Emocje wewnętrznej motywacji
- Szczegóły
- Utworzono: 11 marca 2015
- Aleksandra Dymanus - Gaudyn
Jak donoszą badania, zmotywowani pracownicy są bardziej wydajni i zadowoleni ze swojej pracy oraz są rzadziej nieobecni.
Z uwagi na centralną rolę motywacji opracowano szereg teorii motywacji. Najbardziej popularna jest obecnie teoria samostanowienia (SDT: Self Determination Theory) Edwarda Deci i Richarda Ryana, profesorów psychologii i wykładowców Uniwersytetu w Rochester (USA), która łączy spostrzeżenia kilku tradycyjnych teorii motywacji i jest empirycznie wspierana w wielu dziedzinach, takich jak edukacja, sport, psychoterapia, opieka zdrowotna, psychologia pracy i organizacji.
SDT
Istotne w teorii SDT jest rozpatrywanie zagadnień motywacji z uwzględnieniem trzech wrodzonych ludzkich potrzeb: autonomii, kompetencji oraz związków z innymi. Zaspokojenie tych potrzeb prowadzi do rozwoju, integracji oraz ogólnego doświadczania dobrostanu.
Motywacja autonomiczna zakłada działanie z poczuciem sprawstwa, w którym jednostka postrzega siebie jako przyczynę i źródło podejmowanych działań. Człowiek działający pod wpływem motywów autonomicznych czuje, że realizuje się, jest w pełni sobą. Działania motywowane zewnętrznie są natomiast podejmowane instrumentalnie – dlatego że prowadzą do pożądanych konsekwencji. W przeżyciu są jednak od tych konsekwencji oderwane. O ile działania motywowane wewnętrznie są same w sobie źródłem zadowolenia i satysfakcji, o tyle działania kontrolowane zewnętrznie wiążą się z poczuciem pozostawania pod presją, bycia sterowanym przez czynniki i okoliczności zewnętrzne. Źródłem motywacji autonomicznej są zarówno wewnętrzne motywy podstawowe, jak i motywy pierwotnie zewnętrzne, które w procesie socjalizacji uległy internalizacji. Teoria samostanowienia zakłada, że motywy zewnętrzne mogą być uwewnętrznione w różnym stopniu. Działania kierowane wewnętrznie mają bardziej adaptacyjny charakter dla jednostki i w większym stopniu sprzyjają powodzeniu podejmowanych działań.
Liczne badania pokazały, że w odniesieniu do bezrobotnych, motywacja autonomiczna podnosi szanse zdobycia pracy, a także – co niemniej istotne – zwiększa prawdopodobieństwo jej utrzymania.
Rola emocji
Badania w dziedzinie emocji pokazują, że emocje i motywacja są nierozerwalnie związane. Wykazano, że ludzie, którzy doświadczają pozytywnych emocji, podejmują z większym zainteresowaniem zadania i czerpią więcej przyjemności podczas ich realizacji, co więcej – są bardziej zmotywowani do wykonywania zadań nawet tych mniej przyjemnych.
Osoby o negatywnej emocjonalności łatwiej i intensywniej doświadczają emocji negatywnych, co w końcowej fazie demotywuje w osiągnięciu celu. U osób z negatywną emocjonalnością bardziej aktywne jest ciało migdałowate, natomiast u osób z pozytywną emocjonalnością bardziej aktywne jest jądro półleżące przodomózgowia. Stwierdzono u nich również wyższy poziom dopaminy.
Wyniki badań ujawniają, że organizacje mogą mieć wpływ na wewnętrzną motywację swoich pracowników poprzez wpływanie pozytywnych i negatywnych doświadczeń emocjonalnych. Może to na przykład być wykonane poprzez zaangażowanie pracowników w proces podejmowania decyzji, dając pracownikom uznanie dla ich pracy, lub zwiększenie poziomu dodatniego sprzężenia zwrotnego, ponieważ wiadomo, że zasady te zmieniają profil pracy, a co za tym idzie, również wzrasta wskaźnik pozytywnej emocjonalności.
Dobry pracownik to pracownik dobrze motywowany wewnętrznie i chyba każdy się ze mną zgodzi. Ten rodzaj motywacji nie tylko sprzyja kreatywności, ale również sprawia, że łatwiej angażujemy się w daną aktywność. Każdy z nas jest inny, mamy różne potrzeby – dlatego też to, co będzie stanowić naszą wewnętrzną motywację, jest bardzo indywidualne. Nawet kiedy cel jest ten sam. Zatem zachęcam do refleksji nad własnymi źródłami motywacji.