"Kłusownictwo seksualne" w oczach młodych kobiet i mężczyzn
- Szczegóły
- Utworzono: 02 maja 2007
- Hanna Brycz
Eksperyment II wspólnie z Darkiem Majewskim – związki krótkoterminowe (romans)
239 badanych (połowa kobiet) - przydzieleni losowo do warunków obserwowania „kłusowników” kobiet v. mężczyzn w warunkach uzasadnionych, nieuzasadnionych lub kontrolnych (manipulacja identyczna jak w EI, jedynie pozyskiwanie do kontaktu przelotnego, zamiast długotrwałego), pozyskiwanie partnera do związku krótkotrwałego (przeżycie wspólnej przygody)
Zmienne zależne – identyczne jak w poprzednim badaniu
Wyniki:
- Zmienne niezależne nie różnicowały ocen sprawności, które okazały się dość wysokie od 0,85 do 1,09)
- Efekty główne dla Moralności: płci badanego F (1, 228) =6,84, p < 0,02; usprawiedliwienia F (2, 228)=11,57, p < 0,001
- Interakcji dla moralności: płci badanego x płeć „kłusownika”: F (1, 228)= 5,35, p < 0,03
Rys. 8. Moralność krótkoterminowych "kłusowników" w oczach kobiet i mężczyzn
Rys. 9. Moralność "kłusowników" w zależności od manipulacji uzasadnieniem
Rys. 10. Jak kobiety i mężczyźni oceniają "kłusowników" w zależności od ich płci?
- Sympatia dla krótkoterminowych „kłusowników”: Efekt główny dla lubienia – tylko w przypadku usprawiedliwienia (potwierdzenie skuteczności manipulacji F (2, 228) = 8,58, p < 0,001
- Efekty interakcji dla lubienia: płeć x płeć F (1, 228)= 7, 46, p< 0,008 oraz płeć x płeć x usprawiedliwienie F (2, 228) = 2,97, p =0,05
Rys. 11. Lubienie "kłusowników" w zależności od uzasadnienia ich kłusownictwa
Rys. 12. Natężenie sympatii badanych kobiet i mężczyzn dla "kłusujących" kobiet i mężczyzn
Wnioski
- Polowanie na przygodę miłosną niesie moralne potępienie, głównie kobiet i przez kobiety
- „Kłusownicy”- nie są lubiani, ale zwłaszcza nie są lubiane kobiety
- Kobiety, które oceniają inne kobiety, odbierające partnera, wyżej niż analogiczna grupa mężczyzn, cenią sobie życzliwość, uniwersalizm, kierowanie sobą i osiągnięcia, zależność ta nie występuje, gdy oceniani są „polujący” mężczyźni
- Mężczyźni cenią sobie stymulację, gdy obserwują „kłusowników” tej samej płci bardziej, gdy sytuacja nie posiada uzasadnienia (niż gdy je ma)
- Kobiety oceniające „kłusownika-kobietę” niżej cenią tradycję w sytuacji manipulowania uzasadnieniem niż wtedy, gdy oceniają „kłusowników - mężczyzn”.
Komentarze