Menu

Social media a osobowość

W dobie ery Internetu portale społecznościowe opanowały świat – profil na Facebooku czy Tweeterze ma prawie każdy z nas. Korzystamy z nich codziennie – przez komputer, tablet czy przez telefon.

W każdej chwili, niezależnie od tego, gdzie w danym momencie jesteśmy, możemy stworzyć wpis, zamieścić zdjęcie czy sprawdzić, co słychać u znajomego.

Ale czy zakładając profil na portalu społecznościowym, zdajemy sobie sprawę z konsekwencji, jakie to za sobą niesie? O skutkach obecności w sieci powiedziane zostało już wiele, każdy z nas słyszał o braku anonimowości czy o negatywnym wpływie na samopoczucie.

Naukowcy z University of Pennsylvania oraz University of Cambridge w swoich badaniach poszli o krok dalej i skupili się na powiązaniach pomiędzy treściami zamieszczanymi przez użytkowników portali a ich osobowością. Jak się okazało, analiza profilu może stać się wartościowym narzędziem do diagnozowania cech osobowościowych.

Opowiedz mi bajkę, a powiem Ci, kim jesteś

Język, którym posługujemy się na co dzień, stanowi jedną ze stabilnych, trwałych różnic indywidualnych, mającą bezpośredni związek z cechami osobowościowymi. I tak na przykład badania wykazały, że osoby neurotyczne częściej używają zaimków w pierwszej osobie (ja, mój, moje), natomiast w słowniku osób ekstrawertycznych czołowe miejsca zajmują wyrazy odnoszące się do pozytywnych skojarzeń (wspaniały, szczęście, cudowny).

Portale społecznościowe oraz blogi są doskonałą bazą różnego rodzaju tekstów i wpisów. Na samym Tweeterze użytkownicy umieszczają dziennie 500 milionów wiadomości. Wiadomości te przyjmują różne formy – jedne są krótsze, inne zawierają więcej treści, ale bez względu na te różnice wszystkie mają pewne wspólne cechy: są naturalnym narzędziem komunikacji społecznej, zawierają treści dotyczące osobistych spraw czy odnoszące się do osobistych opinii, a co najważniejsze zazwyczaj nie są wyidealizowane. Nie powinno zatem dziwić, że naukowcy zainteresowali się tym obszarem.

Wielka Piątka a słownik

Badania pokazują, że istnieją bardzo ścisłe powiązania pomiędzy cechami osobowości zdefiniowanymi w modelu Wielkiej Piątki (Costa & McCrae) a używaniem określonych słów, wyrażeń, zwrotów czy tzw. emotikon.

O osobie, która w swoich postach używa bardzo często takich wyrazów czy sformułowań jak: „życie”, „dobry”, „weekend”, „miłość!”, „dziś wieczorem”, „<3”, „J”, można z dość dużą dozą trafności powiedzieć, że należy do grupy ekstrawertyków. Natomiast, po drugiej stronie skali stanie osoba podkreślająca takie słowa jak: „nie chcę”, „prawdopodobnie”, „ale”, „dlaczego”, a także określenia odnoszące się bardziej do rzeczy niż do ludzi.

To tylko kilka przykładów na to, jak nasz język odnosi się do tego, kim jesteśmy. Raport z przeprowadzonych badań dość szczegółowo opisuje zwroty językowe charakterystyczne dla wszystkich cech osobowości. Co ciekawe, naukowcy uważają, że analiza naszego stylu mówienia czy pisania może posłużyć nie tylko do określenia naszego typu osobowości, ale także może stać się cennym narzędziem badania naszego nastroju czy satysfakcji z życia.

Podsumowując, nasz profil na Facebooku przekazuje światu informację nie tylko o tym, gdzie pracujemy, jaką uczelnię skończyliśmy i gdzie mieszkamy. Jest czymś więcej – jest potężnym narzędziem, będącym efektem działania  takich naszych cech osobowości, z których istnienia bardzo często nie zdajemy sobie sprawy.

Do poczytania:

  • Park, G., Schwartz, H.A., Eichstaedt, J.C., Kern, M.L., Kosinski, M., Stillwell, D.J., (2014). Automatic Personality Assesment Through Social Media Language. Journal of Personality and Social Psychology.
Joanna Michalska
Autor: Joanna Michalska
Redaktor
Dyplomowany psycholog, absolwentka Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej we Wrocławiu. Ukończyła dwie specjalizacje: psychologię zarządzania i marketingu oraz psychologię kliniczną. Obecnie doktorantka na Uniwersytecie Ekonomicznym we Wrocławiu. Pięcioletnie doświadczenie zawodowe w globalnej, holdingowej organizacji pozwoliło ukierunkować jej zainteresowania w kierunku psychologii w biznesie, głównie w obszarze HR oraz marketingu.

Dodaj komentarz


Kod antyspamowy
Odśwież

Tagi


Powered by Easytagcloud v2.1

Newsletter

Bądź na bieżąco!

Znajdź nas na Facebooku