Menu

Afekt a spostrzeganie, oceny i zachowania interpersonalne

Badania nad AIM dowiodły, jak ważne są nastroje w naszym codziennym funkcjonowaniu. Sprawiły one, że zaczęto inaczej patrzeć na wiele zachowań społecznych i zmodyfikowanych zostało kilka wcześniejszych hipotez i projektów badawczych, które nie uwzględniały wpływu afektu.

Wciąż jednak afekt w badaniach z zakresu psychologii społecznej jest zaniedbywany i oby to się jak najszybciej zmieniło. W końcu, jak wskazuje na to wiele współczesnych badań, wygląda na to, że emocje są pierwotne względem poznania (LeDoux, 2003) a ich wpływ na procesy poznawcze i nasze zachowania jest większy niż dotąd przypuszczano. Warto zatem dowiedzieć się, na jakie sposoby emocje wpływają na cały szereg naszych reakcji dnia powszedniego.

{rdaddphp file=moje_php/autorzy/jswiatek.html}

Literatura

  • {rdaddphp file=moje_php/ksiazki/aronson_spoleczna_serce.html}

  • {rdaddphp file=moje_php/ksiazki/damasio_blad_kartezjusza.html}

  • Hilgard, E. R. (1980). The trilogy of mind: cognition, affection, and conation. Journal of the History of the Behavioral Sciences, 16, 107-117.

  • {rdaddphp file=moje_php/ksiazki/ledoux_mozg_emocjonalny.html}

  • Fiedler, K. (1991). On the task, the measures and the mood in research on affect and social cognition. W: J. P. Forgas (red.), Emotion and social judgments (s. 83-104). Elmsford, NY: Pergamon Press.

  • Forgas, J. P. (1991). Mood effects on partner choice: Role of affect in social decisions. Journal of Personality and Social Psychology, 61, 708-720.

  • Forgas, J. P. (1992a). Affect in social judgments and decisions: A multi-process model. W: M. Zanna (red.), Advances in experimental social psychology (t. 25, s. 227-275). San Diego, CA: Academic Press.

  • Forgas, J. P. (1994). Sad and guilty? Affective influences on the explanation of conflict episodes. Journal of Personality and Social Psychology, 66, 56-68.

  • Forgas, J. P. (1995a). Mood and judgment: The affect infusion model (AIM). Psychological Bulletin, 117(1), 39-66.

  • Forgas, J. P. (1998a). On feeling good and getting your way: Mood effects on negotiation strategies and outcomes. Journal of Personality and Social Psychology, 74, 565-577.

  • Forgas, J. P. (1998b). Asking nicely? Mood effects on responding to more or less polite requests. Personality and Social Psychology Bulletin, 24, 173-185.

  • Forgas, J. P. (1999a). On feeling good and being rude: Affective influences on language use and request formulations. Journal of Personality and Social Psychology, 76, 928-939.

  • Forgas, J. P. (1999b). Feeling and speaking: Mood effects on verbal communication strategies. Personality and Social Psychology Bulletin, 25, 850-863.

  • Forgas, J. P., Vargas, P. T. (2005). Wpływ nastroju na społeczne oceny i rozumowanie. W: M. Lewis, J. M. Hawiland-Jones (red.), Psychologia emocji. Gdańsk: GWP.

  • {rdaddphp file=moje_php/ksiazki/wojciszke_czlowiek_wsrod.html}
Jarosław Świątek
Autor: Jarosław Świątek
Redaktor Naczelny
Psycholog społeczny, absolwent Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej we Wrocławiu, założyciel Szkoły Inteligencji Emocjonalnej, komentator medialny i popularyzator nauki. W jego kręgu zainteresowań związanych z psychologią znajduje się psychologia społeczna, psychologia emocji i motywacji.

Dodaj komentarz


Kod antyspamowy
Odśwież

Tagi


Powered by Easytagcloud v2.1

Newsletter

Bądź na bieżąco!

Znajdź nas na Facebooku