To tylko gra!?
- Szczegóły
- Utworzono: 19 marca 2018
- Aleksandra Dymanus - Gaudyn
Kto nie słyszał stwierdzenia, że gry znieczulają mózg? Nie od dziś obwinianie gier komputerowych za agresywne zachowanie dzieci, młodzieży, czy nawet dorosłych jest pewnego rodzaju normą społeczną. Bo w końcu gdzieś musi być winowajca, czyż nie?
Dzięki niektórym badaniom można stwierdzić, że korzystanie z agresywnych gier komputerowych i sieciowych prowadzi do nasilenia się postawy „mieć” wobec życia, a także do obniżenia wrażliwości moralnych. Tego typu gry komputerowe powodują zanik empatii, nasilenie agresji i zobojętnienia wobec ludzkiego cierpienia i przemocy.
Jednak są badania i takie, które mówią, że granie w gry - nie wpływa jednoznacznie (negatywnie) na naszą psychikę, oraz potrafi nieść również pozytywne aspekty i ma szereg niebagatelnych zalet.
Cios za ciosem
Długoterminowy wpływ brutalnych gier wideo na ludzi zawsze był przedmiotem debaty. Nowe badanie przeprowadzone przez Instytut Maxa Plancka i Klinikę Uniwersytecką Hamburg-Eppendorf w Niemczech ujawniło, że granie w gry wideo o brutalnym charakterze przez dłuższy czas - nie czyni dorosłych bardziej agresywnym.
Artykuł, który został opublikowany w czasopiśmie Molecular Psychiatry, jest pierwszym w historii badaniem, które ma na celu zbadanie długoterminowych skutków takich gier wideo . Artykuł uznaje rosnące obawy społeczeństwa amerykańskiego, że takie rozrywki "mogą promować agresję lub zmniejszać empatię u jej graczy, są wszechobecne i biorąc pod uwagę popularność tych gier, ich wpływ psychologiczny jest palącym problemem dla całego społeczeństwa".
Do badania zakwalifikowano 77 uczestników i podzielono je na trzy grupy. Grupa pierwsza -25 osób grała w brutalną grę - Grand Theft Auto V na konsoli przez dwa miesiące, podczas gdy grupa druga - 24 osób grała w nieagresywną grę wideo Sims 3 na tej samej konsoli przez ten sam okres czasu. Ostatnia pasywna 28-osobowa grupa kontrolna nie grała w gry wideo przez dwa miesiące. Grupy szkoleniowe zostały poinstruowane, aby grać w gry przez co najmniej 30 minut dziennie.
Poziom lęku, nastroju, agresji, empatii, kompetencji interpersonalnych, impulsywności i kontroli wykonawczej mierzono u uczestników przed i po dwumiesięcznym okresie z pomocą kwestionariuszy i komputerowych ocen behawioralnych.
Po zbadaniu naukowcy nie byli w stanie znaleźć żadnego istotnego negatywnego skutku dla ocenianych zmiennych. "Nie znaleźliśmy odpowiednich negatywnych efektów w reakcji na brutalną grę wideo" - powiedział główny autor Simone Kühn. "Fakt, że ocenialiśmy wiele domen, nie znajdując efektu w żadnym z nich, sprawia, że obecne badanie jest najbardziej wszechstronne w tej dziedzinie."
Dwa miesiące po tym, jak uczestnicy przestali grać w codzienne gry wideo, nadal nie było różnicy poziomów agresji ani żadnej z pozostałych zmiennych.
Sugeruje się, że kontrast może być widoczny ze względu na różnice w sposobie prowadzenia badań. Badania dowodzą, że inne krótkoterminowe analizy eksperymentalne nie były w stanie powtórzyć spójnych wyników, zauważając również, że gry wideo wywołują agresję, często są krótkotrwałe i nie reprezentują całego społeczeństwa.
"Amerykańskie Towarzystwo Psychologiczne ostatnio podsumowało wcześniejsze odkrycia dotyczące brutalnych gier wideo jako wskazujące, że stanowią one czynnik ryzyka niekorzystnych wyników, w tym zwiększoną agresję i zmniejszoną empatię" - dodał Kühn. "Obecne wyniki tego badania wyraźnie zaprzeczają temu wnioskowi."
Aktualne wyniki stanowią zatem mocne dowody przeciwko często dyskutowanym negatywnym skutkom grania w brutalne gry wideo u dorosłych, a zatem pomogą przekazać bardziej realistyczne naukowe spojrzenie na skutki brutalnej gry wideo.
Kühn powiedział również, że podobne badania muszą być prowadzone w przyszłości z wykorzystaniem dzieci jako uczestników.
Ogólna zasada mówi, że im więcej badań, tym lepiej dla dyskusji, dlatego czekamy na kolejne.
Na podstawie:
-
https://www.nature.com/articles/s41380-018-0031-7