Menu

Prezenty zagrażające naszej tożsamości

Kiedy staramy się wybrać prezent, chcemy znaleźć coś, co spodoba się osobie, dla której go kupujemy. Kiedy jest on w sprzeczności z naszymi wartościami, odczuwamy dyskomfort i mamy potrzebę wynagrodzenia sobie tej niewygodnej dla nas sytuacji - przekonują nas o tym Morgan K. Ward (Southern Methodist University) oraz Susan M. Broniarczyk (University of Texas). Sposobem na to jest zakup kolejnego produktu, tym razem dla siebie, który wyrazi i potwierdzi naszą własną tożsamość.

Zbadano przypadki, kiedy prezenty zagrażały jednej z dwóch rodzajów tożsamości: przynależności do szkoły oraz tożsamości politycznej. Badacze poprosili uczestników o wyobrażenie sobie, że wybierają prezent dla osoby, która ma swoją listę oczekiwanych podarunków. W jednym eksperymencie, dający prezenty wybierali coś dla bliskich przyjaciół, którzy uczęszczali albo do tej samej szkoły co oni sami, albo do szkoły konkurencyjnej.

Prezenty z listy były ozdobione szkolnymi emblematami. Podczas dokonywania wyboru osoby, które dawały prezent z emblematem konkurencyjnej szkoły, były bardziej skłonne do okazywania fizycznych oznak dyskomfortu, takich jak przygryzanie warg, odwracanie wzroku, wiercenie się czy krzyżowanie ramion. Przy kasie kupujący dystansowali się fizycznie od tych zakupów, które były w niezgodzie z ich preferencjami.

Po dokonaniu zakupu uczestnikom zaoferowano do wyboru albo kosztowne srebrne pióro, albo tanie plastikowe, ale ozdobione logotypem ich szkoły. Osoby, które dawały prezenty zgodne z własnymi preferencjami, były pewne swojej tożsamości i częściej wybierały dla siebie bardziej atrakcyjne srebrne pióro. Osoby zaś, które kupiły prezenty ozdobione emblematem konkurencyjnej szkoły, były bardziej skłonne do wyboru taniego plastikowego pióra, ale z emblematem swojej szkoły, w celu ponownego określenia swojej tożsamości.

Autorzy odkryli również, że demokraci poproszeni, by wybrać prezent będący w niezgodzie z ich polityczną tożsamością, byli bardziej skłonni do wybierania prenumeraty czasopisma the New York Times, podczas gdy republikanie, którzy wybierali przedmioty ozdobione emblematami z osłami, charakterystycznymi dla demokratów, wybierali bardziej konserwatywną Wall Street Journal.

Agnieszka Potrzuska
Autor: Agnieszka Potrzuska
Ukończyłam psychologię o specjalizacji psychologia organizacji i zarządzania na Uniwersytecie Gdańskim. Interesuje mnie przede wszystkim tematyka obejmująca obszary psychologii pracy, zarządzania i ekonomii, jak również zagadnienia bliskie ergonomii. Swoją wiedzę z zakresu zarządzania zasobami ludzkimi pogłębiam na podyplomowych studiach Menedżerów Personalnych na Politechnice Gdańskiej. Poza tym, interesuje mnie praca z grupą i doskonalenie umiejętności interpersonalnych.

Dodaj komentarz


Kod antyspamowy
Odśwież

Tagi


Powered by Easytagcloud v2.1

Newsletter

Bądź na bieżąco!

Znajdź nas na Facebooku