Wszystko zależy od tego, jak GO spostrzegasz
- Szczegóły
- Utworzono: 22 lipca 2015
- Aleksandra Dymanus - Gaudyn
Czy zdajemy sobie sprawę z tego, że „obraz Boga” jest pojęciem psychologicznym?
Nie można zrozumieć człowieka wierzącego, nie wiedząc, w jaki sposób pojmuje on Boga, w którego wierzy. Jak się okazuje, duże znaczenie dla życia ma ukształtowany w człowieku obraz Boga, bo on w niemałym stopniu rozstrzyga o stopniu zażyłości z Bogiem, ale i znacząco wpływa na relacje w małżeństwie.
Istnieje kilka ostatnich badań, które zaczęły odnosić się do potrzeby lepszego zrozumienia dynamicznej funkcji religii w relacjach rodzinnych. Badania analizowano na podstawie danych jakościowych z próbki 48 chrześcijańskich małżonków z Kalifornii i Nowej Anglii. Trzydzieści sześć osób wyraziło swoje postrzeganie Boga jako transcendentnego autorytetu moralnego, w porównaniu do pozostałych 12, którzy koncentrują się bardziej na autonomii jednostki, komunikacji lub samej religii w odniesieniu do małżeństwa, ale nie na Bogu, który ma osobowość i autorytet.
Wyniki pokazują istotne różnice między tymi, którzy podkreślali boski autorytet, a tymi, którzy podkreślali autonomię jednostki.
- Osoby w badaniu, które podkreśliły zobowiązania wobec boskiej władzy, posiadają tendencję do traktowania małżeństwa jako świętej przysięgi wobec Boga, przysięgi ustanowionej i usankcjonowanej przez Boga. Mówiły o hierarchii w związkach i różnicowaniu roli / stanu cywilnego, które miały boskie pochodzenie.
Dla nich Bóg jest uważany za autorytet, model i dostawcę. Małżonkowie i pary budują relacje w tym postrzeganiu osobowego Boga przez posłuszeństwo, służąc, utożsamiając się z nim, czując się blisko Boga oraz otrzymując łaskę od Boga. W ich języku Bóg nie jest postrzegany w kategoriach formalnych, powierzchownych lub instrumentalnych, a odgrywa kluczową rolę w małżeństwie, zarówno jako autorytatywna forma rodzicielska, jak i model i dostawca relacyjnej siły i duchowych atrybutów.
- Natomiast małżeństwa skupiające się na etyce społecznej autonomii kładły nacisk na potrzeby emocjonalne, opiekę, równości i wybór ról w małżeństwie. Ponadto małżeństwa te zostały pomyślane jako zobowiązania umowne, oparte na indywidualizmie i ich wzajemnej komunikacji.
Aby zbadać, jak religia wpływa i odnosi się do małżeństwa, możemy klasyfikować wyniki według koncepcji metodologicznej, teologicznej z punktu widzenia społeczno-psychologicznych funkcji w małżeństwie. Okazuje się, że występują trzy charakterystyczne dynamiki spostrzegania Boga jako transcendencyjnego autorytetu moralnego, a są nimi: wspólne posłuszeństwo Bogu, transcendentna autorefleksja oraz Bóg jako osoba, która umacnia małżeńską więź.
Snarey i Dollahite stwierdzili, że „życie rodzinne i religijne współdziałają, aby przejść najgłębsze zobowiązania psychiki i najwyższe ideały”. Niniejsze badania pokazują, że podejście do Boga jako ich transcendentnego autorytetu moralnego ma w rzeczywistości wpływ głębokich zobowiązań i ideałów odnoszących się do małżeństwa.
Na podstawie:
- Toshi Shichida, David C. Dollahite, Jason S. Carroll, Brigham Young University, How the Perception of God as a Transcendent Moral Authority Influences Marital Connection Among American Christian. Journal of Psychology and Christianity, 2015, Vol. 34, No.1, 40-52.
Komentarze
Co do norm moralnych. Sama moralność jednostki jest definiowana przez społeczeństwo, w którym żyje. To, co dla jednego człowieka jest nie moralne ( homoseksualizm) dla drugiego będzie normą. Moralność więc jest rzeczą względną.