Warning >>> there is no article with id = 626
Tworzenie i rozwijanie efektywnych zespołów
- Szczegóły
- Utworzono: 24 stycznia 2008
- Maciej Chabowski
5. Cele zespołu
Cele stanowią rację bytu każdej grupy. Są one powodem tego, że kilka osób funkcjonuje właśnie jako grupa. W przypadku tej kategorii możemy dokonać podziału na cele formalne i nieformalne. Cele formalne są zazwyczaj długoterminowe i ukierunkowane bądź na osiągnięcie jakiegoś konkretnego efektu, bądź na doprowadzenie do końca jakiegoś procesu. Wokół nich organizuje się działanie zespołu, co zapobiega trwonieniu jej wysiłków i zasobów na aktywność innego rodzaju. Istotne jest tutaj wyznaczanie celów pośrednich i krótkoterminowych. Czasami cel końcowy może się bowiem wydawać zbyt odległy i przez to może dojść do spadku motywacji do działania. Ponadto cele formalne powinny być w miarę możliwości ustalane wspólnie i w taki sposób, aby przynosiły one korzyści wszystkim członkom zespołu (w naszym przypadku i wychowankom i wychowawcy). Tylko w ten sposób możliwa będzie ich globalna internalizacja i wypracowanie maksymalnie efektywnych działań.
Teraz odpowiedz sobie na następujące pytania:
- Czy Twój zespół ma swoje cele?
- Czy Twoi współpracownicy znają te cele?
- Czy te cele są dostosowane do możliwości wszystkich członków tej grupy?
- Czy podwładni mieli udział w ustalaniu tych celów?
- Czy cele końcowe (np. w skali roku lub większego projektu) poprzedzone będą realizacją celów pośrednich?
Jak wygląda to w Twoim zespole? Czy udało Ci się twierdząco odpowiedzieć na powyższe pytania?
Cele nieformalne nie są oficjalnie ustalone i związane z przyczynami, dla których powstała grupa. Cele nieformalne (przynajmniej z perspektywy całego zespołu) to także cele pojedynczych członków zespołu, dla których udział w tej grupie ma przynieść określone efekty.
Pytanie dotyczące celów nieformalnych, które warto sobie zadać zarządzając zespołem:
- Czy każdy z członków Twojej grupy skorzysta na tym, że do niej należy?
- Czy oprócz priorytetowych i ogólnych celów jest istnieje jakaś podgrupa, która ma konstruktywny cel dodatkowy? Jaki wpływ ma to na pozostałą część zespołu i efektywność Waszej pracy?
6. Zmiany okresowe
Przez pojęcie zmian okresowych rozumie się przeobrażenia, jakim podlega grupa z upływem czasu. Para, która przeżyje razem pod jednym dachem dwa, nie jest już tą samą parą, jaką była na początku znajomości. Dlatego planując i tworząc zespoły konieczne jest uwzględnianie pewnych okoliczności towarzyszących i wzajemnego wpływu na siebie członków danej grupy. Planowanie i przewidywanie kierunku tego rozwoju jest niezmiernie istotną umiejętnością. Czasami wystarczy dobrze poznać jeden uniwersalny schemat rozwojowy, aby odnosić go do różnych sytuacji i okoliczności.
Pytania, które mogą się tu okazać istotne dla każdego menadżera to:
- Czy wiesz, co może wpływać na kierunek rozwoju Twojej grupy?
- Czy znasz konsekwencje i możliwości rozwoju swojej grupy?
- Czy znasz prawidłowości zmian, jakie pojawiają się w Twojej grupie? Czy wiesz, co można zrobić, aby nimi sterować i dostosowywać do optymalizacji działań tego zespołu?