Menu

To tylko gra!?

Kto nie słyszał stwierdzenia, że gry znieczulają mózg? Nie od dziś obwinianie gier komputerowych za agresywne zachowanie dzieci, młodzieży, czy nawet dorosłych jest pewnego rodzaju normą społeczną. Bo w końcu gdzieś musi być winowajca, czyż nie?

Dzięki niektórym badaniom można stwierdzić, że korzystanie z agresywnych gier komputerowych i sieciowych prowadzi do nasilenia się postawy „mieć” wobec życia, a także do obniżenia wrażliwości moralnych. Tego typu gry komputerowe powodują zanik empatii, nasilenie agresji i zobojętnienia wobec ludzkiego cierpienia i przemocy.

Jednak są badania i takie, które mówią, że granie w gry - nie wpływa jednoznacznie (negatywnie) na naszą psychikę, oraz potrafi nieść również pozytywne aspekty i ma szereg niebagatelnych zalet.

Cios za ciosem

Długoterminowy wpływ brutalnych gier wideo na ludzi zawsze był przedmiotem debaty. Nowe badanie przeprowadzone przez Instytut Maxa Plancka i Klinikę Uniwersytecką Hamburg-Eppendorf w Niemczech ujawniło, że granie w gry wideo o brutalnym charakterze przez dłuższy czas - nie czyni dorosłych bardziej agresywnym.

Artykuł, który został opublikowany w czasopiśmie Molecular Psychiatry, jest pierwszym w historii badaniem, które ma na celu zbadanie długoterminowych skutków takich gier wideo . Artykuł uznaje rosnące obawy społeczeństwa amerykańskiego, że takie rozrywki "mogą promować agresję lub zmniejszać empatię u jej graczy, są wszechobecne i biorąc pod uwagę popularność tych gier, ich wpływ psychologiczny jest palącym problemem dla całego społeczeństwa".

Do badania zakwalifikowano 77 uczestników i podzielono je na trzy grupy. Grupa pierwsza -25 osób grała w brutalną grę - Grand Theft Auto V na konsoli przez dwa miesiące, podczas gdy grupa druga - 24 osób grała w nieagresywną grę wideo Sims 3 na tej samej konsoli przez ten sam okres czasu. Ostatnia pasywna 28-osobowa grupa kontrolna nie grała w gry wideo przez dwa miesiące. Grupy szkoleniowe zostały poinstruowane, aby grać w gry przez co najmniej 30 minut dziennie.

Poziom lęku, nastroju, agresji, empatii, kompetencji interpersonalnych, impulsywności i kontroli wykonawczej mierzono u uczestników przed i po dwumiesięcznym okresie z pomocą kwestionariuszy i komputerowych ocen behawioralnych.

Po zbadaniu naukowcy nie byli w stanie znaleźć żadnego istotnego negatywnego skutku dla ocenianych zmiennych. "Nie znaleźliśmy odpowiednich negatywnych efektów w reakcji na brutalną grę wideo" - powiedział główny autor Simone Kühn. "Fakt, że ocenialiśmy wiele domen, nie znajdując efektu w żadnym z nich, sprawia, że obecne badanie jest najbardziej wszechstronne w tej dziedzinie."

Dwa miesiące po tym, jak uczestnicy przestali grać w codzienne gry wideo, nadal nie było różnicy poziomów agresji ani żadnej z pozostałych zmiennych.

Sugeruje się, że kontrast może być widoczny ze względu na różnice w sposobie prowadzenia badań. Badania dowodzą, że inne krótkoterminowe analizy eksperymentalne nie były w stanie powtórzyć spójnych wyników, zauważając również, że gry wideo wywołują agresję, często są krótkotrwałe i nie reprezentują całego społeczeństwa.

"Amerykańskie Towarzystwo Psychologiczne ostatnio podsumowało wcześniejsze odkrycia dotyczące brutalnych gier wideo jako wskazujące, że stanowią one czynnik ryzyka niekorzystnych wyników, w tym zwiększoną agresję i zmniejszoną empatię" - dodał Kühn. "Obecne wyniki tego badania wyraźnie zaprzeczają temu wnioskowi."

Aktualne wyniki stanowią zatem mocne dowody przeciwko często dyskutowanym negatywnym skutkom grania w brutalne gry wideo u dorosłych, a zatem pomogą przekazać bardziej realistyczne naukowe spojrzenie na skutki brutalnej gry wideo.

Kühn powiedział również, że podobne badania muszą być prowadzone w przyszłości z wykorzystaniem dzieci jako uczestników.

Ogólna zasada mówi, że im więcej badań, tym lepiej dla dyskusji, dlatego czekamy na kolejne.

Na podstawie:

  • https://www.nature.com/articles/s41380-018-0031-7

Aleksandra Dymanus - Gaudyn
Autor: Aleksandra Dymanus - Gaudyn
Redaktor
Dyplomowany socjolog, absolwentka Krakowskiej Akademii im. Andrzeja Frycza Modrzewskiego w Krakowie. Specjalność psychosocjologii, oraz 5-letnie doświadczenie pracy z dziećmi/rodzinami pozwoliło poszerzyć jej zainteresowania, w kierunku psychologii dziecięcej. Interesuje się zagadnieniami związanymi z psychoterapią, psychoanalizą oraz psychologią postaci.

Dodaj komentarz


Kod antyspamowy
Odśwież

Tagi


Powered by Easytagcloud v2.1

Newsletter

Bądź na bieżąco!

Znajdź nas na Facebooku