Menu

Afekt a spostrzeganie, oceny i zachowania interpersonalne

Model Infuzji Afektu w badaniach empirycznych

W przeprowadzonych dotychczas badaniach poświęconych AIM, zgromadzono dość sporo interesujących danych, które ukazały wiele ciekawych zależności.

Afekt a interpretacja zachowań społecznych

W jednym z takich badań, Forgas (1994) ze swoimi współpracownikami wysnuli hipotezę, że osoby będące czy to w pozytywnym, czy też negatywnym nastroju, będą interpretowały zachowania społeczne zgodnie ze swoim stanem afektywnym.

W badaniu tym posłużono się taśmami z nagraniami interakcji społecznych samych uczestników.

Procedura badawcza polegała na wprowadzeniu badanych w stan hipnozy i wzbudzenia w nich pozytywnego, bądź negatywnego nastroju. Następnie pokazywano im nagrane wcześniej taśmy, pokazujące ich własne interakcje społeczne i proszono o ocenę zachowań własnych, jak również partnerów interakcji.

Wyniki potwierdziły hipotezę – badani, którym zaindukowano pozytywny nastrój formułowali zdecydowanie więcej pozytywnych sądów zarówno na własny temat, jak i swojego partnera, natomiast osoby, które były w negatywnym nastroju, formułowały o wiele więcej negatywnych ocen na swój własny temat - natomiast co ciekawe - mniej negatywnych zachowań dostrzegali w zachowaniu swojego partnera. Taki wzorzec często obserwuje się u ludzi chorych na depresję.

Eksperyment ten pokazał zatem zniekształcenia spostrzegania, które są zgodne z odczuwanym przez nas nastrojem.

Afekt a reakcje strategiczne

Wyobraźmy sobie taką oto sytuację – idziemy ulicą, kiedy nagle podchodzi do nas nieznajoma osoba i prosi, żebyśmy wspomogli Fundację Ochrony Sowy Nakrapianej, wrzucając do puszki kilka złotych.

Czy spełnienie owej prośby zależałoby od nastroju w jakim się wówczas znajdowaliśmy? Czy może od naszego stosunku wobec Sów Nakrapianych?

Joseph Forgas (1998b) zadał sobie podobne pytanie. Był on ciekaw w jaki sposób afekt wpływa na gotowość do spełniania próśb innych ludzi.

Aby to zweryfikować, Forgas przygotował koperty, które zostały rozłożone w bibliotece na stolikach. W kopertach znajdowały się obrazki lub teksty, które miały wprawić studentów, korzystających z biblioteki w pozytywny lub negatywny nastrój.

Kiedy już studentów wprowadzono w odpowiedni stan, podchodził pomocnik eksperymentatora i formułował uprzejmą, bądź nieuprzejmą prośbę o użyczenie mu kilku arkuszy czystego papieru, bo ten potrzebny mu jest do dokończenia pracy.

Co się okazało? Badanie to potwierdziło wpływ konkretnego stanu afektywnego na zachowania strategiczne. Ludzie w pozytywnym nastroju byli o wiele częściej skorzy do udzielenia pomocy i użyczenia arkuszy papieru, niż osoby, którym zaindukowano negatywny nastrój – ci patrzyli o wiele bardziej krytycznie na pomocnika eksperymentatora.

Badanie pokazało jeszcze jedną ciekawą rzecz. Mianowicie – osoby, które wyrażały prośbę w sposób uprzejmy były o wiele słabiej zapamiętywane i przychylniej oceniane, niż osoby które formułowały prośby mniej uprzejme – wymagające bardziej konstruktywnego przetwarzania.

Zatem, jeśli bylibyśmy w pozytywnym nastroju, to wówczas prędzej spełnilibyśmy prośbę wolontariuszki z Fundacji Ochrony Sowy Nakrapianej, niż gdyby przeżywany przez nas stan afektywny był zabarwiony negatywnie.

Dodaj komentarz


Kod antyspamowy
Odśwież

Tagi


Powered by Easytagcloud v2.1

Newsletter

Bądź na bieżąco!

Znajdź nas na Facebooku