Menu

Przyjaciel potrzebny od zaraz

Środowisko szkolne charakteryzuje wielość interakcji społecznych. To czas, kiedy dzieci doznają pierwszych porażek i sukcesów w relacjach z rówieśnikami. Niektóre z nich doświadczają nieustannych niepowodzeń. Nieśmiałość i wycofanie są często głównymi sprawcami trudnej sytuacji dziecka; często takie osoby zostają całkowicie odsunięte od grupy rówieśniczej.

Dojrzewanie u osób, które doznały izolacji, rozwija się nieharmonijnie. Relacje interpersonalne są zaburzone, a dzieci wykazują nieumiejętność radzenia sobie z otoczeniem. Długotrwały smutek i poczucie izolacji mogą prowadzić do depresji.

Jak uchronić młodych ludzi przed tak krańcowymi stanami? Odpowiedzią mogą być najnowsze badania Williama M. Bukowskiego, profesora psychologii na Uniwersytecie Concordia w Montrealu i głównego autora raportu. Bukowski wykazał, jak niezwykle ważna może się okazać rola przyjaciela, który złagodzi niepokój i uchroni dziecko przed konsekwencjami wycofania.

W badaniu przeprowadzonym przez Bukowskiego wzięło udział około 230 chłopców i dziewcząt z klas trzecich, czwartych ,piątych a następnie w klasach gimnazjalnych. Zachowania dzieci mierzono głównie metodą kwestionariuszową , pomiary przeprowadzane były rokrocznie. Dzieci miały odpowiedzieć na pytania dotyczące swoich przyjaciół , miały również za zadanie ocenić rówieśników pod względem umiejętności społecznych( kogo można łatwo zranić, kto jest smutny, kto jest nieśmiały).

Dr Bukowski stwierdził, że dzieci, które były całkowicie odizolowane od grupy rówieśników i przejawiały długotrwałe stany smutku, były najbardziej zagrożone depresją.

Badania wykazały, że dla poprawy sytuacji dziecka nie miała znaczenia ilość przyjaciół. Wystarczyła jedna osoba, która nie musiała nawet być bardzo blisko związana z dzieckiem - relacja ta jednak musiała być oparta na wzajemnym zaufaniu i szacunku. Nie bez znaczenia był również wiek osoby - najlepiej, by przyjaciel był w podobnej grupie wiekowej.

Wydawać się może, że przyjaźń może być postrzegana jako uproszczony sposób radzenia sobie z bardzo złożonym problemem młodych ludzi. Przytoczone badanie jednak jednoznacznie ukazuje wpływ przyjaźni, mogącej diametralnie zmienić położenie osoby zagrożonej depresją.

Umiejętności interpersonalne nabyte w dzieciństwie mogą gwarantować stabilny poziom życia emocjonalnego w dorosłym życiu. Rodzice powinni zwracać uwagę na to, czy ich dzieci cierpią na brak interakcji społecznych i nie zakładać, że to tylko faza przejściowa. Nigdy bowiem nie wiadomo, czy wcześniej nastąpi smutek i wycofanie czy brak kontaktu z otoczeniem.

Katarzyna Maruszewska
Autor: Katarzyna Maruszewska
Redaktor
Psycholog, trener i psychoterapeuta. Na co dzień zajmuje się indywidualną i grupową pracą terapeutyczną z osobami doświadczającymi kryzysu. Ma doświadczenie w pracy z osobami cierpiącymi na zaburzenia depresyjne, lękowe, a także dotkniętymi przemocą. Prowadzi warsztaty psychoedukacji oraz treningi umiejętności psychologicznych. W wolnych chwilach jeździ na rowerze i podróżuje.

Dodaj komentarz


Kod antyspamowy
Odśwież

Tagi


Powered by Easytagcloud v2.1

Newsletter

Bądź na bieżąco!

Znajdź nas na Facebooku