Aktualności
Ratownicy i pracownicy społeczni narażeni na wtórny stres pourazowy
- Szczegóły
- Utworzono: 26 stycznia 2007
- Maciej Chabowski
W przypadku katastrof takich jak atak terrorystyczny z 11 września czy huragan Katrina, a także przy wydarzeniach traumatycznych jak wykorzystywanie seksualne czy przemoc w rodzinie, ratownicy i pracownicy służb społecznych jako pierwsi udzielają pomocy ofiarom.
Właśnie tej grupie naukowcy z Uniwersytetu w Georgii poświęcili swoje najnowsze badania. Odkryli oni, że długotrwałe słuchanie relacji ofiar tragicznych zdarzeń podwaja ryzyko wystąpienia u nich zespołu stresu pourazowego (PTSD).
Aktywność mózgu a altruizm
- Szczegóły
- Utworzono: 24 stycznia 2007
- Maciej Chabowski
Badacze z Duke University Medical Center odkryli, że aktywacja poszczególnych części mózgu wpływa na to czy zachowania ludzi mają charakter egoistyczny czy altruistyczny.
Czy każdy z nas może zabić, czyli kim jest współczesny zabójca
- Szczegóły
- Utworzono: 12 września 2006
- Redakcja
Stereotypowy obraz mordercy oscyluje gdzieś pomiędzy wizerunkiem muskularnego gangstera z filmów Tarantino, a postacią inteligentnego erudyty, przypominającego seryjnego mordercę-kanibala, Hannibala Lectera.
„W realnym świecie takich atrakcyjnych morderców jest najmniej” – podkreślają psychologowie policyjni z Komendy Stołecznej Policji, sierżant sztabowy Dariusz Piotrowicz i Jan Gołębiowski.
Obaj są specjalistami w zakresie tworzenia portretów psychologicznych przestępców.
Osiedla za murem w oczach psychologów: getto czy azyl?
- Szczegóły
- Utworzono: 12 kwietnia 2006
- Redakcja
Jak ustawić ławki w klasie, żeby dzieci lepiej się uczyły?
Czy otwarta przestrzeń biurowa z wydzielonymi boksami wpływa na większą efektywność pracowników?
Na tego typu pytania odpowiadają badacze psychologii środowiskowej. Zajmuje się ona związkami między środowiskiem, zarówno naturalnym, jak i tym ukształtowanym przez człowieka, i zachowaniami ludzi.
Siła i słabe punkty młodych konsumentów
- Szczegóły
- Utworzono: 19 stycznia 2007
- Redakcja
Kieszonkowe dzieci i młodzieży daje roczny budżet znacznie przekraczający miliard złotych - wynika z raportu przygotowanego przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
O tym, jak reklama wpływa na decyzje młodych polskich konsumentów, jakie metody, formy komunikowania i techniki marketingowe stosuje wobec nich rynek mówi dr inż. Agata Gąsiorowska z Zakładu Psychologii Zarządzania i Zachowań Konsumenckich Politechniki Wrocławskiej.
Stop uprzedzeniom i ksenofobii!
- Szczegóły
- Utworzono: 29 listopada 2006
- Dariusz Tryba
Wydział Psychologii Uniwersytetu Warszawskiego powołał Centrum Badań nad Uprzedzeniami i Ksenofobią, którego celem jest zapobieganie nienawiści do odmiennych grup społecznych.
Centrum będzie realizowało projekty mające na celu szerzenie wiedzy dotyczącej mechanizmów działań uprzedzeń i ksenofobii, a także przeprowadzanie badań, edukowanie i doradztwo w tym zakresie.