Menu

Wszystko zależy od tego, jak GO spostrzegasz

Czy zdajemy sobie sprawę z tego, że „obraz Boga” jest pojęciem psychologicznym?

Nie można zrozumieć człowieka wierzącego, nie wiedząc, w jaki sposób pojmuje on Boga, w którego wierzy. Jak się okazuje, duże znaczenie dla życia ma ukształtowany w człowieku obraz Boga, bo on w niemałym stopniu rozstrzyga o stopniu zażyłości z Bogiem, ale i znacząco wpływa na relacje w małżeństwie.

Istnieje kilka ostatnich badań, które zaczęły odnosić się do potrzeby lepszego zrozumienia dynamicznej funkcji religii w relacjach rodzinnych. Badania analizowano na podstawie danych jakościowych z próbki 48 chrześcijańskich małżonków z Kalifornii i Nowej Anglii. Trzydzieści sześć osób wyraziło swoje postrzeganie Boga jako transcendentnego autorytetu moralnego, w porównaniu do pozostałych 12, którzy  koncentrują się bardziej na autonomii jednostki, komunikacji lub samej religii w odniesieniu do małżeństwa, ale nie na Bogu, który ma osobowość i autorytet.

Wyniki pokazują istotne różnice między tymi, którzy podkreślali boski autorytet, a tymi, którzy podkreślali autonomię jednostki.

  • Osoby w badaniu, które podkreśliły zobowiązania wobec boskiej władzy, posiadają tendencję do traktowania małżeństwa jako świętej przysięgi wobec Boga, przysięgi ustanowionej i usankcjonowanej przez Boga. Mówiły o hierarchii w związkach i różnicowaniu roli / stanu cywilnego, które miały boskie pochodzenie.

Dla nich Bóg jest uważany za autorytet, model i dostawcę. Małżonkowie i pary budują relacje w tym postrzeganiu osobowego Boga przez posłuszeństwo, służąc, utożsamiając się z nim, czując się blisko Boga oraz otrzymując łaskę od Boga. W ich języku Bóg nie jest postrzegany w kategoriach formalnych, powierzchownych lub instrumentalnych, a odgrywa kluczową rolę w małżeństwie, zarówno jako autorytatywna forma rodzicielska, jak i model i dostawca relacyjnej siły i duchowych atrybutów.

  • Natomiast małżeństwa skupiające się na etyce społecznej autonomii kładły nacisk na potrzeby emocjonalne, opiekę, równości i wybór ról w małżeństwie. Ponadto małżeństwa te zostały pomyślane jako zobowiązania umowne, oparte na indywidualizmie i ich wzajemnej komunikacji.

Aby zbadać, jak religia wpływa i odnosi się do małżeństwa, możemy klasyfikować wyniki według koncepcji metodologicznej, teologicznej z punktu widzenia społeczno-psychologicznych funkcji w małżeństwie. Okazuje się, że występują trzy charakterystyczne dynamiki spostrzegania Boga jako transcendencyjnego autorytetu moralnego, a są nimi: wspólne posłuszeństwo Bogu, transcendentna autorefleksja oraz Bóg jako osoba, która umacnia małżeńską więź.

Snarey i Dollahite stwierdzili, że „życie rodzinne i religijne współdziałają, aby przejść najgłębsze zobowiązania psychiki i najwyższe ideały”. Niniejsze badania pokazują, że podejście do Boga jako ich transcendentnego autorytetu moralnego ma w rzeczywistości wpływ głębokich zobowiązań i ideałów odnoszących się do małżeństwa.

Na podstawie:

  • Toshi Shichida, David C. Dollahite, Jason S. Carroll, Brigham Young University, How the Perception of God as a Transcendent Moral Authority Influences Marital Connection Among American Christian. Journal of Psychology and Christianity, 2015, Vol. 34, No.1, 40-52.
Aleksandra Dymanus - Gaudyn
Autor: Aleksandra Dymanus - Gaudyn
Redaktor
Dyplomowany socjolog, absolwentka Krakowskiej Akademii im. Andrzeja Frycza Modrzewskiego w Krakowie. Specjalność psychosocjologii, oraz 5-letnie doświadczenie pracy z dziećmi/rodzinami pozwoliło poszerzyć jej zainteresowania, w kierunku psychologii dziecięcej. Interesuje się zagadnieniami związanymi z psychoterapią, psychoanalizą oraz psychologią postaci.

Komentarze  

Przemek
# Przemek 2015-08-07 23:11
Mam wrażenie, że moi poprzednicy myślą zbyt "racjonalnie". Dla osób wierzących Bóg JEST osobą realną. Nie będę się tu rozpisywał na ile rzeczywistą. Tak czy inaczej "Obraz Boga" ma duży wpływ na to, jak postępują Chrześcijanie. Choćby różnica w interpretacji Pisma wynika z różnic postrzegania samego Boga. Przykładem jest tu "dualizm w naturze człowieka" i "ciało jako świątynia Boża". Oby dwa terminy są terminami teologicznymi i sprzecznymi z sobą. Zwolennicy tych dwóch teorii w dziejach mieli duży wpływ na życie społeczne jednostki. Paradoksalnie jest to jeden z powodów powstania Inkwizycji i współczesnej wojny ideologicznej między samymi Chrześcijanami ( istota ciała, ducha i duszy 1 Ts. 5,23 Biblia).

Co do norm moralnych. Sama moralność jednostki jest definiowana przez społeczeństwo, w którym żyje. To, co dla jednego człowieka jest nie moralne ( homoseksualizm) dla drugiego będzie normą. Moralność więc jest rzeczą względną.
Odpowiedz

Dodaj komentarz


Kod antyspamowy
Odśwież

Tagi


Powered by Easytagcloud v2.1

Newsletter

Bądź na bieżąco!

Znajdź nas na Facebooku