji interpersonalnej, aby były one bardziej dopasowane do zmian, które zaszły w społeczeństwie.
Literatura:
- Holmes M. (2007)What is Gender?Sociological Approaches. London: Sage
- Wojciszke B.,Baryła W.(2002)Preferencje mężczyzn i kobiet związane z wyborem partnera w świetle analiz ogłoszeń matrymonialnych [w]: Czasopismo Psychologiczne,Tom 5,Nr 2
- Wojciszke, B. (2011). Psychologia społeczna. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Wojciszke, B. (2002). Kobiety i mężczyźni. Różne spojrzenia na różnice. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne
Komentarze