Odkryjmy potęgę kolorów!
- Szczegóły
- Utworzono: 24 lutego 2019
- Aleksandra Dymanus - Gaudyn
Nie lubisz tego wina? Wypróbuj go pod innym oświetleniem. Chcesz, żeby ten napój był bardziej słodki? Rozjaśnij jego kolor. Chcesz, żeby herbata była zimniejsza? Umieść ją w szklanym pojemniku. Widzenie naprawdę jest wiarą.
Zanim ugryziesz się w artykuł spożywczy lub wypijesz pierwszy łyk napoju, Twój mózg już rozwija oczekiwania na to, jak może smakować - na podstawie zapachu, tekstury i oczywiście koloru. Kolory nie tylko odzwierciedlają nasz nastrój i humor ale także sprawiają, że niekiedy, bardziej niż zwykle, burczy nam w brzuchu, choć niedawno spożywaliśmy posiłek.
Edwin Babbitt - duński badacz odkrył, że kolory stymulują różne części autonomicznego układu nerwowego odpowiedzialnego za metabolizm i wydzielanie hormonów.
To, co smakujemy, jest pod głębokim wpływem tego, co widzimy . Podobnie, na nasze postrzeganie aromatu i smaku wpływa również barwa, oraz intensywność lub nasycenie barwy spożywanego przez nas jedzenia i napoju. Na przykład można zmienić kolor wina, a oczekiwania ludzi - a więc i ich smakowanie - mogą ulec radykalnej zmianie. Czasami nawet ekspertów można oszukać, myśląc, że mogą poczuć zapach czerwonego wina, gdy podany jest kieliszek tego, co tak naprawdę jest białym winem, które właśnie zostało zabarwione sztucznie, aby nadać mu ciemnoczerwony wygląd.
Badanie opublikowane w Journal of Sensory Studies w 2012 roku wykazało, że żywność jest postrzegana inaczej, w zależności od cech pojemnika.
Betina Piqueras-Fiszman z Politechniki w Walencji (Hiszpania) i Charles Spence z University of Oxford (Wielka Brytania) przeprowadzili eksperyment z 57 uczestnikami, którzy zostali poproszeni o ocenę próbek gorącej czekolady podawanej w czterech różnych plastikowych kubkach. Miseczki były tego samego rozmiaru, ale o różnych kolorach zewnętrznych: białym, kremowym, czerwonym i pomarańczowym. Uczestnicy testu uznali, że czekolada podana w kremowych i pomarańczowych filiżankach jest smaczniejsza - bardziej aromatyczna i słodsza, niż ta w białych i czerwonych.
Według Betina Piqueras-Fiszman: "Kolor pojemnika, w którym podawane są posiłki i napoje, może wzmocnić niektóre cechy, takie jak smak i aromat, nie ma ustalonej zasady stwierdzającej, że smak i zapach są wzmacniane w filiżance o określonym kolorze lub odcieniu. W rzeczywistości jest to zależne od rodzaju pożywienia, ale prawda jest taka, że wraz z pojawieniem się tego efektu należy zwrócić większą uwagę na kolor pojemnika, ponieważ ma on większy potencjał, niż można sobie wyobrazić."
Doświadczenie to potwierdziło wcześniejsze obserwacje dotyczące "smaku kolorów", które dowodziły, że napoje o barwie różowej (lub serwowane w puszkach tego koloru) postrzegamy jako słodsze, niebieskie, jako bardziej orzeźwiające, a żółte wydają nam się bardziej cytrynowe. Następnie mus truskawkowy na białym talerzu wydawał się słodszy niż na czarnej płycie. Kawa w brązowych opakowaniach kojarzyła się z mocniejszym smakiem i aromatem.
Moc kolorów
Wiedza na temat wpływu określonych kolorów na nasze odczuwanie smaku i apetyt, wykorzystywana jest zarówno przez restauratorów, jak i producentów żywności.
Firmy produkujące żywność i napoje doskonale wiedzą, jak ich produkty są postrzegane przez konsumentów. Zakłady takie bardzo ciężko pracują, aby ich żywność i napoje były jak najbardziej pożądane, i aby mogły sprzedawać więcej produktów, które staną się bardziej atrakcyjne dla konsumentów. Jeśli zmieniając kolor żywności lub napoju, mogą sprzedać więcej produktów, możesz być pewien, że firma dokona zmiany.
Za kolor sprzyjający zjadaniu największych porcji uważany jest czerwony . Nie tylko kojarzy nam się z czymś dojrzałym, słodkim i pełnowartościowym, ale też przyspiesza tętno i zwiększa ciśnienie krwi, a to z kolei sprawia, że czujemy się bardziej głodni. W opozycji do czerwonego znajduje się kolor niebieski, który nasz mózg odbiera jako nieapetyczny. Wynika to z faktu, że w naturze niewiele znajdziemy niebieskiego jedzenia. Dlatego też odbieramy je jako zepsute, niezdrowe lub sztuczne.
Oczywiście to, jak dany kolor wpływa na apetyt, staje się kwestią indywidualną. Nasza reakcja ma zależeć przede wszystkim od osobistych doświadczeń, mody czy wzorców kulturowych.
Na podstawie:
Betina Piqueras-Fiszman, Charles Spence. "The influence of the color of the cup on consumers' perception of a hot beverage". Journal of Sensory Studies 27 (5): 324-331, 2012.