Dobry Facebook
- Szczegóły
- Utworzono: 08 marca 2011
- Agnieszka Potrzuska
Wyniki nowego badania pokazują, że korzystanie z Facebooka ma pozytywny wpływ na poczucie własnej wartości wśród studentów. Użytkownicy portalu społecznościowego mogą sami wybierać informacje, które odkryją przed innymi, i odrzucać takie, które uznają za przedstawiające ich w złym świetle. Informacje zwrotne od przyjaciół publikowane na profilach również mają tendencję do bycia głównie pozytywnymi, co dodatkowo wzmacnia poczucie własnej wartości.
W przeciwieństwie do lustra, które przypomina nam, kim rzeczywiście jesteśmy i które może negatywnie wpływać na samoocenę ze względu na zbytnie odbieganie od ideału, Facebook może ukazywać nas w pozytywnej wersji. Nie jest to kłamliwa wersja, po prostu zawiera wyłącznie pozytywne informacje.
W badaniu wzięło udział 63 studentów z Uniwersytetu Cornell. Zostali oni posadzeni albo przed komputerami z włączonymi ich facebookowymi profilami, albo przed wyłączonym sprzętem. Część z wyłączonych komputerów miała oparte o ekran lustra. Pozostałe monitory luster nie posiadały.
Osoby, które miały włączonego Facebooka, mogły spędzić na nim trzy minuty, przeglądając wyłącznie swój profil oraz powiązane zakładki. Następnie dostali kwestionariusz zaprojektowany do zmierzenia ich poczucia własnej wartości. Uczestnicy spoglądający w lustro i należący do grup kontrolnych również otrzymali ten sam kwestionariusz.
Okazało się, że wśród badanych z grup kontrolnych, jak i tych, którzy przyglądali się sobie w lustrze, poczucie własnej wartości nie wzrosło. Inaczej było w przypadku osób przeglądających Facebooka. Wykryto u nich znacznie bardziej pozytywną samoocenę. Ponadto ci, którzy edytowali swój profil podczas eksperymentu, mieli najwyższe poczucie własnej wartości.
Jest to jedno z pierwszych badań, które łamie automatyczne założenie, że Internet ma na nas zły wpływ. Pokazuje, że ludzie mogą czerpać psychologiczną korzyść z używania Facebooka.