Menu

Dyskusje na portalach społecznościowych

Nadal ogromną popularnością cieszą się platformy internetowe typu social media (m.in. Facebook i Twitter). Próby zdobycia przez marki jak największej rzeszy klientów i wyprzedzenie konkurencji wymagają zalezienia najskuteczniejszych form interaktywnej komunikacji.

Naukowcy z Uniwersytetu Missouri odkryli, że wykorzystanie komentarzy użytkowników na stronie danej marki prowadzi do znacznie wyższej oceny i cieszy się dużo większym zainteresowaniem, w porównaniu ze stronami, na których odbywa się jednostronna komunikacja. Wykorzystanie dyskusji skraca dystans oraz poszerza grono uczestników.

W badaniu naukowcy zaprezentowali uczestnikom strony internetowe znanych firm i organizacji non-profit; strony te zawierały komentarze użytkowników na temat ukazujących się postów. W informacjach o firmie umieszczane były także zdjęcia pracowników wraz z ich nazwiskami. Następnie, dla porównania, badacze pokazali strony, które zawierały tylko szczegółowe informacje na temat firmy wraz z udostępnionymi aktualności. Komunikacja była jednostronna, na stronach nie toczyły się dyskusje między użytkownikami a ukazujące się posty nie były komentowane.

Naukowcy zaobserwowali, że uczestnicy badania postrzegali znacznie pozytywniej witryny, na których odbywała się żywa dyskusja z wykorzystaniem ”prawdziwych osób”. Wymiana dyskusji pobudzała zaangażowanie, a aktywny udział uczestników generował różnorodne emocje, które przyczyniały się do wzrostu popularności danej strony (marki). Wymiana informacji między uczestnikami wzmacniała poczucie osobistej więzi z daną firmą, a upublicznienie nieformalnych informacji i zdjęć pracowników ożywiało interakcję.

Hyojung Park, doktorantka i główna autorka badań, twierdzi, że uzyskane ​wyniki dostarczają podstawowych informacji na temat wykorzystywania tego typu portali dla celów promocyjnych, które, poza promocją, pozwalają identyfikować potrzeby użytkowników.

W przeciwieństwie do organizacji branżowych, które najchętniej korzystają z portali społecznościowych typu Facebook, organizacje non-profit chętniej wykorzystują portale typu Twitter. Twitter jest skutecznym i łatwym narzędziem do przekazywania informacji. Zamieszczanie informacje, ze względu na krótką formę, mają ogromną siłę odbioru i mogą spełniać bardzo ważną funkcję edukacyjną, która pozwala zwiększyć świadomość wśród uczestników na temat problemów społecznych.

Hyojung Park przedstawiła badania na Międzynarodowej Konferencji Public Relations Research, zdobywając główną nagrodę jury - za najlepszą pracę doktorancką.

Katarzyna Maruszewska
Autor: Katarzyna Maruszewska
Redaktor
Psycholog, trener i psychoterapeuta. Na co dzień zajmuje się indywidualną i grupową pracą terapeutyczną z osobami doświadczającymi kryzysu. Ma doświadczenie w pracy z osobami cierpiącymi na zaburzenia depresyjne, lękowe, a także dotkniętymi przemocą. Prowadzi warsztaty psychoedukacji oraz treningi umiejętności psychologicznych. W wolnych chwilach jeździ na rowerze i podróżuje.

Dodaj komentarz


Kod antyspamowy
Odśwież

Tagi


Powered by Easytagcloud v2.1

Newsletter

Bądź na bieżąco!

Znajdź nas na Facebooku