Pozytywne myślenie się opłaca
- Szczegóły
- Utworzono: 29 kwietnia 2015
- Joanna Michalska
Natura lubi równowagę i dlatego każdy człowiek został skonstruowany w ten sposób, że ma jakieś wady i zalety, słabe i mocne strony.
Tak, wiem – nie jest to zbyt odkrywcza myśl. Ale czy, Szanowny Czytelniku, zastanawiałeś się kiedyś nad tym, jaką wartość ma ta wiedza? Jak możemy ją wykorzystać, aby sprawić, by nasze życie stało się, jeśli nie lepsze, to przynajmniej łatwiejsze?
Na świecie istnieje powszechne przekonanie, że psychologia zajmuje się głównie wyjaśnianiem zawiłych przypadków, które w jakiś sposób odbiegają od standardu, są zaburzone i nienormalne. Pewnie w znacznej mierze tak jest. Jednak psychologia to nie tylko czary, które pomagają wyjść z dołka emocjonalnego, wyprostować to, co skrzywione. Psychologia to także nauka zajmująca się pozytywnymi aspektami naszego jestestwa. Nurt psychologii pozytywnej, bo o nim mowa, skupia się na takich obszarach naszego funkcjonowania jak: czynniki wpływające na dobre samopoczucie i szczęście, kreatywność, mądrość oraz inteligencja emocjonalna. Ideą psychologów pozytywnych nie jest praca nad przywróceniem człowieka do normy, rozumianej jako brak zaburzeń, lecz to, by żył on pełnią życia, w poczuciu nieustającego szczęścia.A przecież każdy z nas chce być szczęśliwy, prawda? Ale jak tego dokonać, żyjąc w świecie, który zdominowany został przez permanentną gonitwę, odbywającą się w stale zmieniających się warunkach?
Psychologowie pozytywni mają na to jedną prostą receptę – zidentyfikuj swoje mocne strony i użyj ich jako narzędzia zmiany. Nie myśl o tym, „jak jest”, skup się na tym, „jak może być”.
Myśl pozytywnie, to takie łatwe…
Z dorobku psychologii pozytywnej korzystają również psychologowie biznesu. Nie od dzisiaj bowiem wiadomo, że to ludzie tworzą sukces każdej organizacji, a szczęśliwy pracownik to efektywny pracownik.
Już w latach 80. zwrócono uwagę na tę zależność. I tak David Cooperrider, chcąc wpłynąć na lepsze funkcjonowanie różnego rodzaju organizacji, stworzył model Appreciative Inquiry (AI). Model ten skupia się w głównej mierze na zdiagnozowaniu silnych stron każdej firmy i budowaniu na tej wiedzy przewagi konkurencyjnej, wykorzystując psychologiczne aspekty funkcjonowania nie tylko samej organizacji, ale także zatrudnionych w niej pracowników. W myśl reguły: „nie skupiaj się na tym, jak jest, skup się na tym, jak może być” Cooperrider dowiódł, że każda organizacja ma realny wpływ na swoją przyszłość. Mało tego, model AI jasno pokazuje, że na globalny sukces oddziałuje nie tylko wysiłek wkładany przez pracowników, ale także ich emocje, sposób myślenia, nastawienie do życia, a także pokładane przez nich nadzieje na lepsze jutro.
Nasz sen o zmianie
Model AI skupia się głównie na działaniu w obrębie czterech etapów, tzw. 4D – Discovery, Dream, Design and Destiny. Ważne jest to, że nie odnosi się on bezpośrednio do organizacji jako całości, ale najważniejsze role odgrywają w nim poszczególne jednostki, zaangażowane w kreowanie sukcesu firmy. Mówiąc prościej, w modelu AI najważniejszy jest pracownik i jego potrzeby.
Podstawą AI są odpowiedzi na pytania odnoszące się do poniższych obszarów:
- Wyobraź sobie swoją firmę za 5 lat, kiedy spełniły się Twoje marzenia i oczekiwania dotyczące miejsca pracy. Co się stało? Co zostało zmienione?
- Bez przesadnej skromności opowiedz, co jest największą wartością zarówno Ciebie jako człowieka, jak i wykonywanej przez Ciebie pracy
- Co według Ciebie jest Twoim najważniejszym osiągnięciem zawodowym? Opisz zadanie, które sprawiło Ci przyjemność i zwiększyło Twoją efektywność
Udzielone odpowiedzi tworzą podstawę dalszych działań, polegających na wykreowaniu wizji przyszłości, opierającej się głównie na realnych marzeniach o idealnym miejscu pracy, na weryfikacji tych marzeń i wprowadzeniu ich w życie.
Model stworzony przez David Cooperridera nie zawiera skomplikowanych działań ani specjalnie odkrywczych idei. Jednak często bywa tak, że w małych rzeczach tkwi olbrzymia siła. Tak też dzieje się w przypadku tego narzędzia. Bazując na odkryciach psychologii pozytywnej, Cooperrider dokonał dwóch rzeczy – przede wszystkim otworzył światu oczy na to, że sukces całości jest sukcesem jednostki, dlatego tak ważne jest dbanie o jej dobro, rozwój i komfort, ale także potwierdził siłę – może i banalnego – hasła głoszącego, że pozytywne myślenie jest kluczem do sukcesu.
Do poczytania:
- Dogget, C., Lewis, A. Using Appreciative Inquiry to facilitate organisational change and develop profesional practice with an Eductaional Psychology Service. Educational & Child Psychology vol. 30, No. 4