Menu

Radzenie sobie z nadużyciami w pracy

Poradzić sobie z trudnym szefem – łatwiej powiedzieć niż zrobić. Pracownicy zmagający się ze stresem wynikającym z nadużyć ze strony przełożonego wolą unikać bezpośredniej komunikacji, nawet jeśli ta taktyka nie jest najbardziej skuteczną pod względem emocjonalnego dobrostanu.

Negatywne zarządzanie znacznie podnosi stres u pracowników. Odkryto, że niestety strategie używane przez pracowników do radzenia sobie z tym stresem nie prowadzą do najbardziej pozytywnych wyników.

Poprzednie badania badały efekt negatywnego szefa na wyniki pracownika, zaś badanie przeprowadzone przez pracowników Uniwersytetu w Hajfie miało na celu wyznaczenie efektu różnych strategii radzenia sobie na dobrostan pracownika. Profesor Dana Yagil, prof. Hasida Ben-Zur i Inbal Tamir przebadali pięć typów strategii wykorzystywanych do radzenia sobie ze stresem wynikającym ze złego traktowania przez szefa. Były to: bezpośrednia komunikacja w celu przedyskutowania problemów, formy ingracjacji takie jak przysługi, schlebianie i uległość, szukanie wsparcia u innych, unikanie kontaktu z szefem oraz tzw. przeramowanie, czyli nadawanie zachowaniu innego znaczenia, w ten sposób, aby było mniej zagrażające.

W badaniu wzięło udział 300 pracowników, którzy zostali poproszeni o ocenę częstości doświadczania zniewagi ze strony przełożonego – ośmieszanie, naruszanie prywatności, niegrzeczność i kłamstwa. Uczestnicy byli również proszeni o ocenę częstości wykorzystywania każdej z 25 strategii należących do pięciu kategorii. Przykładowo: „Mówię bezpośrednio przełożonemu, że nie życzę sobie traktowania w dany sposób” (kategoria bezpośredniej komunikacji); „Wspieram przełożonego w kwestiach ważnych dla niego/dla niej, tak, żeby widział/a, że jestem po jego/jej stronie” (ingracjacja); „Staram się mieć jak najmniej kontaktu z przełożonym” (unikanie kontaktu); „Rozmawiam z innymi o zachowaniu przełożonego, aby poczuć ulgę” (szukanie wsparcia); oraz „Przypominam sobie, że są inne ważniejsze rzeczy w życiu” (przeramowanie).

Badanie wykazało, że traktowanie w sposób znieważający przez przełożonego było najsilniej powiązane z unikaniem kontaktu – uwolnienie się od przełożonego najbardziej jak to możliwe i szukanie społecznego wsparcia. Najmniej powiązane było ze strategią bezpośredniej komunikacji. Jednakże unikanie i szukanie wsparcia wywoływało u pracowników negatywne emocje, zaś komunikacja z przełożonym, co pracownicy stosują rzadziej, była najsilniej związana z pozytywnymi emocjami pracowników. To zrozumiałe, że pracownicy starają się ograniczyć kontakt z negatywnym szefem do minimum. Jednakże ta strategia dalej zwiększa stres, ponieważ powiązana jest z poczuciem słabości i utrwala lęk przed przełożonym.

Badanie pokazuje, że menadżerowie powinni być czuli na oznaki dystansowania się pracowników, jako że mogą one oznaczać, że ich własne zachowanie jest uważane za obraźliwe przez tychże pracowników.

Agnieszka Potrzuska
Autor: Agnieszka Potrzuska
Ukończyłam psychologię o specjalizacji psychologia organizacji i zarządzania na Uniwersytecie Gdańskim. Interesuje mnie przede wszystkim tematyka obejmująca obszary psychologii pracy, zarządzania i ekonomii, jak również zagadnienia bliskie ergonomii. Swoją wiedzę z zakresu zarządzania zasobami ludzkimi pogłębiam na podyplomowych studiach Menedżerów Personalnych na Politechnice Gdańskiej. Poza tym, interesuje mnie praca z grupą i doskonalenie umiejętności interpersonalnych.

Dodaj komentarz


Kod antyspamowy
Odśwież

Tagi


Powered by Easytagcloud v2.1

Newsletter

Bądź na bieżąco!

Znajdź nas na Facebooku