Prezenty zagrażające naszej tożsamości
- Szczegóły
- Utworzono: 07 stycznia 2011
- Agnieszka Potrzuska
Kiedy staramy się wybrać prezent, chcemy znaleźć coś, co spodoba się osobie, dla której go kupujemy. Kiedy jest on w sprzeczności z naszymi wartościami, odczuwamy dyskomfort i mamy potrzebę wynagrodzenia sobie tej niewygodnej dla nas sytuacji - przekonują nas o tym Morgan K. Ward (Southern Methodist University) oraz Susan M. Broniarczyk (University of Texas). Sposobem na to jest zakup kolejnego produktu, tym razem dla siebie, który wyrazi i potwierdzi naszą własną tożsamość.
Zbadano przypadki, kiedy prezenty zagrażały jednej z dwóch rodzajów tożsamości: przynależności do szkoły oraz tożsamości politycznej. Badacze poprosili uczestników o wyobrażenie sobie, że wybierają prezent dla osoby, która ma swoją listę oczekiwanych podarunków. W jednym eksperymencie, dający prezenty wybierali coś dla bliskich przyjaciół, którzy uczęszczali albo do tej samej szkoły co oni sami, albo do szkoły konkurencyjnej.
Prezenty z listy były ozdobione szkolnymi emblematami. Podczas dokonywania wyboru osoby, które dawały prezent z emblematem konkurencyjnej szkoły, były bardziej skłonne do okazywania fizycznych oznak dyskomfortu, takich jak przygryzanie warg, odwracanie wzroku, wiercenie się czy krzyżowanie ramion. Przy kasie kupujący dystansowali się fizycznie od tych zakupów, które były w niezgodzie z ich preferencjami.
Po dokonaniu zakupu uczestnikom zaoferowano do wyboru albo kosztowne srebrne pióro, albo tanie plastikowe, ale ozdobione logotypem ich szkoły. Osoby, które dawały prezenty zgodne z własnymi preferencjami, były pewne swojej tożsamości i częściej wybierały dla siebie bardziej atrakcyjne srebrne pióro. Osoby zaś, które kupiły prezenty ozdobione emblematem konkurencyjnej szkoły, były bardziej skłonne do wyboru taniego plastikowego pióra, ale z emblematem swojej szkoły, w celu ponownego określenia swojej tożsamości.
Autorzy odkryli również, że demokraci poproszeni, by wybrać prezent będący w niezgodzie z ich polityczną tożsamością, byli bardziej skłonni do wybierania prenumeraty czasopisma the New York Times, podczas gdy republikanie, którzy wybierali przedmioty ozdobione emblematami z osłami, charakterystycznymi dla demokratów, wybierali bardziej konserwatywną Wall Street Journal.